محمدرضا علیان روز سه شنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اینکه هدف از تشکیل مراکز تجاری ایران در سایر کشورها از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، تسهیل گری در امر صادرات محصولات تولیدی است، افزود: در واقع، ما به عنوان بازوی اجرایی مورد نیاز شرکت های تولیدی و با هدف توسعه پایدار صادرات شان خدماتی را به صادرکنندگان و تولیدکنندگان دیگر کشورها ارائه می کنیم.
مدیر مرکز تجاری ایران در آلماتی قزاقستان اظهار داشت: این امور شامل لجستیک، خدمات بانکی و ارزی، بازاریابی برای محصولات، ثبت شرکت ها و همچنین شناسایی شرکت های متقاضی کشور هدف تا ایجاد ارتباط به صورت مستقیم با شرکت های داخلی دارای توان صادراتی می شود تا صادرکنندگان قزاقستانی با توانایی ها و امکانات تولیدی و صادراتی کشور هرچه بیشتر آشنا شوند.
علیان درباره سطح تعاملات اقتصادی تجار ایرانی با کشورهای هدف از جمله قزاقستان، گفت: ما تنها بر روی یک گروه کالایی خاص کار نمی کنیم بلکه ظرفیت واحدهای تولیدی را مدنظر قرار می دهیم به طوری که وقتی خریدار خارجی سوالات تخصصی در حوزه کالا دارد ما می توانیم به صورت آنلاین با کشور هدف ارتباط برقرار کنیم تا بتوانند ارتباط با تجار ایرانی داشته باشند.
وی تصریح کرد: این اقدامات در توسعه پایدار صادرات موثر است و بحث بازرگانی مدنظر ما نیست و شرکت ها مستقیما از بازارهای هدف مطلع می شوند. در قزاقستان براساس تحقیق جامعی که صورت گرفته برای انواع صنایع غذایی و لوازم ساختمانی و تجهیزات پزشکی در کنار صنایع شیمیایی و پلاستیک، تقاضا وجود دارد.
مدیر مرکز تجاری ایران در آلماتی قزاقستان گفت: ما عقیده داریم از نظر رقابتی و کیفیت و همچنین قیمت، مزیت رقابتی با تولیدات سایر کشورها را داریم ولی طرف های خارجی خیلی با تولیدات ما آشنایی ندارند.
به گفته علیان، نقش مرکز تجاری این است که با ایجاد نمایشگاه دائمی در کشورها و تبلیغ کالاهای ایرانی، تجار خارجی را با تولیدات کشور خود آشنا کنیم.
وی تصریح کرد: مشکل ترین کار ما در حوزه بانکی است که به دلیل وجود تحریم ها، مشکلاتی داریم، البته در بحث ارتباطات مالی و رفع تعهدات مالی، مراکز تجاری نقش ایفا می کنند و با استفاده از راهکارهایی که در اختیار داریم، تلاش می کنیم که شرکت ها بتوانند با طرف های خارجی خود تبادلات متنوعی داشته باشند.
نظر شما