بازارهای آمریکای لاتین، ظرفیت جدید توسعه صادرات ایران/ افزایش تقاضای خرید کالاهای ایرانی

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت با اشاره به سفر رئیس جمهوری به آمریکای لاتین، گفت: بازارهای این کشورها برای تجار ایرانی یک بازار جدید و نوظهور محسوب می‌شود و دولت به دنبال ایجاد زمینه افزایش شناخت فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های این کشورها است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، «علیرضا فیروزی» در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین، اظهار داشت: توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه کشورهای همسو، جز لاینفک برنامه‌های راهبردی سیاست ایران است و دولت سیزدهم برای اجرایی‌سازی جدی و ملموس این راهبرد، ابتکارات و برنامه‌های جدی تدوین کرده و در حال اجرای گام به گام آنها است.

وی افزود: ترجمه این ابتکارات در بخش تجارت، از یک سو افزایش حجم مبادلات تجاری در قالب صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی است، از سوی دیگر حضور در بازارهای جدید همچون نیکاراگوآ نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت، گفت: به طور واضح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه دو کشور ونزوئلا و کوبا برخلاف رو به رشد بودن، متناسب با فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود نیست.

فیروزی تاکید کرد: بخشی از این امر به دلیل مشکلات اقتصادی این دو کشور در سال‌های اخیر و بخشی نیز در اثر کم‌رنگ شدن این منطقه در اولویت‌های همکاری دولت قبل بوده است. هر دو کشور ونزوئلا و کوبا با پشت سر گذاشتن مشکلات و تغییر در برخی از سیاست‌ها و مقررات در زمینه همکاری‌های خارجی، به دنبال جذب سرمایه خارجی، مشارکت در احیا واحدهای تولید و ورود کالاها و خدمات از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسو مانند ایران هستند.

وی ادامه داد: در این راستا به جرأت می‌توان گفت در اکثر بخش‌های اقتصادی این کشورها فرصت همکاری وجود دارد. به طور مشخص دولت ونزوئلا برنامه‌های مشخصی برای جلب همکاری کشورهای دیگر در زمینه احیا واحدهای تولید فولاد، آلومینیوم و سیمان، توسعه گردشگری، ایجاد صنایع پایه و مادر، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدرن‌سازی بخش شیلات، بهره‌برداری از جنگل‌های انبوه و ساخت تجهیزات و ماشین‌های تولیدی و صنعتی تدوین کرده است.

کوبا و نیکاراگوآ، بازاری جدید برای تجار ایرانی

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه دولت کوبا نیز برنامه توسعه ۲۰۳۰ این کشور را طراحی کرده و در دست اجرا دارد، گفت: اولویت‌های اصلی این برنامه اجرای پروژه‌های مختلف در بخش‌های امنیت غذایی (افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی مانند مرکبات، ماهی و میگو)، انرژی‌های تجدیدپذیر (افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید برق کوبا)، توسعه صنعت بسته‌بندی، تولید سرب و روی، بازسازی کارخانه‌های شکر، اتوماسیون صنایع مختلف، ایجاد واحدهای تولید پارچه، کفش و پوشاک است.

فیروزی افزود: در مورد کشور نیکاراگوآ ذکر این نکته ضروری است که بازارهای این کشور برای تجار ایرانی یک بازار جدید و نوظهور محسوب می‌شود؛ بنابراین در سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد زمینه افزایش شناخت فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های این کشور هستیم.

تقاضای کشورهای آمریکای لاتین برای واردات محصولات ایرانی

وی با بیان اینکه به طور کلی ایران با بیشتر کشورهای حوزه آمریکای لاتین و دریای کارائیب، به نوعی دارای اقتصاد مکمل هستند، گفت: عمده محصولات تولید در ایران، مورد تقاضای این کشورها است. از سوی دیگر برخی از نیازهای ما در زمینه کالاهای اساسی و برخی محصولات کشاورزی می‌تواند از این کشورها تأمین شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: این موضوع به این معنی است که در صورت ارتقای جدی سطح روابط اقتصادی با این کشورها به بیش از میزان فعلی، یک فرصت کم‌نظیر از یک سو برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانجات موجود و از سوی دیگر احیاء و ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید در کشور پیش روی فعالان اقتصادی خواهد بود.

تقاضای قابل توجه برای خدمات فنی و مهندسی ایران

این مقام مسوول با بیان اینکه موضوع بسیار مهم دیگر در زمینه همکاری با این کشورها، وجود تقاضای قابل توجه برای خدمات فنی و مهندسی ایران است، افزود: این امر در بیش از یک دهه گذشته نیز وجود داشته و تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ ایران خدمات گسترده‌ای در این زمینه به این کشورها و به‌ویژه ونزوئلا ارائه کرده‌اند.

وی گفت: در این زمینه از جمله می‌توان به ایجاد خطوط تولید مواد غذایی و لبنی، تولید مسکن، احیاء واحدهای پالایشگاهی و معدنی، بهره‌برداری از معادن مختلف از جمله طلا اشاره کرد که این امر در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم با اولویت بالاتر و جدیت بیشتری پیگیری شده و امیدواریم با سفر ریاست جمهوری انرژی مضاعفی به این همکاری‌ها تزریق شود.

ایجاد و توسعه زیرساخت‌های برای توسعه تجارت با آمریکای لاتین

فیروزی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه آمریکای لاتین چند مورد را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: ایجاد ابزارهای تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای برای تسهیل تجارت شرکت‌ها و بازرگانان با احیای موافقت‌نامه‌های تجاری و بازرگانی با کشورهای کوبا و ونزوئلا که در سال‌های گذشته مسکوت مانده بود، به طور جدی در حال پیگیری است.

وی افزود: هم‌افزایی با سازمان‌های ذی‌ربط برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لجستیک مانند خطوط منظم کشتیرانی(که با ونزوئلا از سال گذشته فعال شده است)و پروازهای منظم از دیگر مواردی است که سازمان توسعه تجارت در دستور کار دارد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: برگزاری رویدادهای تجاری با هدف افزایش و تعمیق شناخت تولیدکنندگان و تجار از بازار آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب، تبادل هیئت‌های تجاری به ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران و کشورهای هدف، در اولویت قرار دادن صادرات کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالا، محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی و استفاده از ساز و کارهای تهاتر کالا و خدمات و ارائه تسهیلات تبادلات مالی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 64190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =