حرکت سریع اقتصاد به سمت دیجیتالی شدن/ نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی ۱.۵ درصد است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: به سرعت به سمت دیجیتال شدن در حال حرکت هستیم و ایجاد ریال دیجیتال نیز این روند را تقویت می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، مهران محرمیان در همایش CASH اظهار داشت: ایران جزو کشورهایی است که در استفاده از اسکناس و مسکوک رتبه خوبی دارد به طوری که نسبت اسکناس و مسکوک و به نقدینگی ۱.۵ درصد است و عملا این CASH از جیب‌های مردم حذف شده و این ربطی به تورم ندارد.
وی افزود: هر سال حدود ۲۰ درصد تراکنش‌ها افزایش پیدا می‌کند که این افزایش به‌خصوص در اینترنت بانک قابل توجه است. اگر اوایل دهه ۹۰ را در نظر بگیریم خودپردازها در جایگاه اول و کارتخوان‌ها و تراکنش‌های اینترنتی در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون بازار به لحاظ مبلغ تراکنش بین این سه مورد تقسیم شده است؛ بنابراین به سرعت به سمت دیجیتال شدن در حال حرکت هستیم و ایجاد ریال دیجیتال نیز این روند را تقویت می‌کند.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حملات مخرب سایبری افزایش یافته است، افزود: افزایش حملات در حوزه‌های مالی در دنیا بیشتر از سایر صنایع است و میزان خسارت نیز در صنعت مالی بیشتر است؛ بنابراین با افزایش چشمگیر حملات و خسارت ناشی از آن مواجه هستیم.
محرمیان با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه سایبری گفت: به لحاظ سرمایه انسانی ایران دارای افراد قوی است و ما با وجود تحریم‌ها شاهد رشد خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک بوده ایم.

وی افزود: به هر میزان که به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت کنیم باز نیازمند به وجود انسان هوشمند هستیم. ما برای نگه داری نیروهای انسانی به چهار پارامتر که شامل نظام جبران خدمت، سقف حقوق ها، شایسته سالاری و ارتقای فرهنگ می‌شود باید توجه کنیم.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: سقف حقوق به انسان‌های ماهر یک علامت منفی می‌دهد و امیدواریم به این موضوع توجه ویژه شود. مهم‌تر شدن فضای سایبر، افزایش تراکنش‌های آنلاین و حذف پول فیزیکی اهمیت حوزه سایبر را می‌رساند؛ بنابراین ما نباید نیروی انسانی ماهر را به علت نظام جبران خدمت محدود کنیم.
وی افزود: امنیت دسترسی به اطلاعات مهم است در کنار این موضوع باید به نظامی که برای امنیت تمهیداتی در نظر گرفته است توجه کنیم این نظام شامل سامانه soc و سامانه کشف تقلب می‌شود و شبکه بانکی و پرداخت باید روی این دو سامانه کار کنند.
محرمیان تاکید کرد: زمان متوسطی که یک سازمان مورد تهدید قرار بگیرد بسیار کاهش یافته است، ولی هنوز باید سامانه‌های هوش مصنوعی مورد توجه قرار بگیرند همچنین با رمز پویا در سال ۹۸ یک گام بزرگ برای فیشینگ برداشته شد.

کد خبر 75962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =