عصر روز گذشته یحیی آلاسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در آغاز همایش بازار عراق و حضور رسانه ها گفت: برگزاری این همایش از آن جهت به موقع است که اتفاقات امروز عراق و آینده آن بهگونهای در حال رقم خوردن است که شرایط امنیتی آن به وضعیت استقرار و آرامش بهینه درمیآید و برای سرمایهگذاری کاملا مناسب است.
وی افزود: شرایط امنیتی عراق شکل جدیدی گرفته و حوزههای فرهنگ و رسانه و همچنین اقتصاد و بازرگانی نیز شرایط جدید میطلبد که عموما معطوف به همکاریهای بینالمللی است.
آل اسحاق بازار عراق را بازاری بزرگ و با ظرفیتهای مهم خواند که در شرایط استقرار امنیت، تولیدکنندگان سایر کشورهای منطقه و حتی جهان نیز به آن نظر دارند. وی افزود: آنچه در 50 سال گذشته بر عراق رفته، سبب نابودی و تخریب بسیاری از زیرساختهای این کشور شده به همین دلیل در حال حاضر این کشور دوران بازسازی اقتصادی را پشت سر میگذارد. به صورتیکه از ابتداییترین مصالح ساختوساز شامل جدولهای خیابان و قیر و آسفالت گرفته تا تأسیس بزرگترین نیروگاههای برق و پالایشگاههای نفت و گاز جزء برنامههای خرید این کشور برای سازندگی است. لذا عراق حداقل تا 20 سال آینده نیازمند سرمایهگذاری در حوزههای مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی است.
آل اسحاق بیمیلی بسیاری از سرمایهگذاران بزرگ جهانی برای ورود به بازار عراق را به دلیل شرایط ناامنی فعلی در بخشهایی از این کشور مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: بهمحض آزادسازی موصل و خلاص شدن این کشور از شر داعش، فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای عراق به آنجا هجوم خواهند برد. بنابراین درک شرایط عراق جدید بهخصوص شرایط بازار رقابتی این کشور برای تجار و سرمایهگذاران ایرانی بسیار لازم است.
آلاسحاق داشتن آگاهی نسبت به فرهنگ، تعداد و نوع مخاطبان و همچنین شرایط اقلیمی و جغرافیایی عراق برای سرمایهگذاران را بسیار مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: رسانهها این امکان را فراهم میآورند تا هم ما امکانات خود را به آنها بشناسانیم و هم آنها از ظرفیتها، پتانسیلها و تولیدات کالاهای ایرانی مطلع شوند که دستیابی به این مهم در سایه ایجاد همافزایی و تعامل میان رسانههای دو کشور است در غیر این صورت فرصت را از دست میدهیم و رقبای ما پیروز این میدان خواهند بود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به آغاز تدریجی فعالیت برندهای مختلف کالایی و خدماتی مهم جهان در عراق تأکید کرد: بازار این کشور به دلیل شرایط خاصی که دارد ازجمله درآمد نفتی بالا و جمعیت فراوان، کوتاهمدت نخواهد بود بنابراین نباید به بازار عراق بهعنوان فروش مقطعی کالا نگریسته شود ضمن اینکه آنچه از فروش کالا مهمتر است، علاقهمندی به سرمایهگذاری مشترک و دوجانبه ایرانیها و عراقیها در خاک یکدیگر است تصور اینکه عراق واردکننده صرف محصولات ماست، تصور کاملا اشتباهی است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت برگزاری همایش امروز برای برقراری این ارتباطات است تا آشنایی به شرایط دو کشور بیشتر شود.آمادگی رسانههای عراقی برای ارتقای سطح همکاریها با ایران بهخصوص در بخش معرفی محصولات فعالان اقتصادی وجود دارد و فضای رسانهای عراق کاملا آمادگی دارد تا با توجه به عمق روابط استراتژیک ایران و عراق از فعالان اقتصادی ایرانی استقبال کند. آنها بههیچعنوان به دنبال منافع زودگذر و سود مقطعی از کسب آگهیهای بازرگانی تجار ایرانی نیستند؛ بلکه میخواهند به تعمیق این روابط بپردازند به همین دلیل اعلام آمادگی کردهاند که به اعضای اتاق ایران بین 50 تا 70 درصد برای پخش تیزر و آگهی بازرگانی تخفیف بدهند. اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق این امادگی را دارد تا بستر لازم برای گسترش همکاریها را فراهم اورد.
آغاز رقابت در بازار عراق در دوره امنیت سیاسی
در ادامه این نشست سعید اوحدی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش در شرایط فعلی گفت: نقش رسانهها و تبلیغات در توسعه همهجانبه عراق مهم و تاثیر گذار است با اخباری که در مورد خروج داعش از عراق شنیده می شود و احتمال پررنگ شکل گیری امنیت در عراق شاهد فضای رقابتی در بازار کشور ثروتمند، پرجمعیت و ژئوپلیتیک عراق خواهیم بود.
اوحدی از برگزاری همایش مهم معرفی فرصتهای سرمایهگذاری عراق به فعالان اقتصادی ایران در تیرماه سال 96 خبر داد و گفت: رسانه و تبلیغات اثر مهمی در اقتصاد امروز دنیا دارند و باید دیگر نگاه لوکس و سیاسی به رسانه را کنار بگذاریم و به آن بهعنوان یکی از ارکان توسعه و صادرات پایدار نگاه کنیم. ازجمله این اثرگذاریها، نقش رسانه در بازاریابی و تبلیغات کالاهاست. این در حالی است که در دنیا به کالا و محصولات تولیدی بهعنوان یک موجود زنده نگریسته میشود که زمان تولید، طول عمر و زمان انقضا دارد و مانند یک موجود زنده از محیط و بلایای طبیعی اثر میگیرد و بر محیط اثر میگذارد همچنین کالا مانند موجودات زنده به حمایت و نگهداری نیاز دارد که یکی از روشهای حمایت از محصولات و تولیدات، معرفی آنها در رسانههاست.
وی خاطر نشان کرد: رسانه شریان ارتباطی از تولید تا مخاطب است که از طریق بازاریابی رسانهای اتفاق میافتد هرچهقدر به نقش رسانه اهمیت بیشتری داده شود، توسعه پایدار با سرعت بیشتری به وجود میآید. از طرفی رسانهها ازیکطرف امینت روانی برای سلیقه مشتری فراهم کرده و معرف شخصیت و هویت تولیدکننده است و از طرفی با برندسازی میتواند برای تولیدکننده و صاحب برند ایجاد شخصیت اجتماعی ایجاد می کنند. این موضوع مسئولیت رسانهها در بازاریابی و توسعه اقتصادی را دوچندان میکند.
وی با اشاره به هزینه بر بودن تبلیغات خاطرنشان کرد: ما در ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه تلاش میکنیم در بازار کشور عراق فعالیت گستردهای داشته و زمینه را برای معرفی کالاهای ایرانی فراهم کنیم. ضعف عملکرد ما در این مدت عدم استفاده از رسانه در این کشورها برای شناساندن، بازاریابی و به دست آوردن بازار دائمی با استفاده از ابزار تبلیغات بود که باید این اشتباه را با همکاری رسانهها در عراق جبران کرده و از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.
پتانسیل های همکاری ایران و عراق
حجتالاسلام علیرضا کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی در سخنرانی خود گفت: : اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی 10 سال قبل تأسیس شد که دبیرخانه آن در تهران قرار دارد؛ 230 شبکه رادیوتلویزیونی از 36 کشور عضو آن هستند و در همه زمینههای اقتصادی، سیاسی، خبری، ورزشی، فرهنگی، دینی و ... فعالیت دارند. این سازمان امادگ همکاری دو جانبه با طرف ایرانی برای توسعه تبلیغات دارد.
مشاور رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز عراق را کشوری مهم، مؤثر و ارزشمند در منطقه نامید و افزود: یکی از دلایل وجود بحرانهای متعدد در این کشور، اثرگذار بودن آن در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و معنوی است عراق به دلیل داشتن نفت فراوان، هدف کشورهای بزرگ و مهم جهان است که خواهان ورود به بازارهای این کشور هستند. این در حالی است که عراق و ایران از گذشتههای دور روابط فرهنگی گستردهای دارند و علیرغم تلاشهای رژیم بعث برای قطع وابستگیهای فرهنگی دو ملت، بهمحض فروپاشی و سقوط بعث در عراق، ایرانیها و عراقیها مجددا به تحکیم روابط میان خود پرداختند.
وی حوزههای چون نفت، گردشگری، بازار مصرف، خدمات فنی و مهندسی و حوزه ساختوساز و بازسازی زیرساختهای این کشور را از مستعدترین بخشهای اقتصادی این کشور که آماده ورود سرمایهگذاران ایرانی هستند، نام برد و ادامه داد: الآن زمان مناسبی است تا صاحبان کالا و خدمات و بنگاههای اقتصادی برای سرمایهگذاری به این کشور ورود کنند.
کریمیان با تأکید بر اینکه آزادی موصل سبب ایجاد رقابت گسترده در این کشور میان رقبای مختلف برای ورود به بازار عراق میشود، اذعان داشت: اگر ما در آنجا فعال نشویم، دیگران در عراق فعالیت اقتصادی خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تولیدکنندگان ایرانی از این فضا استفاده نکردند و نتوانستند در دورهای که مردم عراق کالاهای کشورهای حامی داعش را خریداری نمیکردند، کالای جایگزین خود را در آنجا ارائه کنند.
این فعال رسانهای با بیان اینکه اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی آمادگی ارائه کمک به فعالان اقتصادی برای معرفی ظرفیتهای خود به مردم عراق را داراست، گفت: فضای تبلیغاتی عراق چه در بخش رادیوتلویزیونهای عضو اتحادیه، چه در بخش رسانههای دیداری شنیداری غیر عضو اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی، چه در بخش فضای مجازی و چه در بخش فضای مطبوعات و رسانههای چاپی این آمادگی را دارد تا به تبلیغ کالا و خدمات تولیدکنندگان و تجار ایرانی بپردازد. این در حالی است که بر اساس آخرین بررسیها، 65 درصد مردم عراق از فضای مجازی به دنبال کسب اخبار و دریافت اطلاعات هستند. همچنین این اتحادیه در بخش تبلیغات محیطی و تلویزیونهای شهری نیز امکان همکاری با تولیدکنندگان ایرانی را فراهم خواهد کرد.
دبیرکل اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی پیشنهاد کرد: تفاهمنامه سهجانبهای میان این اتحادیه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به امضا برسد که بر اساس آن هم اخبار، رویدادها و اطلاعات اقتصادی ایران در رسانههای عراقی منتشر شود و هم ظرفیتها، کالاها و تولیدات ایران در فضای رسانهای عراق به مردم این کشور معرفی شود.
وی از امکان پخش تیزرها، کلیپها و فیلمهای تبلیغاتی فعالان اقتصادی ایران در رسانههای عراقی عضو اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی با حداقل قیمت خبر داد.
حجتالاسلام سیدحمید الحسینی رئیس اتحادیه رادیوتلویزیونهای عراق نیز در ادامه همایش در سخنرانی خود گفت: 10 سال قبل که اتحادیه رادیوتلویزیونهای اسلامی در ایران تأسیس شد، عراق کشوری تحت سلطه آمریکا بود که این اتحادیه برای ورود به حوزه تأسیس رادیوتلویزیونهای منطبق با آرمانهای جمهوری اسلامی ایران، کار سختی داشت؛ اما در حال حاضر توانستهایم اتحادیه رادیوتلویزیونهای عراق را با 80 تلویزیون و 50 رادیوی عضو آن راهاندازی کنیم. همه این هشتاد شبکه تلویزیونی از یک اتاق فکر تغذیه میشوند و آمادگی همکاری و تعامل با فعالان اقتصادی ایران را دارا هستند.
الحسینی با اشاره به نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران در عراق بدون داشتن نفوذ اقتصادی تأکید کرد: ایرانیها حشدالشعبی را در عراق ایجاد کردند اما حشد اقتصادی در این کشور ندارند به همین دلیل میخواهیم شبکه فارسیزبانی از عراق برای مردم ایران راهاندازی کنیم تا در آن به معرفی پتانسیلهای این کشور برای سرمایهگذاری در عراق بپردازیم.
آیتالله سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده ولیفقیه در خوزستان نیز در این همایش گفت: عراق مزایای زیادی برای سرمایهگذاری دارد اولا این کشور همسایه ایران است که بعد از سقوط رژیم بعث، رابطه سیاسی ما با این کشور تنگاتنگ شده است. ثانیا به دلیل نزدیکی فرهنگی و مذهبی مردم ایران و عراق امکان پذیرش ایرانیها از سوی ملت عراق بسیار بالاست. بهخصوص که به دلیل قرار گرفتن مضاجع شریف ائمه معصومین (ع) در خاک عراق، این کشور برای ما ایرانیها از اهمیت خاصی برخوردار است.
آیتالله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: شبکه تلویزیونی الاهواز آمادگی دارد تا کالا و خدمات ایرانیها را از طریق این شبکه برای مردم عراق معرفی و تبلیغ کند ضمن اینکه بهزودی شبکه تلویزیونی الامیر نیز راهاندازی میشود که این شبکه نیز در دسترس صاحبان صنایع ایرانی خواهد بود.
وی با اشاره به تولید سالانه 70 میلیون تن سیمان در ایران که بخش زیادی از آن مازاد بر مصرف داخلی است بیان داشت: میتوانیم این سیمان مازاد را به عراق صادر کنیم همچنین سایر مصالح ساختمانی، انواع تولیدات غذایی و دارویی، محصولات دامی، زراعی و باغی و دیگر کالاها و خدمات میتوانند در زمره صادرات ایران به عراق قرار گیرند.
نظر شما