به گزارش اگزیم نیوز، مرتضی ترک تبریزی روز سه شنبه در نشست تحلیلی فرصت و چالش های بانکداری هوشمند در قوانین و اسناد بالا دستی گفت: هیات وزیران، وزارت صمت، سازمان بورس و سایر سازمانها باید برای بانکداری هوشمند، قوانینی را تصویب کنند و در قوانین جدید پیشرو باشند.
وی افزود: براساس مدل های جهانی دائما قوانین جدید به علت تکنولوژی ایجاد میشود. سال هاست موضوع فینتکها در کشور مطرح شده؛ اما چقدر فینتکها را به رسمیت شناختیم؛ باید بدانیم آموزش، فرهنگ و تجربه به علت تحریم کمتر وارد کشور شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور تمامی موارد به بانک ها واگذار میشود این در شرایطی است که باید زمینه بازی را برای بازیگران جدید ایجاد کنیم، گفت: اعتبار سنجی موقعی برقرار میشود که اطلاعات لازم در اختیار بانک قرار گیرد و در صورت لزوم مشتری نیز بتواند این اطلاعات را حذف کند. هک اطلاعات در بانکداری هوشمند اثر منفی دارد و باعث میشود مشتریان به بانک اعتماد نکنند.
وی افزود: مجوز دادن به psp های جدید نیز انتخاب خوبی است. ما در کشور پلتفرم های زیادی داریم به عبارتی همه بانک ها psp دارند؛ ولی هنوز ما از کارتخوان استفاده میکنیم؛ بنابراین باید به سمت بانکداری هوشمند حرکت کنیم .
ترک تبریزی گفت: بخشنامه های بانک مرکزی باید پیشرو باشد و این بانک باید با اطلاعات دست به انتخاب بزند. تمامی افراد باید در ساختارهای بالا دستی نقش پیشرو داشته باشند.
بانکها با تنظیمگری سنتی دچار مشکل خواهند شد
قائم مقام مدیرعامل بانک سپه در نشست تحلیلی فرصتها و چالشهای بانکداری هوشمند در قوانین و اسناد بالادستی با بیان اینکه این همایش سه محور اصلی تعیین کرده است، گفت: اولین محور بحث حکمرانی دیجیتال بود که باید براساس آن اقتصاد کشور پیش بینی پذیر شود؛ اگر قوانینی که در توسعه بانکداری هوشمند وضع میکنیم، منجر به اقتصاد قابل پیش بینی نشود از مسیر خود باز میمانیم.
سید مهدی حسینی ادامه داد: در حکمرانی دیجیتال اگر ایجاد بیثباتی مالی کنیم از هدف خود دور شدهایم، اگر بانکها نتوانند به اندازه کافی از نوآوری بهرهمند شوند، سهم بازار خود را از دست میدهند.
وی افزود: یک سری تنظیمگریهای سنتی داریم که بانکها را دچار مشکل کرده است، این تنظیم گریها دیدگاه متفاوتی در حوزه مدیریت ریسک دارند، نکته کلیدی در بانکداری هوشمند تمرکز بر بهبود تجربه مشتریان است، اگر قوانین منجر به بهبود این تجربه نشود از اهداف اصلی در بانکداری نوین باز میمانیم.
وی گفت: نظارت فناورانه وقتی اتفاق میافتد که قاعده گذاری هوشمندانه باشد تا به راه خطا نرویم، جامعیت قانونهای در ارتباط با هوش مصنوعی نکته مهمی است که در آمریکا تمام سازمانها و بخش خصوصی در این قانون به صورت جامع توجه شده است.
قائم مقام مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: محوریت قانون هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا به انسان داده شده و درواقع هوش مصنوعی برای انسان است یا علیه انسان؛ اینکه هوش مصنوعی بیاید تا نیاز انسان نباشد، اشتباه است.
وی در پایان گفت: قوانین در توسعه هوش مصنوعی باید برای انسان باشد، بحث مربوط به تعیین قوانین متناسب با سایز بنگاهها مهم است و باید سطح ایده آلی از نحوه مواجه با بانکداری هوشمند هم در نظر بگیریم.
نظر شما