به گزارش اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «جبارعلی ذاکری» امروز (دوشنبه) در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل راهآهن که ۱۹ شهریورماه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، از حسن اعتماد وزیر راه و شهرسازی و هیئت دولت قدردانی و ابراز امیدواری کرد که بتواند گامی در جهت اهداف تعیین شده در حوزه راهآهن بردارد.
وی از «سید میعاد صالحی» مدیرعامل پیشین راه آهن و همه مدیران حوزه حملونقل ریلی نیز تشکر کرد و افزود: تلاش میکنیم از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مدیریت راهآهن در جهان به سمت کاهش تصدی گری دولت در بخش ریلی حرکت کرده است، گفت: راه آهن نزدیک به ۴۲ هزار نیروی استخدامی داشت و در طول زمان، با هدف کاهش تصدیگری و مدیریت ستادی این کارکنان به بخشهای مختلف و شرکتهای دیگر منتقل شدهاند.
ذاکری با اشاره به الگوهای مختلف مدیریت راهآهن در کشورهای دیگر، بیانداشت: برخی از کشورها صفر تا ۱۰۰ حوزه ریلی را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و الگوی دیگر برون سپاری ماموریت هاست.
مدیرعامل راهآهن ادامهداد: کشور ما بین این دو قرار دارد و بهطور قطع نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدیگری راهآهن هستیم.
وی تاکید کرد: سرمایهگذاری در راهآهن موضوع دیگری است که نمیتوان با اتکا به درآمدهای دولتی آن را تحقق بخشید و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایهگذاری ریلی باید به صورت جدیتر در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه راهکار توسعه بخش ریلی بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی است، تصریح کرد: باید جذابیت سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شود.
وی افزود: موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افقها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم، زیرا بسیاری از کشورها علاقهمند به ترانزیت از طریق ایراناند.
ذاکری همچنین اظهار داشت: اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار داد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تشکلها برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم.
** صنعت ریلی نیازمند توجه خاص دولت چهاردهم است
مدیرعامل پیشین راهآهن نیز گفت: حوزه ریلی نیاز به توجه جدی و پشتیبانی خاص وزارت راه و شهرسازی و دولت دارد، چرا که در سالهای گذشته بودجه راه آهن مطابق رشد قیمتها و هزینهها افزایش پیدا نکرده است.
سیدمیعاد صالحی در آیین تکریم و معارفه خود پس از تاکید بر ضرورت توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی و دولت به راهآهن، افزود: اگر ابتکار تهاتر نفت از سوی مرحوم رستم قاسمی نبود، احتمالاً راهآهن با توجه به مشکلات ناوگان در ابتدای دولت سیزدهم و زمینگیر شدن لوکوموتیوها سقوط میکرد.
وی افزود: اقدامات مهمی نظیر حذف واگنهای شیربسته، شکستن رکورد جابهجایی مسافر، حمل بارهای ترانزیتی بسیار مهم برای نخستین بار و همچنین افزایش بازسازی و بهسازی خطوط صورت گرفته که امیدوارم همین مسیر در دوره جدید راهآهن با قدرت ادامه یابد.
نظر شما