به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از بورس کالا، «زهرا حسین زاده» به روند پرداخت خسارت دیرکرد تحویل خودرو از سوی خودروسازان اشاره کرد و افزود: پرداخت خسارت به خریداران خودروهای بورسی پس از ارائه درخواست از سوی آنان، رسیدگی و محاسبه لازم انجام و از طریق کارگزاران خریدار به مشتریان پرداخت میشود که این رویه شفاف از مزایای مکانیسم بورس کالا به شمار میرود.
وی ادامه داد: از میزان درخواستهایی که برای اخذ خسارت تاخیر در تحویل خودرو به مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران رسیده است، تاکنون برای تعداد ۲۴۰ درخواست، صورتجلسه صادر شده و همان طور که ذکر شد مبلغ ۴۳ میلیارد ریال به متقاضیان دریافت خسارت از طریق کارگزار خریدار پرداخت شده است.
رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالا عنوان کرد: خریداران خودروهای بورسی باید این نکته را مد نظر داشته باشند که در صورت عدم تحویل خودرو در سر رسید مشخص شده، حداکثر تا ۳۰ روز تقویمی از تاریخ سر رسید، میتوانند نسبت به درخواست خسارت از طریق کارگزار خریدار اقدام کنند. در صورت عدم ارائه درخواست فوق در موعد ذکر شده، درخواستها از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران قابل پیگیری است، بنابراین باید هر مشتری خودروی بورسی درخواست مکتوب خود را در موعد فوق به کارگزار خریدار ارائه کند.
وی گفت: میزان محاسبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو، روزانه ۲۵ صدم درصد ارزش قرارداد است که با توجه به سلف بودن قرارداد خودرو و با عنایت به ماده ۱۹ دستورالعمل تسویه و پایاپای بورس کالای ایران، مهلت مجاز تحویل خودرو پس از ۱۵ روز از سررسید تحویل خودرو بوده و پس از آن محاسبه و به خریدارانی که فرم درخواست تحویل با تاخیر را در موعد مقرر تکمیل کرده باشند، پرداخت میشود.
نظر شما