مدیرعامل راه آهن: پنج میلیون تن بار بین‌المللی از طریق راه آهن حمل شد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیتی ۲ و ۶ دهم میلیون تن واردات و صادرات و در مجموع پنج میلیون تن بار بین‌المللی در سال جاری از طریق خطوط ریلی کشور حمل شد.

به گزارش اگزیم نیوز، جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه در بازدید از ایستگاه راه آهن تربت حیدریه افزود: توسعه ترانزیت ریل پایه در اولویت برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و این اقدام با برنامه‌ هایی که در راستای توسعه و استفاده از ظرفیت مبادی بار از جمله سرخس، اینچه برون، بندر امیرآباد و بندر کاسپین صورت گرفت انجام شد.

وی ادامه داد: برای جابه‌جایی هشت میلیون تن بار بین‌المللی در سال آینده برنامه‌ریزی و هدف گذاری شده است و حجم جابه‌جایی بار داخلی و بین المللی را از ۴۰ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن افزایش خواهیم داد.

او اضافه کرد: در این راستا باید بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری را در بنادر یعنی خطوط منتهی به آن‌ها افزایش دهیم و بار بیشتری را از کشورهای «سی‌آی‌اس» از جمله روسیه و قزاقستان و ازبکستان به جنوب کشور منتقل کنیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس بررسی انجام شده بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن بار را می‌توان با ظرفیت موجود از طریق خطوط ریلی جابه‌جا کرد و البته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که باید همه آن‌ها را برطرف کرد و زیرساخت کنونی را بهبود بخشید.

ذاکری افزود: یکی از گلوگاه ها نزدیک شهر تربت حیدریه است چون محل تلاقی بارهایی است که از سمت خواف و سنگان به سمت جنوب کشور می‌رود و از ایستگاه تربت حیدریه عبور می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از گره ها در این بخش در منطقه سالار – شادمهر است که می‌توان با بهبود و ایجاد ساز و کار مناسب ظرفیت حمل بار را افزایش داد.

مدیرعامل راه آهن گفت: گلوگاه دوم انتقال بارهای خواف و سنگان به سمت جنوب، تک خطه بودن مسیر از بافق تا خواف و سنگان است و این موجب شده است که نتوان به ظرفیتی که می‌خواهیم برسیم.

ذاکری افزود: رکورد بار در سال گذشته اعم از جاده ای و ریلی در زمینه حمل مواد معدنی در حدود ۱۵ میلیون تن بود که در بخش ریلی با افزایش بهره وری می‌توان میزان حمل را تا حدی افزایش داد.

مدیرعامل راه آهن گفت: جاده موجود با توجه به وضعیت ایمنی جاده ها کشش افزایش حمل بارهای معدنی را ندارد و افزایش تعداد کامیون ها و تریلی ها در جاده ها منجر به افزایش فوتی ها و تلفات جاده ای می‌شود.

ذاکری افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده است حمل مواد معدنی باید به ۲۲ و نیم میلیون تن افزایش یابد یعنی هفت و نیم میلیون تن افزایش ظرفیت داده شود که تحقق آن مستلزم برطرف کردن چالش های موجود است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد بار ملی کشور از مناطق راه آهن از قبیل خراسان، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور می‌کند و نقش و اهمیت این مناطق بسیار پر رنگ است و اهمیت زیادی دارند و به همین دلیل مسائل آن‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل راه آهن گفت: یکی از تکالیف برنامه هفتم توسعه افزایش سهم حمل ریلی بار در بنادر به ۲۵ درصد است که درحال حاضر سهم حمل و نقل ریلی در برخی بنادر کمتر از سه درصد است که برای رسیدن به هدف تعیین شده هماهنگی بین دستگاه‌ها باید بیشتر شود که تفاهم نامه‌ای در همین راستا با سازمان بنادر و دریانوردی امضا شد و مشکلات بین خود را به حداقل رساندیم.

ذاکری افزود: تخلیه واگن ها در گذشته در مجموعه ۱۷ هکتاری بندر شهید رجایی دیر به دیر انجام می‌شد که با تعامل شکل گرفته و رسیدگی‌های انجام شده سرعت تخلیه واگن ها از ۷۰ و ۶۰ واگن در روز به ۱۵۰ واگن در روز رسیده است.

برنامه های نوروزی راه آهن

مدیرعامل راه آهن در خصوص برنامه‌های نوروزی این مجموعه گفت: قطارهای نوروزی امسال هشت درصد افزایش ظرفیت نسبت به سال قبل داشته اند و حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ صندلی در راه آهن آماده شده که شامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار صندلی برای مسیرهای بین شهری و ۷۰۰ هزار صندلی برای حومه ای هاست.

ذاکری افزود: همکاران ما در شبکه راه آهن آمادگی کامل دارند و امید است از فردا که اولین روز حرکت قطارهای نوروزی است مردم بدون مشکل و مساله از آنها استفاده کنند.

جایگاه تربت حیدریه در راه آهن

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایستگاه راه آهن تربت حیدریه گفت: جایگاه تربت حیدریه و موقعیتی که در آن قرار دارد خاص است و برنامه‌هایی برای این حوزه داریم.

ذاکری افزود: مطالعاتی در خصوص راه آهن تربت حیدریه در گذشته صورت گرفته بود و استقرار معاونت اداره کل در این شهرستان لازم بود چون از طریق این ایستگاه بار از سرخس به سمت جنوب و مرکز کشور می‌رود و همچنین بارهای معدنی که از خواف و سنگان به مرکز کشور و حتی برای صادرات به بندرعباس حمل می‌شود نیز از این ایستگاه گذر می کند.

وی اضافه کرد: استقرار معاونت اداره کل در این ایستگاه به توسعه بخش‌های دیگر که یکی از آن‌ها احیای کارخانه «احیا ریل» است کمک می‌کند و مسایل و مشکلات مربوط به راه دسترسی و روشنایی را هم با کمک مسوولان محلی پیگیری و حل خواهیم کرد.

کمربندی راه آهن سالار - شادمهر اردیبهشت سال آینده بهره برداری می شود

مدیرعامل راه آهن گفت: کمربندی راه آهن تربت حیدریه در محدوده منطقه سالار – شادمهر براساس برنامه ریزی انجام شده در اردیبهشت ماه سال آینده بهره برداری می‌شود.

ذاکری افزود: افتتاح این کمربندی تاثیر قابل توجهی در حمل بار خواهد داشت و سیر حرکت قطارها را افزایش می‌دهد که بخش قابل توجهی از آن آماده شده است.

وی ادامه داد: اتمام کمربندی راه آهن سالار - شادمهر موجب کاسته شدن بخش اعظمی از فعالیت های اضافه ای که در ایستگاه تربت حیدریه انجام می‌شود خواهد شد که اجرای این طرح از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

انتقاد نماینده مردم تربت حیدریه

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: کارکنان راه آهن در تربت حیدریه با مسایل و مشکلات بسیاری اینجا را مدیریت می‌کنند و دست مدیر ایستگاه راه آهن تربت حیدریه بسیار بسته است.

محسن زنگنه ادامه داد: امکانات در شرق کشور بسیار ضعیف است و در زمینه راه ها و ریل هم این وضعیت وجود دارد درحالی که نباید در موارد اولیه دچار مشکل بود بلکه باید مدیریت چابک داشت.

وی اضافه کرد: ایستگاه تربت حیدریه با هزینه بیت المال ساخته شده اما وضعیت جاده دسترسی آن بسیار نامناسب است و اکنون برای خانواده‌ها رفتن به مشهد و استفاده از قطار با وجود ایستگاه راه آهن تربت حیدریه آسانتر است.

جاده دسترسی ایستگاه راه آهن تربت حیدریه جزو دغدغه های مهم مردم است

فرماندار تربت حیدریه هم گفت: این ایستگاه دارای مشکلات قدیمی و حل نشده است که امید است حل شود و از طرفی هم ظرفیت بسیاری در اینجا وجود دارد.

مجتبی شجاعی افزود: نخستین مساله جاده دسترسی است، جاده کنونی اختصاصی راه آهن با وجود این که دستگاه های شهرستان برای آن اقدام هایی انجام داده اند وضعیت نامناسبی دارد.

وی اضافه کرد: مساله بعدی کارخانه تعمیر واگن است که کار در مقطعی رها شده و همان گونه باقی مانده است درحالی که نیروهای انسانی خوبی در شهرستان برای فعالیت در این زمینه وجود دارد.

فرماندار تربت حیدریه گفت: کمبود نیروهای فنی در این ایستگاه باید برطرف شود تا از فشار شدید بر نیروهای موجود کاسته شود.

شجاعی افزود:‌ توسعه سکوهای بارگیری از ضرورت هاست که با توجه به راه اندازی و تقویت صادرات این امر توجیه اقتصادی هم دارد.

وی اضافه کرد: مردم تربت حیدریه انتظار دارند بعد این سفر تغییراتی در اینجا رقم بخورد و انتظارات نیروهای راه آهن هم در ایستگاه تامین و به پرسنل توجه ویژه‌ای بشود.

تربت حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.

کد خبر 80715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =