فرهنگ صادرات کشور ضعیف است

مودودي با بیان اینکه فرهنگ صادرات در کشور ضعیف است، از اینکه برخی از شرکت های صادرکننده ایران حتی یک بار هم در نمایشگاه های بین المللی حضور نداشتند، انتقاد کرد

به گزارش اگزيم نيوز، محمدرضا مودودی روز دوشنبه در نشستی با اصحاب رسانه درباره صادرات و بهبود جهت گیری در این زمینه گفت: کشورمان در بحث صادرات جوان است و در این 15 تا 20 سال اخیر به طور جدی وارد عرصه صادرات شدیم و در همین مدت کوتاه به افزایش دو هزار برابری رسیده ایم. 
وی با تاکید بر اینکه تولیدات ما جهانی نیستند، افزود: باوجود اینکه گفته می شود کشور در زمینه تولید ظرفیت بالایی دارد، اما تولیدکنندگان ما بیشتر به دنبال تامین نیازهای شهر و منطقه خود هستند و تولیدات براساس نیاز داخل تعریف می شود. 
معاون توسعه و صادرات سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: شرکت های تولیدی در کشور به دنبال ثبت برند (نشان تجاری) خود نیستند و تنها 30 درصد از برندهای معتبر در کشور ثبت شده اند. 
مودودی با تاکید بر اینکه نمی توانیم ظرفیت واحدهای کوچک را به صادرات تبدیل کنیم، افزود: نمی توان با ظرفیت تولیدی واحدهای کوچک به توسعه صادرات دست یافت. 
وی با اشاره به تمایل رئیس جمهوری روسیه برای تجارت با ایران گفت: در حالی که این کشور تمایل دارد کالاهای مورد نیاز خود را از ایران تامین کند، اما تولیدات داخلی ظرفیت پاسخگویی به این میزان از تقاضا ندارد. 
به گفته مودودی در سال گذشته تنها 350 شرکت 10 میلیون دلار صادرات داشتند و میزان صادرات شرکت های دیگر کمتر از این رقم بود و این مبلغ در صادرات جهانی رقم پایینی است. 
معاونت توسعه و صادرات سازمان توسعه تجارت اظهارداشت: برخی می گویند برای حمایت از تولید داخل باید ترانزیت حذف شود، این در حالی است که گاهی ارزش ترانزیت بیشتر از سود کالاهای تولیدی است و از طرفی ترانزیت یک قانون جهانی است و تمام کشورها مکلف به رعایت آن هستند. 
وی درباره تجارت آزاد، گفت: در گذشته تجارت آزاد و جهانی مطرح بود و بسیاری از کشورها در این مقوله به حد اشباع رسیدند و دیگر تمایلی به آن ندارند و در حال حاضر اقتصاد منطقه ای مطرح شده و ما هنوز مرحله اول را طی نکردیم که به مرحله بعد (اقتصاد منطقه ای) برسیم. 

50 درصد صادرات جهانی براساس کاهش تعرفه است 

میرهادی سیدی معاون توسعه بازارهای صادرات سازمان توسعه تجارت نیز در ادامه این نشست گفت: توسعه صادرات مفهوم کلی است که باید با قوانین و توان داخلی جامعه مطابقت داده شود. 
وی با بیان اینکه ترانزیت به صورت کلان در توسعه صادرات موثر است، افزود: ترانزیت بحث یک کالا نیست بلکه تامین مالی است که باید در نظر گرفته شود و به عنوان عامل پنهانی در توسعه صادرات نقش ویژه ای دارد و حذف آن باعث می شود که حتی طرف های مقابل با ما مذاکره نکنند. 
معاونت توسعه بازارهای صادرات ادامه داد: برخی می گویند باید تعرفه صادرات افزایش یابد، این در حالی است که براساس آمار آنکتاد به طور میانگین 50 درصد از صادرات جهانی براساس کاهش تعرفه بوده است و برای نمونه کشور ترکیه به منظور توسعه صادرات با 20 کشور دیگر توافق کرده و تجارت آزاد دارد. 
وی افزود: اما ایران تنها با کشور سوریه تجارت آزاد دارد و با 6 کشور دیگر نیز تعرفه ترجیحی دارد و در مجموع سه درصد از مجموع صادرات کشور براساس این توافق است. 
در ادامه این نشست «عباس زاده» مشاور معاونت توسعه صادرات گفت: وقتی در گذشته سیاست اصلی ما جایگزینی واردات بوده در حال حاضر نمی توانیم انتظار توسعه صادرات داشته باشیم. 
وی اظهارداشت: برای رسیدن به توسعه صادرات باید روند تجارت در دنیا و شیوه جدید بازاریابی در جهان نیز مورد توجه قرار گیرد. 
وی تاکید کرد: در کشور ما بیشر بحث صادرات کالایی مطرح می شود، در حالیکه در دنیا صادرات خدمات نیز گسترش یافته و به اقتضای رشد اقتصادی دنیا به این مقوله پرداخته شده است. 
 

کد خبر 21925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =