رئیس اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است برای حضور قوی اقتصادی در کشور عراق باید ابتدا استراتژی بلندمدت و کوتاه مدت تدوین کنیم. یحیی آل اسحاق می گوید عراق می تواند بازار دائمی بزرگی برای کشورما باشد به شرط اینکه به دنبال توسعه تجارت، حل بروکراسی ها و زمینه سازی برای سرمایه گذاری های مشترک باشیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه موضوع حضور در کشور عراق یک مسئله استراتژیک بین ایران وعراق و یک موضوع منطقه ای و جهانی است که تاثیرات بسیاری روی مسائل اقتصادی، امنیتی سیاسی و... دارد؛ می گوید: عراق یک بازار بزرگی برای جهان است و پیش بینی می شود تا 15 سال آینده این کشور بزرگ ترین بستر و منطقه سرمایه گذاری در حوزه خاورمیانه باشد زیرا از یک سو درآمدهای خوب نفنتی دارد و از سوی دیگر نیاز به توسعه در همه حوزه ها در این کشور وجود دارد؛ فضایی که برای کشور ما که با عراق سابقه فرهنگی، تاریخی و مذهبی مشترک داریم و کیلومترها مرز مشترک و همسایگی می تواند فرصت بسیار مناسبی باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه به توان بالای تکنولوژیکی ایران و حضور شرکت های فنی مهندسی ایرانی در عراق اشاره کرد و می گوید:« در حال حاضر مقامات دو کشور از افزایش سطح روابط اقصادی و تعاملات اقتصادی استقبال می کنند و اراده جامع جهات طرفین روی این موضوع وجود دارد، مقامات دو کشور معتقدند که باید توسعه روابط اقتصادی فی مابین را در دستور کار قرار دهند. الان ظرفیت بالقوه همکاری سالانه کشورمان با عراق حدود 20 میلیارد دلار است درشرایطی که سطح روابطمان در سال های گذشته بین 6 تا 13 میلیارد دلار متغیر بوده است؛ البته به اعتقاد من عدد 20 میلیارد دلار شدنی و تحقق پذیر است.»
او با اشاره به اینکه در مقابل ظرفیت ها، پتانسیل های بالا و دورنمایی که عراق دارد محدودیت هایی هم برای سرمایه گذاری و تجارت در این کشور وجود دارد، می گوید:« بزرگترین مشکلی که وجود دارد مسائل مربوط به امنیت عراق است، این کشور درگیر جنگ است و بخش مهی از بودجه های آن صرف مسائل امنیتی می شود. البته که این شرایط درحال بهبود است و شاخص آن بازپسگیری موصل از دست تروریست هاست، اگر موصل سامان جدی بگیرد فضای عراق تغییر خواهد کرد.»
این عضو هیات نمایندگان اتاق با بیان اینکه بازسازی موصول هم فرصت دارد و هم تهدید می گوید:« بازسازی موصل فرصت است زیرا امکان حضور در بازسازی این کشور برای شرکت های ایرانی فراهم می شود و تهدید از این جهت که رقبای ما هم که تاحالا به خاطر مسائل ناامنی نیامده بودند حتما می آیند تا سهمشان را بردارند و این کار را سخت خواهد کرد؛ در این شرایط است که قیمت کالا را باید پایین بیاوریم و کیفیت کالا یا خدمات را افزایش دهیم تا بازار را به رقبا واگذار نکنیم.»
نظر شما