به گزارش اگزیم نیوز، با وجود اینکه امکاناتی در حوزه زیرساختی وجود ندارد که تحول های خاصی رخ دهد اما طبق وضعیت ثبت شده آمار ها پیشرفت های خوبی در حوزه حمل و نقل ثبت شده.
آمار جابهجایی بار جادهای از ۳۷۵ میلیون تن سال ۱۳۹۱ به ۳۸۶ میلیون در سال ۱۳۹۵ رسیده و در حوزه بار ریلی نیز این عدد نیز از ۱.۱ میلیون تن عبور کرده است. دولت توانسته در حوزه گسترش آزادراهها، بزرگراهها و راههای اصلی نیز آماری قابل توجه به ثبت برساند به طوری که به ترتیب در این شاخصها زیرساختها به عدد ۲۴۴۰، ۱۶ هزار و ۴۶۰ و ۲۴ هزار و ۳۷۹ کیلومتر رسیده است.
تلفات جادهای در طول این چهارسال از ۱۱ هزار و ۸۱۱ نفر سال ۱۳۹۱ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر سال ۱۳۹۵ رسیده است. البته برآوردها نشان میدهد تعداد جابهجایی مسافران جادهای از ۲۲۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ به ۱۶۷ میلیون سال ۱۳۹۵ و جابهجایی بار جادهای نیز در حوزه ترانزیت از ۱۰.۷ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده که هر چند نشان دهنده پایین آمدن عملکرد این حوزه است، اما به معنی افزایش توانایی صنعت ریلی در رقابت با جادهها محسوب می شود.
تامین منابع مالی یکی از مهمترین اقدام های دولت در این سال ها است که از توافق با سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری مستقیم یا فاینانس گرفته تا استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند اسناد خزانه اسلامی را شامل میشود.
عملکرد دولت در جابهجایی بار در داخل و ترانزیت و همچنین طول خطوط ریلی و تعداد لوکوموتیوهای موجود در حوزه ریلی مثبت بوده. هرچند جابجایی مسافران در عرصه ریلی از ۲۷ میلیون نفر سال ۱۳۹۱ به ۲۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرده است.
بهسازی و بازسازی خطوط ریلی، اخذ مجوزهای لازم برای آغاز به کار بنادر خشک، اجرای عملیات تراکبندی و از همه مهمتر فراهم آوردن امکان اتصال پنج مرکز استان به شبکه ملی کشور اصلیترین اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم در حوزه ریلی به حساب میآید.
در حوزه هوایی نیز دولت آمار قابل قبولی از خود بر جای گذاشته است. افزایش پنج میلیون نفری تعداد مسافران در دوره چهار ساله و همچنین رشد ۱۸ میلیون نفری ظرفیت فرودگاهها برای جابه جایی مسافران اصلیترین اقدامات این حوزه به حساب میآید. در کنار آن پروازهای ترانزیتی از فراز ایران رشدی ۱۳۰ درصدی را به ثبت رسانده و همچنین در حوزه احداث و بهسازی پایانههای فرودگاهی نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.
در حوزه دریایی تمام شاخصها مثبت بودند. جابهجایی مسافران دریایی هشت میلیون نفر، تخلیه و بارگیری تجاری پنج میلیون تن، ظرفیت مسافری بنادر شش میلیون نفر، ظرفیت تخلیه و بارگیری ۳۷ میلیون تن و ظرفیت کانتینری بنادر یک هزار teu افزایش پیدا کرده است.
دولت همچنین در کنار اقدامات صورت گرفته در مرحله اجرا برنامههای راهبردی قابل توجهی را نیز برای بخشهای مختلف حمل و نقل طراحی کرده که توسعه بخش مسافری ریلی، بازپس گیری سهم بازار از رقبای منطقهای هوایی، همکاری با شرکتهای معتبر دریایی و تلاش برای نوسازی ناوگان جادهای اصلیترین بخشهای این اقدامات بودهاند.
در جزییات آمارهای ثبت شده دولت یازدهم نیز رشد در بخشهای مختلف به خوبی دیده میشود. اتمام عملیات راه آهنهای مهم اقتصادی مانند گرگان – اینچه برون، کاهش ۱۳ درصدی تلفات جادهای در مقایسه با آغاز کار دولت، گشایش اعتبارات اسنادی برای اجرای پروژههایی چون راهآهن سریعالسیر تهران – اصفهان، نهایی شدن قرارداد احداث آزادراه تبریز – بازرگان و همچنین توسعه امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک اصلیترین اقداماتی بودند که در طول چهار سال دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفتند و اوضاع این بخش را به طور جدی متحول کردند.
البته همان طور که رییس جمهوری نیز در صحبتهای خود بیان کرده بسیاری از اقدامات صورت گرفته در چهار ساله نخست تنها مقدمه چینیهایی بودند که باید نتیجه آنها در دولت دوازدهم مشخص شود.
نظر شما