توسعه کشت فراسرزمینی ایران/هدف در  ارز آوری و کسب بازار آذربایجان است

مدیرعامل یک گروه حمایتی- تولیدی از برنامه ریزی برای توسعه کشت فراسرزمینی در جمهوری آذربایجان در قالب قراردادهای مشترک با هدف تولید محصولات کشاورزی برای بازار این کشور و حتی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، مدیرعامل گروه حامی در سومین و آخرین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی اکسپو2017 باکو گفت: این گروه از پارسال برای عمل به سیاست های دولت در زمینه کشت فراسرزمینی، با حضور در جمهوری آذربایجان، کشت ذرت دانه ای را به صورت نمونه در 250هکتار آغاز کرد که موفقیت آمیز بود.
به گفته رحیم مطهرنژاد، امسال این اقدام با انعقاد قرارداد مشارکتی با شرکت های این کشور در سطح گسترده تری در دستور کار قرار می گیرد.
در چارچوب این قرارداد، تامین آب و زمین بر عهده شرکت های جمهوری آذربایجان و تامین دانش فنی و مدیریت بر عهده طرف ایرانی است.
این مسئول ادامه داد: ما برای توسعه کشت فراسرزمینی در این کشور هیچ محدودیتی نداریم و هر چقدر طرف مقابل به انعقاد قرارداد مایل باشد و بتواند امکانات را تامین کند، به توسعه کشت می پردازیم.
2
 هدف اصلی، ارزآوری از راه تولید محصول برای بازار جمهوری آذربایجان و تولید برخی محصولات مورد نیاز داخلی از جمله جو و یونجه است.
مطهرنژاد درباره پیگیری کشت فراسرزمینی در اوکراین گفت: این کشور نیز از آب فراوان و زمین های بسیار حاصلخیز و مرغوب برخوردار است اما به حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران نیازمندیم.
چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع آبی طرح کشت فراسرزمینی برای برخی کالاها از جمله ذرت دانه ای و دانه های روغنی را به طور جدی پیگیری می کند.
محمود حجتی اعلام کرد: در دولت یازدهم نزدیک 800 هزار تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی کشورهای دیگر برای کشت فراسرزمینی ایران تایید و قرارداد آنها منعقد شد.
به گفته وی، با توجه به عرصه های آبی و خاکی کشور شاید نتوانیم برای خودکفایی در تولید به این عرصه ها اتکا کنیم زیرا برای برخی محصولات همچون ذرت دانه ای به دلیل پیشرو بودن صنعت دام و طیور و توسعه بقیه صنایع، تقاضای روزافزونی وجود دارد.

**
لزوم تامین زیرساخت های ترانزیت کالا از سوی دولت
مطهرنژاد گروه حامی را یک شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) و نهاد عام المنفعه غیردولتی با بیش از 70 سال سابقه معرفی کرد: این شرکت در 14 گروه تولید صنعتی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می کند که شامل تولیدات کشاورزی و دامپروری، صنایع پوشاک، صنایع چوب، صنایع فلزی، قطعات خودرویی، مبلمان شهری، مونتاژ یا تکمیل کالاهای مورد نیاز شهرک های صنعتی، آبخیزداری و جنگلکاری، امور بازرگانی، خدمات الکترونیک و آی.تی، عمران و ساختمان و خدمات فنی و مهندسی است و بزودی یک شرکت نفت و پالایش را در منطقه عمومی عسلویه به بهره برداری می رساند.
وی از دولت خواست با راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و کشورهای همجوار دریای خزر، در انتقال محصولات و تولیدات مختلف به این کشورها و نیز ایران، یاری رسان شرکت های فعال باشد.
مدیرعامل گروه حامی اضافه کرد: شکلگیری معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و همراهی هر چه بیشتر سفارتخانه ها و رایزنان اقتصادی با بازرگانان به این امر کمک می کند.
مطهرنژاد همچنین بر لزوم تشکیل یک کنسرسیوم صادراتی در کشور به منظور منسجم سازی صادرکنندگان و زمینه سازی برای همنوایی آنان در مسائل صادراتی، همچنین اولویت بخشی به استان های مرزی و همجوار کشورهای همسایه در تامین امکانات و خدمات مورد نیاز آنها برای توسعه مراودات اقتصادی تاکید کرد.
به گفته وی، چین با وجود فاصله بیش از 15 هزار کیلومتری با جمهوری آذربایجان، بازار این کشور را در بسیاری عرصه ها قبضه کرده است اما ایران با کمترین فاصله از این کشور، در تامین کالاها و خدمات آنان نقش چندانی ندارد.

**
نیاز به تشکیل وزارت بازرگانی و صادرات
این مسوول با انتقاد از رای نیاوردن پیشنهاد تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی ایران به وزارت بازرگانی و صادرات نیازمند است تا به مقوله خطیر صادرات که از سال ها پیش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است با دقت و حساسیت بیشتری توجه شود.
نمایشگاه بین المللی صنعت* و نمایشگاه بین المللی ساختمان به طور همزمان از بیست و دوم تا بیست و چهارم شهریورماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
این نمایشگاه در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمایشگاهی باکو اکسپو سنتر در حال برگزاری است.
در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 15 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت کرده اند و همچنین 110 نفر تاجر و فعال بازرگانی خارجی تاکنون برای حضور در همایش این رویداد (بیزینس فروم) در باکو حاضر شده اند.
هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد فرصت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت های معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری های روز جهان، ایجاد فرصت انعقاد قراردادهای کاری، شناسایی نمایندگان فعال، فراهم سازی زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزه های مختلف صنعتی، افزایش کیفیت تولید با توجه به استانداردهای جهانی و تبادل تجربیات شرکت ها با یکدیگر در یک مکان مناسب و زمان کوتاه است.
دیدار با طرف های تجاری، دستیابی به اطلاعات طرح ها و مناقصه ها در بازار کشورهای همسود- سی.آی.اسCIS- و جمهوری آذربایجان و بازاریابی با تضمین امنیت سرمایه گذاری از اهداف دیگر این نمایشگاه سه روزه به شمار می رود.
بر اساس آمارهای موجود جمهوری آذربایجان، با رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار واردات از جمهوری اسلامی ایران در سال 16-2015 بین جمهوری های CIS مقام نخست را دارد. ایران نیز جزو پنج کشور نخست صادرکننده جهان به این جمهوری است.
کل صادرات جمهوری آذربایجان در سال 16-2015 میلادی 27 میلیارد و 800 میلیون دلار و واردات آن 11 میلیارد دلار بود.
بخش صنعت این کشور با بیش از پنج میلیارد دلار، نخستین و بیشترین سهم از واردات را داراست و صادرات ایران به جمهوری آذربایجان در بخش صنعت نیز در مقام نخست قرار دارد.
 2 کشور مرز مشترک، اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی و آداب و رسوم مشابهی دارند و به دلیل هم مرز بودن هزینه های تجارت (صادرات و واردات) آنها نسبت به سایر کشورهای عضو سازمان کشورهای همسود بسیار کمتر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 21887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =