چابهار؛ بهشت سرمایه‌گذاری و گردشگری ایران/ لزوم توسعه زیرساخت‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، این منطقه را بهشت سرمایه‌گذاری و گردشگری توصیف کرد و گفت: توسعه زیرساخت های هوایی، جاده ای و ریلی در چابهار برای ایفای نقش قطب ترانزیتی منطقه ضروری و این خواسته مهم ما از مسئولان ملی است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حمیرا ریگی» امروز(چهارشنبه)در گفت و گویی با بیان اینکه برای توسعه هر بخشی لازم است ابتدا زیرساخت های آن فراهم شود، افزود: یکی از ایجاد زیرساخت های مهم برای منطقه آزاد چابهار، فرودگاه و در کنار آن توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده ای است. اکنون به‌جز حوزه بندری، در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده ای زیرساخت ها کامل نیست.

وی با بیان اینکه راه آهن این منطقه هنوز به راه آهن سراسری وصل نشده، اما طرح آن چند سالی است که شروع شده و امید می رود این مهم در سال جاری محقق شود، منطقه آزاد چابهار را یک نقطه عطف تراتزیتی و لجستیکی برای ایران و سایر کشورهایی که می خواهند اقتصاد خود را از طریق این پل بین المللی تامین کنند، توصیف کرد.

وی ادامه‌داد: با وجود نبود این زیرساخت ها، چابهار مورد توجه جدی کشورهای خارجی هست و اگر بتوان این زیرساخت ها را فراهم کرد نقش تحولی در اقتصاد ملی و حتی جهانی ایفا خواهد کرد.

ریگی افزود: در تلاش هستیم فرودگاه چابهار که در حال حاضر از یک فرودگاه نظامی استفاده می شود و دو نقش را همزمان بازی می کند، توسعه داده شده و به فرودگاه مسافری تبدیل شود؛ به طور قطع اگر بتوانیم یک فرودگاه مستقل داشته باشیم که در کنار آن هم بتوانیم از ترانزیت هوایی در کنار مسافری استفاده کنیم، تاثیر بیشتری خواهد داشت. اکنون در حال مذاکره برای ایجاد زیرساخت فرودگاهی برای سرزمین اقتصادی چابهار هستیم.

لزوم تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های اقتصادی منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: اگر در در شرایط فعلی بتوان همه تمرکز کشور را برای تامین زیرساخت های منطقه آزاد چابهار قرار داد و حتی به این منظور پروژه های دیگر را تعطیل کرد، به مراتب برد بیشتری خواهیم کرد و این مساله را از مقام‌های کشوری در حوزه زیرساخت‌ها خواستاریم.

ریگی افزود: توسعه منطقه آزاد چابهار می تواند ورود به بازارهای جهانی را تسهیل کند و در همین راستا انتظار از وزارتخانه هایی که مرتبط با حوزه های ترانزیتی هستند این است که توجه جدی‌تری به این مهم داشته باشند.

وی ادامه‌داد: زیرساخت حوزه دریایی در این منطقه نسبت به زیرساخت‌های جاده ای و هوایی جلوتر است و دو اسکه تجاری چابهار ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی را برای تخلیه و بارگیری فراهم کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان‌کرد: با وجود تمایل بسیاری از کشورها برای استفاده از این بندر، اما متاثر از بحث تحریم‌ها ترانزیتی که مورد انتظار بوده اتفاق نیفتاده است، اما کشتیرانی جمهوری اسلامی حضوری بسیار فعال در منطقه دارد و خط مستقیم از چابهار به بنادر مهم هند، چین و امارات برقرار است و کشتی ها به صورت منظم در رفت و آمد هستند.

ایجاد قطب ترانشیپی در چابهار

ریگی از تلاش برای ایجاد قطب ترانشیپی در بنادر منطقه آزاد خبر داد و گفت: هر چند این موضوع جابگوی نیازها نیست، اما به ترانزیت کمک می‌کند.

وی ترانشیپ را انتقال کالا از مبدا به مقصد واسط و سپس به مقصد نهایی عنوان و تصریح کرد: البته با سیاست کاهش تنش با جهان که از سوی دولت وفاق ملی مطرح شده و دنبال می‌شود، روزهای تحولی برای رشد منطقه جابهار انتظار می‌رود.

