تاجگردون: FATF تسهیل کننده مبادلات بین المللی ماست/ رئیس جمهور پیگیری کند

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: FATF تسهیل کننده مبادلات بانکی ما در عرصه بین المللی است و امیدوارم دکتر پزشکیان هرچه سریعتر پیوستن ما به آن را پیگیری کند.

به گزارش اگزیم نیوز، غلامرضا تاجگردون روز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار امیدواری کرد: دکتر پزشکیان هرچه زودتر موضوع پیوستن به FATF را مورد پیگیری قرار دهد زیرا پیوستن بهFATF تسهیل کننده مبادلات بانکی ما در عرصه بین المللی است و مشکلات پیش روی ما را در این حوزه برطرف می‌کند.

وی افزود: پیوستن ما به FATF باعث می‌شود تا مبادلات بانکی ما با سهولت بیشتری انجام شود و در نتیجه تجار ما از این حیث شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

براساس این گزارش، اف‌ای‌تی‌اف (Financial Action Task Force یا FATF) یک گروه فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

این کارگروه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ و به‌دستور گروه هفت (G۷) تاسیس شد و مقر آن در پاریس است.

بیشتر اعضای FATF را کشورهای توسعه یافته در اروپا و آمریکا تشکیل می‌دهند. یک کشور برای عضو شدن باید متعهد شود که بر اساس استانداردهای مالی پذیرفته‌شده عمل کند و در عین حال جدیدترین توصیه‌های FATF را تایید و از آن‌ها حمایت کند. همچنین کشورهایی که در وضعیت غیرهمکار با این سازمان به‌سر می‌برند، در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

کشورهایی که از آنها به‌عنوان پناهگاه امن برای حمایت از تامین مالی تروریسم و پولشویی یاد می‌شود نیز در لیست خاکستری FATF قرار می‌گیرند و قرار گرفتن این کشورها در این فهرست به‌معنای هشداری برای امکان ورود به لیست سیاه است.

اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول و بانک جهانی البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است.

ایران در سال ۱۳۹۴ و در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با راهبری وزارت امور اقتصاد و دارایی برای الحاق به گروه اف.ای.تی.اف اعلام آمادگی کرد و ۳۹ مورد از ۴۱ اقدام این گروه مورد موافقت قرار گرفت، تنها با ۲ موردِ الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرایم مالی سازمان یافته (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی.اف.تی) موافقت نشد و بررسی الحاق یا عدم الحاق به دو کنوانسیون مذکور نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

دکتر پزشکیان رئیس‌ دولت چهاردهم در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: برای پذیرش اف.ای.تی.اف به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه می‌نویسم. رئیس‌جمهور افزود: باید درباره FATF دوباره بحث کنیم و مساله را حل کنیم.

کد خبر 75970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =