واردات بنزین به نفع کشور نیست

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران واردات بنزین را از دو منظر سیاسی و اقتصادی به نفع کشور ندانست و درباره دلیل نخست که اقتصادی است، گفت: در جایی مطالعه می‌کردم که اگر روند مصرف بنزین به همین منوال پیش برود باید ۶۰ درصد درآمد ارزی کشور برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص داده شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «هاشم اورعی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی اظهار داشت: در کشور چنین توانی وجود ندارد که سالی این میزان ارز برای واردات بنزین تخصیص داده شود و البته یادمان باشد این ارزی که برای بنزین اختصاص می‌یابد، باید از ارز دارو، مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها و سایر اقلام اساسی کم شود.

وی گفت: این گونه نیست که بگوییم این میزان از ذخیره‌های ارزی برمی‌داریم و جای دیگری آسیب نمی‌بیند، قلک ما خالی است و اگر بخواهیم برای واردات بنزین هزینه کنیم باید از ارز خریدهای دیگر کم کنیم و این اقدام اقتصادی نیست.

وی، دلیل دوم را سیاسی و امنیتی دانست و اضافه‌ کرد: اگر به همین‌ منوال جلو برویم برای واردات بنزین وابسته خواهیم شد که اسباب خجالت و بسیار خطرناک است که نتوانیم نیازمان را تأمین کنیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران با بیان اینکه در بخش تولید بنزین دیگر نمی توان انتظار جهش تولید داشت و نباید هم داشت؛ زیرا معنا ندارد این‌قدر بنزین بی‌اندازه مصرف یا قاچاق شود، افزود: باید سیاست‌ها را اصلاح کرد و حتماً در این فرایند یکی از کارهای مهم آن است که قیمت‌ها اصلاح شوند و در کنار آن از قشر آسیب‌پذیر به میزان مناسب حمایت شود.

سه نرخی کردن بنزین راه‌حل نیست

این مقام صنفی با اشاره به مطرح شدن مسائلی همچون سه‌نرخی شدن بنزین، گفت: اینها ممکن است یک مسکّن مقطعی آن هم کوتاه مدت باشد که من به اینها سیاست های «وصله پینه ای» می گویم؛ یعنی نشان دهنده آن است که ما آمادگی، جسارت و شهامت این که این مساله را حل کنیم نداریم و به دنبال تغییر صورت مساله هستیم و این روشی است که سال ها رفته ایم و کار به جایی نرسیده است؛ راهکار درست این است که اصل ماجرا را بفهمیم و بخواهیم آن را حل کنیم.

اورعی بیان‌داشت: مشکلی هم که در چند دهه اخیر ایجاد شده را نمی توان یک‌شبه و بدون درد برطرف کرد لذا نخستین کاری که مسئولان باید انجام دهند بیان واقعیت‌ها است یعنی کشوری که ۳۰ تا ۴۰ درصد تورم دارد و پنج تا ۱۰ سال برای اصلاح قیمت هر کالایی به خصوص بنزین اقدام نشده، این کالا به یک مشکل و یک معضل اقتصادی تبدیل می‌شود. این مشکل طی سال ها ایجاد شده و قیمت آن کم و کمتر شده و دولت‌ها نیز همواره به اشتباه به یارانه پرداخت کرده است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران تصریح کرد: حال عدد یارانه آنقدر زیاد شده که دیگر دولت هم توان پرداخت ندارد؛ به عبارتی حالا نه توان مالی دارد که به یارانه دادن ادامه دهد و نه جرات و شهامت آن را دارد که یارانه پرداخت نکند.

تداوم پرداخت یارانه بنزین ممکن نیست

این استاد دانشگاه با بیان اینکه راهکار این است که وقتی می گوییم قیمت زیاد گردد یعنی یارانه آن کم شود، گفت: من قبول دارم که یارانه چیز خوبی است، اما خوبی آن در هوشمندی نحوه پرداخت نهفته است. روشی که اکنون در پرداخت یارانه بنزین داریم، همانند سایر کالاهای یارانه ای (گاز و برق و آب) بدترین نوع است و حتی کیلویی هم نیست.

اورعی خاطرنشان‌کرد: کیلویی آن است که بگوییم هر نفر بیاید، در صف بایستد و یارانه بنزین بگیرد. می خواهد پولدار یا فقیر باشد، فرقی نمی کند اما اکنون بدتر از این عمل می شود؛ به عبارتی می گوییم هر کس پولدارتر است ما به وی بیشتر پول می دهیم و هرکه فقیرتر است کمتر پول می دهیم.

وی اظهار داشت: هرچقدر طرف پولدارتر است بیشتر بنزین مصرف می کند و در نتیجه بیشتر از یارانه منتفع می‌شود. در روش کنونی، مطابق آمارها دهک دهم ۲۹ برابر دهک اول از یارانه انرژی منتفع می شود این که باید برعکس باشد و یارانه فقط باید به قشر آسیب پذیر تعلق بگیرد نه به همه، بنابراین این روش یارانه دادن به‌طور قطع بدترین روش ممکن است و تداوم آن شدنی نیست، زیرا به آنهایی که بیشتر استفاده می کنند بیشتر یارانه می دهیم.

وی افزود: فلسفه پرداخت یارانه آن است که منجر به کم شدن مصرف شود، اما وقتی ما اینقدر یارانه را زیاد می کنیم که قیمت تمام شده ۲۰ برابر قیمتی است که مردم می پردازند منجر به افزایش مصرف می شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران گفت: اکنون کار به جایی رسیده که مصرف متوسط کشور روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر شده، در حالی که متوسط تولید ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ یعنی همین الان در وضعیت قرمز هستیم. پیشتر اعلام شد که سال گذشته چهار میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص داده شد و امسال صحبت از ۶ تا هشت میلیارد دلار است، در نتیجه واقعا با این روش نمی توان جلو رفت.

استاد دانشگاه شریف بیان‌داشت: از همه بدتر، وقتی ما این همه یارانه سنگین می دهیم قیمت بنزین در ایران یک‌هزار و ۵۰۰ یا سه هزار تومان است، درحالی که در افغانستان ۵۰ هزار تومان است که نتیجه آن افزایش قاچاق است که از روزانه ۱۰ تا ۴۰ میلیون لیتر رقم آن اعلام می‌شود. اگر همان کمترین رقم ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰ میلیون لیتر هم گازوئیل را در نظر بگیریم، روزی یک‌هزار میلیارد تومان سود قاچاق بنزین و گازوئیل می‌شود و چه کسی می تواند جلوی آن را بگیرد؟

اورعی تصریح‌کرد: آنهایی که با حذف یارانه بنزین و حمایت از قشر آسیب پذیر مخالفت می کنند، همان هایی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این فساد دخیل هستند و در مافیای قاچاق بنزین نقش دارند.

کیفیت خودروها باید در جهت بهبود مصرف سوخت اصلاح شود

وی تاکید کرد: واردات بنزین از هر جهت به ضرر کشور است و باید بهینه سازی مصرف کنیم و بهینه سازی مصرف یعنی نخست، وضعیت مصرف سوخت خودروها درست شوند. این در حالی است وقتی درهای کشور بسته است، خودرو وارد نمی‌شود و از طرف دیگر سازندگان داخلی مجبور نمی‌شوند از نظر کیفی با سازندگان خارجی رقابت کنند.

بدون اصلاح قیمت نمی‌توان بهینه‌سازی کرد

این مقام صنفی با بیان اینکه از طرف دیگر، مگر بدون درست شدن قیمت می‌توان بهینه‌سازی کرد؟ وقتی کالایی اینقدر ارزان است، چگونه می توان به مردم گفت که کم مصرف کنند؟ تاکید کرد: باید بهینه سازی کنیم، بهینه سازی دو شرط دارد که ما هیچ کدام از آنها را نخواستیم یا نتوانستیم عمل کنیم؛ نخست الزام و اجبار سازندگان داخلی خودرو برای بالا بردن کیفیت تولیدات.

اورعی ادامه‌داد: ما نه تنها این کار را نکردیم، بلکه برعکس عمل و برای خودروسازان یک حیاط خلوت ایجاد کردیم تا هر کاری خواستند انجام دهند.

وی اضافه‌کرد: دوم، قیمت ها را آنقدر ارزان کرده ایم که بهینه‌سازی دیگر محلی از اعراب ندارد. در نتیجه طی سال‌های اخیر میزان تقاضا بیشتر از عرضه شده است و به ناترازی رسیده‌ایم.

کد خبر 77168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =