توزیع ۳۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع در شرایط ناترازی گاز در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه در هفته گذشته و در شرایط کمبود گاز روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد، گفت: در مجموع روزانه بیش از ۳۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور برای عبور از ناترازی گاز به مصرف رسید.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، جلیل سالاری در مراسم امضای قرارداد تامین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی در حوزه شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت راهبر ترابر انرژی با بیان اینکه در بحث ناترازی با جبهه سرد که تا پایان این هفته ادامه دارد همه در آماده‌باش کامل بودند، افزود: توانستیم این چالش را حل کنیم و مشکل سوخت‌رسانی در نیروگاه‌ها و مناطقی که افت فشار در بخش خانگی و صنایع وجود داشت را حل کردیم لذا با اقدامات انجام شده، چالشی در عرضه و توزیع سوخت مایع نداشتیم.

وی تاکید کرد: روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها، ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین، ۸۵ نفتگاز در حمل و نقل عمومی و ۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع در صنایع و سیمان توزیع می‌شود که عدد بزرگی است.

وی گفت: هم در مجموعه تولید در پالایشگاه‌ها و هم در حوزه حمل نقل و توزیع برنامه‌ریزی شد تا شرق کشور را با سوخت مایع در صورت قطعی گاز پوشش دهیم.

سالاری با بیان اینکه سرمای هوا تا یک هفته آینده ادامه خواهد داشت، افزود: در این مدت نیز مشکلی برای تامین سوخت مایع وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه با وسایل گرمایشی و ذخیره نفت سفید کمبود گاز را جبران کردیم، ادامه داد: باید به تولید و توزیع توجه کنیم و ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا اجرای طرح‌های پالایشی تسریع شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: ۱۲ میلیون نفت کوره در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود که باید در آن کیفی‌سازی اتفاق بیفتد. این پالایشگاه اکنون ۲۵ درصد فرآورده‌های ویژه را تولید می‌کند

سالاری با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی باید گوگرد را به ۰.۵ درصد برسانیم، گفت: همچنین ۱۲ میلیون لیتر نفت کوره را به فرآورده‌های سبک تبدیل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مطالعات چند سالی است انجام شده و امیدواریم در کوتاه‌مدت، فاز اول اجرا شود، افزود: تحریک تقاضا را در کشور داریم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: سیاست‌گذاری در حوزه انتقال و توزیع انجام شده بود و صاحب برند که تولیدکننده است محصول را مستقیماً به مشتری عرضه کند.

وی با اشاره به اینکه برای انجام موفق برندینگ جایگاه‌های سوخت باید از نظام عرضه به سمت حق‌العمل‌کاری رفت، گفت: قانون هوای پاک یکپارچه شود و هر محصول مستقیماً به دست مصرف‌کننده برسد.

سالاری با بیان اینکه با این اقدام و ورود تولیدکنندگان شاخص کیفی مدیریت می‌شود، افزود: در آن صورت، اگر سازمان ناظر وارد شود نمونه‌برداری از جایگاه‌ها با نمونه تولید هماهنگ خواهد بود.

معاون وزیر نفت بیان کرد: آنچه در برندینگ و شبکه پیش‌بینی شده رقم قابل قبولی است و برای تولیدکننده علاوه بر سودآوری امکان دفاع از محصول را نیز فراهم می‌کند.

به گفته وی، استفاده از برندینگ توسط پالایشگاه‌های کشور در پالایشگاه تبریز به صورت محدود انجام می‌شود؛ اما پالایشگاه اصفهان در سطح بزرگ‌تری فعال خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه از اهداف طرح برندینگ این بود که جایگاه و عرضه‌کننده صاحب محصول باشد، گفت: این دامنه اگر گسترش پیدا کند و آسیب شناسی شود ۱۰ پالایشگاه به ورود به برندینگ می‌توانند کل شبکه توزیع درون شهری را پوشش دهند و به مرور بحث جایگاه‌های برون‌شهری را نیز مدیریت خواهیم کرد.

سالاری افزود: ورود پالایشگاه‌ها به موضوع برندینگ می‌تواند از انحراف سوخت از مسیر و قاچاق جلوگیری کند و مباحث کیفی را مورد توجه قرار دهد.

معاون وزیر نفت گفت: اشخاصی که صاحب مجاری عرضه هستند تحت پوشش تولیدکننده قرار می‌گیرند تا برندسازی واقعی در کشور شکل بگیرد و بعد از این اقدام سیاست مدیریت مصرف سوخت در کشور عملی خواهد شد.

وی با تاکید بر نقش خطوط لوله در عبور از پیک مصرف در زمستان، گفت: اگر شبکه خطوط لوله نبود در شرایط سرما به مشکل می‌خوردیم. هدف‌گذاری شده تا ذخیره سوخت مایع را در صنایع افزایش دهیم تا در شرایط ناترازی از موجودی خود استفاده کنند.

سالاری ادامه داد: از ابتدای زمستان تاکنون ۴ تا ۵ بار مخازن نیروگاه‌ها در شرق کشور خالی و پر شده است.

کد خبر 60176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =