به گزارش اگزیمنیوز، در جلسه علنی امروز (سهشنبه ۱۱ بهمن) مجلس شورای اسلامی، سوال حسین گودرزی نماینده درود و ازنا از وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت. در متن سوال گودرزی آمده است: طبق گزارش پلیس راهور کشور در تصادف زنجیرهای اخیر شهرستان بهبهان ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است؛ در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا ارادهای برای برخورد با سازندگان ارابههای مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟ آیا استانداردها در ساخت ایربگ رعایت شده است؟
رضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال ابتدا به ارایه آماری در خصوص کاهش تلفات جاده ای پرداخت و اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، تعداد کشته شدگان در تصادفات به یک چهارم رسیده است؛ در سال ۹۹ طبق گزارش مرکز آمار ایران در هر تصادف ۴.۴ فوتی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ این عدد به یک رسیده است.
وی افزود: البته حتی یک فرد کشته شده برای تصادفات قابل قبول نیست اما از آنجا که تعداد وسایل نقلیه ۷۰ درصد افزایش یافته است، شاهد این کاهش در تلفات جاده ای هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن به عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو باز می گردد؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی در این باره انجام شده است از جمله ترمز ضدقفل (abs) برای خودروها برای امنیت بیشتر خودروها در نظر گرفته شده است.
فاطمی امین یادآور شد: از سال ۹۳ کیسه هوا (ایربک) برای خودروها اجباری و در این ۱۰ سال سایر اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی خودرو انجام شد به نحوی که به تدریج شاهد بهبود کیفیت بهتر خودروها و کاهش تصادفات جادهای بودیم و به عبارتی در تلفات و کشتهها در تصادفات از ۴.۴ به یک درصد تصادف رسیدیم.
نظر شما