به گزارش اگزیم نیوز، «مهرداد بذرپاش» امروز (دوشنبه) در خاتمه امضای قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند در جمع خبرنگاران افزود: در کنار توسعه زیرساختهای کریدوری رذیلی، جادهای بندری، توسعه ناوگان بهمنظور حمل بیشتر کالا و همچنین توسعه نرمافزاری برای تسهیل در تردد کالاها را دنبال میکنیم.
وی یاداور شد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور در سال گذشته (نسبت به سال ۱۴۰۱) مرهون همین توسعه نرمافزاری بین ایران و کشورهای منطقه بوده است.
بذرپاش بیانداشت: خط کانتینری ترانزیتی بین ایران، چین و هند به طور مرتب در جریان است که در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است. این رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر چابهار امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان ترانزیت باشیم.
وی خاطرنشان کرد: چابهار در شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب نقشی راهبردی دارد. این کریدور از چابهار آغاز و از مسیر ریلی به زاهدان و سپس سرخس می رسد و وارد ترکمنستان میشود.
وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: همه تلاش ما این است تا قطعه ریلی چابهار- زاهدان را تا پایان سال تکمیل کنیم و آن را در خدمت توسعه ترانزیت کشور قرار دهیم.
وی با اشاره به انعقاد ۸۰ میلیون قرارداد با هند در ادوار گذشته، گفت: این قرارداد به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافت و با تامین ۲۵۰ میلیون دلار تامین مالی دیگر، در مجموع به ۳۷۰ میلیون دلار رسید.
بذرپاش بیانداشت: هرچند حجم عمده ترانزیت در شرایط کنونی از طریق بندر شهید رجایی بندرعباس انجام میشود، اما با توسعه ریلی و جادهای، شاهد رشد ترانزیت در چابهار نیز خواهیم بود.
وی همچنین اظهار داشت: تبدیل شدن ایران به قطب گردشگری، از دیگر اهداف دولت است و با تعریف شهرهای ساحلی متعدد که اکنون هفت مورد از آنها در اولویت قرار داشته و عملیات اجرایی سه شهر نیز آغاز شده است، دلالت بر همین مساله دارد.
امروز در مراسمی با حضور «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی ایران و «سارباناندا سونوال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهههای جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، امضا شد.
امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاریهای تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقهای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاریهای راهبردی بین ایران و هند محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده، میتوان به تشریک مساعی طرفین در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بینالمللی حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سهجانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاریهای ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاریهای راهبردی هند و آسیای مرکزی اشاره کرد.
نظر شما