محرمیان: ۹۷ درصد خدمات بانکی در ایران به طور غیرحضوری ارائه می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه ایران از نظر ارائه خدمات بانکی به طور غیرحضوری جایگاه خوبی دارد، اعلام کرد که در حال حاضر ۹۷ درصد خدمات بانکی به طور غیرحضوری ارائه می‌شود.

به گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، مهران محرمیان روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه این همایش اظهار داشت: قرار است امروز درباره برنامه‌های آتی به عنوان تنظیم‌گر صحبت کنیم. رابطه مستقیمی براساس یافته‌های صندوق بین‌المللی پول بین توسعه یافتگی و دیجیتالی شدن وجود دارد.

وی افزود: دنیا در ابتدای مسیر شکوفایی دیجیتالی قرار دارد و در برخی از کشورها حتی وزارت اقتصاد دیجیتال ایجاد شده که ادامه وزارت ارتباطات آنهاست. در ایران هم در حال حاضر کمیسیون اقتصاد دیجیتال با حضور وزرای مختلف در دولت تشکیل شده که به طور عملی دولتی کوچک در درون هیات وزیران است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: مکینزی خدمات دیجیتالی را به عنوان خدمات توصیف فناوری‌های جدید بر فضای کسب و کار می‌داند و تعریف دیگری دارد که انواع خدمات مالی و ارائه دهندگان را معرفی می کند و عملا یک زیست بوم را تشکیل می دهد و ارزش درون آن خلق می شود.

محرمیان با بیان اینکه آمارهای مکینزی درباره خدمات دیجیتالی مالی در ایران دقیق نیست و ایران در این تحقیق مشابه سایر کشورهای دیگر منطقه توصیف شده، اظهار داشت: در مجموع اقتصادهای نوظهور، حدود ۱.۶ میلیارد نفر از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند؛ ۲۰۰ میلیون بنگاه کوچک و متوسط دسترسی به خدمات اعتباری ندارند که از این محل ۲.۱ تریلیون دلار اعتبار تخصیص نیافته به این بنگاه‌ها به وجود آمده و ۴.۲ تریلیون دلار عدم شکل گیری پس انداز دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد که از محل صرفه جویی در هزینه ها هم این بنگاه ها می توانند ۱۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کنند که مجموعه این کشورها از آن محروم هستند.

وی اعلام کرد که در صورت افتتاح حساب و تغییر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال امکان ۷۰ درصد صرفه جویی و در انتقال وجه ۹۵ درصد صرفه جویی رخ خواهد داد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ رخ دهد، حدود ۳.۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می کند و ۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

محرمیان به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پوشش خدمات مالی اشاره کرد که به روش تلفنی انجام شده و از طریق گزارش گیری از کشورها نبوده، گفت: براساس این گزارش بیش از ۸۰ درصد از مردم ایران به خدمات بانکی دیجیتالی دسترسی دارند در حالی که این رقم برای کشورهای عربستان و مصر کمتر از ۸۰ درصد بوده است.

وی در عین حال نقطه ضعف کشور را اعتبارسنجی خواند و افزود: مشکل حوزه خدمات اعتباری نیز منفی بودن نرخ بهره است. اولویت اصلی ما در سال آینده حوزه اعتبارسنجی خرد خواهد بود. مهمترین چالش ما در این رابطه عدم دسترسی به دیتا از مراکز مختلف است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازیگران اصلی یعنی بانک‌ها، نوآوران مالی و تنظیم‌گران باید حول محور ارزش آفرینی با هم کار کنند، تصریح کرد: اگر برای مردم ارزش آفرینی نکنیم، هیچ کاری نکرده ایم. از خلق ارزش برای مردم است که فعالان بهره مند خواهند شد. نماد بانک‌های دیجیتال، نئوبانک‌ها هستند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد که انتظار داریم نئو بانک ها بر روی خلق ارزش تمرکز بیشتری داشته باشند.

وی درباره بازیگران حوزه زیرساخت در بانکداری الکترونیک هم گفت: شرکت‌های فناوری و موسسات مالی و اعتباری و بانک ها بازیگران این حوزه هستند که زیست بومی را تشکیل می دهند که به نظر من این موضوع در حوزه نئوبانک هنوز شکل نگرفته است. هر تخلفی که در حوزه نئوبانک ها به وجود بیاید، ده ها برابر تخلفی است که در بانک های سنتی شکل می گیرد.

محرمیان اظهار داشت: بانکداری دیجیتالی گسترش پیدا نمی کند مگر با مساعدت دیگر بازیگران که فین تک ها هستند. آنها عدم چابکی بانک های سنتی را جبران می کنند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته و اروپایی بانکداری باز را با استانداردهای مختلف جلو برده‌اند و ما نسبت به این کشورها و چین، کمتر در بحث تنظیم‌گری ورود کرده‌ایم. تنظیم گر بدنبال آن است که چالش ها را به حداقل برساند.

کد خبر 61033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =