به گزارش روز سه شنبه اگزیمنیوز، حسین عباسنژاد با بیان آنکه از این تعداد واگن محموله ترانزیتی، ۹۸۶ واگن کود پُتاس و ۸۱۲ واگن نیز نفتا بوده است، افزود: این میزان واگن در قالب ۹۱ هزار و ۴۵۰ تن محموله ترانزیتی از روسیه وارد بندر شهید رجایی شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان کرد: از این میزان محموله ترانزیتی ۵۲ هزار و ۲۷۶ تن کود پتاس بوده که از طریق ۹۸۶ واگن با استفاده از کریدور شمال جنوب وارد این بندر شد. همچنین در سال گذشته ۲۴ هزار و ۸۵۵ تن نفتای ترانزیتی روسیه از طریق ۵۱۶ واگن وارد بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران شد.
فروردین ۱۴۰۲؛ ترانزیت بیش از ۱۴ هزار تن نفتا از روسیه
وی میزان ترانزیت نفتای وارداتی از روسیه به بندرعباس در فروردینماه امسال را ۱۴ هزار و ۳۱۹ تن در قالب ۲۹۶ واگن اعلام و تصریح کرد: در مجموع ۳۹ هزار و ۱۷۴ تن محموله نفتا از روسیه به بندر شهید رجایی ترانزیت شده است.
به گفته عباسنژاد؛ در مجموع کار ترانزیت نفتا از روسیه به بندرعباس از دیماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است.
وی تصریح کرد: ظرفیت عملیاتی بندر شهید رجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده که با تقویت کریدور شمال جنوب، توسعه مبادلات تجاری و ترانزیتی هند، آسیای جنوب شرقی از طریق بنادر ایران به ویژه شهید رجایی به روسیه نیز افزایش مییابد.
یکی از حوزههای بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا بنادر هستند و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز با دارا بودن ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت، ۲۲۰ هکتار محوطه بارانداز و ۲۴ هکتار انبار مسقف، ۱۳ اسکله چندمنظوره، کالای عمومی و فله، ۹ اسکله چندمنظوره، کالای عمومی و نفتی، هشت اسکله کانتینری درحال تجهیز و هفت اسکله کانتینری یکی از بنادر مهم و راهبردی با کشورهای اوراسیا به شمار میرود.
قطارهای حامل محمولههای ترانزیتی روسیه پس از حرکت از مبدا با طی مسافت حدود چهار هزار کیلومتر وارد مرز سرخس در ایران شده و پس از آن نیز حدود یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر از سرخس تا بندرعباس را طی میکنند.
در نیمه دوم سال گذشته چند هیات تجاری و اقتصادی از جمله یک هیات ۲۶ نفره شامل تجار و نمایندگان شرکتهای حمل و نقل لجستیک روسی از بخشهای ۲ ترمینال کانتینری، پایانههای فله مواد معدنی، ترانزیت، تجهیزات و طرحهای توسعه بندر شهید رجایی بازدید و از نزدیک امکانات و ظرفیتهای این بندر را برای ترانزیت محصولات روسی مورد بررسی قرار دادند.
نظر شما