کشتیرانی بین المللی شاخص اصلی بنادر استراتژیک

پرفسور وانگ ژان رئیس آکادمی و مشاور رئیس جمهور چین به همراه هیئتی از موسسه اقتصادی ، موسسه روابط بین المللی و موسسه مطالعات شهری و جمعیتی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و نشستی را با سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار کردند

پرفسور وانگ ژان رئیس آکادمی و مشاور رئیس جمهور چین به همراه هیئتی از موسسه اقتصادی ، موسسه روابط بین المللی و موسسه مطالعات شهری و جمعیتی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و نشستی را با سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در این نشست مهندس ابوالقاسم اسدی سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: بندر چابهار ایمن ترین و با صرفه ترین مسیر ترانزیت برای کشورهای افغانستان و CIS آسیای میانه است . ایشان افزود : منطقه سیستان و بلوچستان ایران با دارا بودن قابلیت های دریا و خشکی می تواند آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند. اسدی اظهار داشت : خوشبختانه دولت با عزم جدی در راستای توسعه سواحل مکران، بحث طرح توسعه بندر شهیدبهشتی و دیگری راه آهن چابهار به زاهدان را در دستور کار خود قرار داده که الحمدالله هر دو بخش پیشرفت بسیار خوبی دارند. در ادامه وانگ ژان مشاور رئیس جمهوری کشور چین گفت : از آنجایی که امروزه بنادر یک شبکه حمل و نقل و ترانزیتی را به جود می آورند، خوشبختانه دولت ایران به اهمیت این موضوع پی برده است، اما باید این نکته را توجه داشته باشیم که جایگاه و شاخصه مهم استراتژیک هر بندری را خطوط کشتیرانی های بزرگ بین المللی مشخص می کند و بندر چابهار باید با ارتباط و جذب این خطوط فعالیت و جایگاه استراتژیک خود را بدست آورد. مشاور رئیس جمهور کشور چین تصریح کرد: دیدگاهای مختلفی در حوزه حمل و نقل مطرح است ، اولین دیدگاه ارتباط با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا که این امر در مورد بنادر چابهار و گوادر صدق نمی کند زیرا هیچ خط بزرگ کشتیرانی در این مسیر تردد نمیکند اما در مورد بنادر سنگاپور و هنگ هنگ صدق می کند. نکته دیگر اینکه طی بازدیدی که از منطقه داشتم ، بندر چابهار اگر با پیش فرض فعالیتهای اقتصادی منطقه آزاد بخواهد فعالیت داشته باشد تولیداتی در این منطقه وجود ندارد و نکته سوم اگر در آینده بندر چابهار و گوادر پاکستان بخواهند در زمینه ترانزیت فعالیت کنند، فعالیت دو بندر در راستای رقابتی پیش خواهد رفت که این امر باعث خنثی شدن فعالیت هر دوبندر می شود. پرفسور وانگ ژان مشاور رئیس جمهوری چین اظهار داشت: برای فعالیت و تحرکات اقتصادی منطقه سه پیشنهاد را مطرح می کنم، اولاً بین بندر و منطقه آزاد چابهار یک هماهنگی منسجم برقرار شود تا وقتی سرمایه گذاری وارد منطقه می شود بتواند منافع دو طرف را برآورده کند ، نکته دوم از تجربیات منطقه آزادی را که کشور چین در کانال سوئز بوجود آورده بازدید و از نحوه فعالیت آن آشنا شوید و نکته سوم شما برای جذب سرمایه گذاران خارجی به سمت ایجاد پارک های صنعتی کشورهای مختلف گام بردارید که این موضوع تجربه 30 ساله کشور چین و هنگ هنگ است . وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سرمایه گذاری کشور چین در گوادر و کشور هند در چابهار انجام شده ، برای برقراری توازن بازار در آینده چه پیشنهادی دارید گفت : هر هدفی یک راه و هر کشوری با توجه به اهداف خود گام بر می دارد ، اما متاسفانه کشور هند هر چند وقت اقیانوس هند را از آن خود می داند و باکشور چین نگاهی محتاطانه دارد اما ما معتقدیم توسعه بندر چابهار و گوادر برای کشورهای ایران ، پاکستان و افغانستان بسیار مفید است و از طرفی ایران کشوری است که درآمد سرانه تولید ناخالص ملی آن بهتر از کشور هند می باشد.

کد خبر 12051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =