محمد سعیدی با اشاره به هدفگذاریهای صورتگرفته برای احیای جایگاه ناوگان ملی حملونقل دریایی، اظهار کرد: رنکینگ کشتیرانی از 23 دنیا به 199 ارتقا یافته است.وی با یادآوری برنامهریزی صورت گرفته برای ارتقای جایگاه کشتیرانی به 15 شرکت برتر کانتینری دنیا طی دو سال تصریح کرد: مطابق برنامه 5ساله ناوگان ملی حملونقل دریایی ایران جزو 10 شرکت برتر دنیا خواهد شد.
وی با اشاره به احیای قرارداد خرید کشتی از هیوندای کرهجنوبی، افزود: با ورود کشتیهای مذکور، رتبه کشتیرانی بین غولهای کشتیرانی دنیا بهمرور زمان ارتقا مییابد و ما به اهداف تعیینشده میرسیم. مدیرعامل کشتیرانی همچنین از رفع 100درصدی تحریمهای کشتیرانی خبر داد و گفت: تنها مقداری محدودیت برای مشتریان در بحث بانکی داریم که پیشبینی میشود ظرف 5 تا 6 ماه آینده نقل و انتقالات مالی بهبود یابد.
سعیدی پیشتر نیز با بیان اینکه پرداخت این خسارت بسیار سخت بود، به تسنیم گفته بود: بعد از یک سال و سه بار مذاکره سرانجام قرارداد تعلیقشده به یک قرارداد با تأمین مالی 80 درصد از طرف کرهایها و 20درصد توسط ایران تبدیل شد.
وی با اعلام اینکه مبلغ کل قرارداد 670 میلیون یورو برای 10 فروند کشتی است، یادآور شد: 4 فروند از این کشتیها ظرفیت 14500 TEUدارند و 6 فروند دیگر شناورهای MRT برای حمل محصولات شیمیایی و پتروشیمی است. وی با یادآوری اینکه اولین فروند از این شناورها فروردین سال آینده تحویل کشتیرانی میشود، افزود: پس از تحویل اولین شناور، هر ماه یک فروند و در مجموع طی 10 ماه 10 فروند تحویل کشتیرانی میشود.
وی امضای قرارداد با شرایط مورد نظر ایران در راستای توانمندسازی یاردهای کشتیسازی داخلی را یکی از مزیتهای احیای قرارداد تعلیقشده با هیوندای اعلام کرد و گفت: در قرارداد مذکور بر سه موضوع انتقال فناوری از مرحله طراحی مفهومی تا راهاندازی کشتی، امکانسنجی تولید تجهیزات داخلی و الزام هیوندای برای آموزش 30 نفر از پرسنل کشتیرانی و شیپ یاردها تأکید شده است.
مدیرعامل کشتیرانی از معرفی شرکت ایزوایکو به شرکت سازنده جهت انتقال فناوری خبر داد و با اشاره به امضای قرارداد 2میلیارد دلاری تأمین فاینانس خارجی اظهار کرد: کشتی ایران ــ کاشان با ظرفیت 2200 TEU پس از 14 سال طی هفته جاری به کشتیرانی جمهوری ایران تحویل میشود.
نظر شما