چابهار؛ بهشت سرمایه‌گذاری و گردشگری

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به تاسیس این منطقه در سال ۱۳۷۳ به عنوان یکی از نخستین مناطق آزاد کشور در استراتژیک ترین نقطه ایران در محدوده بندر چابهار، گفت: این منطقه به عنوان راهبردی ترین منطقه آزاد کشور با یک موقعیت راهبردی، یک بهشت سرمایه گذاری و در کنار آن بهشت گردشگری ایجاد کرده است.

وی افزود: این منطقه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذابیت خاصی دارد و اگر بتوانیم معرفی خوبی از آن داشته باشیم، حتی می توانیم به جایی برسیم که سرمایه گذاران داخلی و خارجی در آن به رقابت بپردازند.

وی یادآوری‌کرد: هندی‌ها یکی از سرمایه گذارانی هستند که برای سرمایه‌گذاری در حوزه بندری این منطقه ورود کرده‌اند و در این زمینه یک قرارداد ۱۰ ساله امسال بین کشورمان و هندوستان در جهت توسعه زیرساخت های بندری منعقد شد.

ریگی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار دو بندر مهم دارد، گفت: اسکله های تجاری «شهید بهشتی» و «کلانتری» در کنار سایر اسکله های سنتی صید و صیادی، بنادر این منطقه را تشکیل می دهند.

وی درباره وضعیت سرمایه گذار هندی، ادامه داد: این سرمایه گذاران در مرحله نخست در بحث اپراتوری و توسعه بندر چابهار ورود خواهند داشت. در این راستا مذاکراتی با سفیر هند در تهران انجام شده و اقبال بسیار خوبی برای توسعه سرمایه گذاری؛ هم در بخش های زیرساختی و هم سایر سرمایه گذاری‌ها انجام داده اند. همچنین برای توسعه موضوع صنایع به یک گفتمان رسیدیم و امید می رود این سرمایه‌گذاری هند را در چابهار داشته باشیم.

نقش کلیدی چابهار در کریدور شمال- جنوب

ریگی با بیان اینکه بحث توجه به چابهار باید از دو بُعد ملی و بین المللی باشد، ادامه داد: در بعد ملی، این منطقه می تواند نقش بسیار کلیدی در توسعه محور شرق کشور در راستای کریدور شمال- جنوب داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در بعد بین المللی، چابهار می تواند به عنوان یک بازیگر نوظهور در پهنه اقیانوس هند نقش‌آفرینی کند و همچنین پل ارتباطی کریدورهای بین المللی نقش آفرین باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: این امر مورد توجه خیلی از کشورهای خارجی هست تا بتواند این نقش پل را برای ارتباط بین کشورهای آسیای جنوب شرقی از این طریق و کردیدور شمال جنوب بتواند به کشورهای محصور خشکی سی آی اس و اورآسیا و قفقاز و همچنین به اروپا ارتباط داشته باشد.

ریگی افزود: از سویی دیگر، می توان همسایگان شمالی، غربی و شرقی کشورمان را از طریق چابهار به اتحادیه آفریقا ارتباط داد و این مسیری برای کاهش هزینه کشورها است.

منطقه آزاد چابهار، قطب صادرات پتروشیمی

وی درباره امکان صادرات محصولات پتروشیمی از این منطقه، اظهار داشت: مطرح شدن چابهار به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور، موضوع بسیار مهمی است که در گذشته اتفاق افتاد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان‌کرد: اکنون واحد های مختلف پتروشیمی در این منطقه داریم که هشت واحد از آنها فعالانه در حال ساخت و ساز و انجام عملیات خود هستند. قرار است در سال ۱۴۰۴ بهشت صادراتی چابهار را رقم بزنیم و از این همین جا صادرات محصولات پتروشیمی آغاز شود.

ریگی افزود: چابهار نقطه ای است که خود می تواند مبدا و مقصد صادرات باشد و این برنامه ریزی هوشمندانه و در کنار آن طبیعت زیبا و ساحل اقیانوسی و همچنین توسعه صنعتی، می تواند در آینده ای نه چندان دور تاثیر خود را در اقتصاد ملی کشور بگذارد.

کد خبر 76485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =