به گزارش روز دوشنبه اگزیمنیوز، شهریار افندیزاده اظهار داشت: چارچوب شانزدهمین همایش بینالمللی و نمایشگاه «حملونقل روسیه» مسائل مربوط به توسعه زیر ساختهای حملونقل، افزایش کیفیت جابجایی بار و مسافر و تامین امنیت در حوزه حملونقل برنامهریزی و بررسی میشود.
وی گفت: در حاشیه این همایش با "ایگور لویتین" دستیار ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در خصوص راههای توسعه همکاریهای حملونقلی بین ایران و روسیه با تمرکز بر پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب بحث و تبادل نظر شد.
وی افزود: همچنین در این ملاقات طرفین ضمن اشاره به اهتمام و تاکید روسای جمهور دو کشور در خصوص تسریع آغاز عملیات اجرایی ساخت این مسیر ترانزیتی استراتژیک ایجاد این زیر ساخت را تضمین کننده ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی و در صورت توسعه و بهسازی خطوط موازی و افزایش ظرفیت با ۲ خطه کردن مسیر ریلی مذکور در چشمانداز افق طرح تا ۴۰ میلیون تن کالا در سال ارزیابی کردند.
افندیزاده گفت: طرفین توافق کردند که گفتگو و رایزنیها تا حصول نتیجه قطعی ادامه یابد و طرف روسی تا ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ آذرماه ۱۴۰۱) موضوع را به نتیجه برساند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی از بررسی توسعه همکاریهای لجستیک و حملونقلی در بخشهای ریلی، جادهای و دریایی خبر داد و افزود: در دیدار با معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه پیشنهاد تشکیل کارگروههای کارشناسی و فنی برای توسعه روابط حملونقلی دو کشور مطرح شد تا پروژههای پیشنهادی از جمله شروع عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستانه هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
افندیزاده اضافه کرد: در خصوص اجرایی شدن پروژه برقی سازی راهآهن اینچه برون - گرمسار نیز با شرکت روسی طرف قرارداد با شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع موانع حقوقی، مالی و فنی مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد آغاز عملیات اجرائی تسریع شود.
ساخت خطّ آهن رشت ـ آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان "تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب ۴ سال زمان میبرد"، گفت: ساخت خطّ آهن رشت ـ آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان پول میخواهد.
«خیرالله خادمی» با یادآوری علاقهمندی روسها برای سرمایهگذاری در ساخت خطّ آهن رشت ـ آستارا، افزود: در سفر رئیسجمهور روسیه به ایران برای حضور سرمایهگذاران این کشور در ساخت خطّ ریلی رشت ـ آستارا در کریدور شمال ـ جنوب اعلام آمادگی شد.
وی گفت: با ساخت این پروژه ریلی، هلسینکی در فنلاند از طریق ریل به روسیه، آذربایجان و از آنجا به ایران متصل خواهد شد. این خط ریلی نیز به خلیج فارس و دریای عمان متصل شده و زمینه برای ترانزیت کالا از اروپا به شبه قاره هند را تسهیل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با یادآوری اینکه خط آهن رشت ـ آستارا ۱۶۴ کیلومتر طول دارد، افزود: یکی از مسائل این پروژه، چگونگی تأمین منابع مالی است.
خادمی تأکید کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته که مبنای آن فهرستبها بوده، حدود ۱۵.۷ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت خط آهن مذکور است. با احتساب تملک اراضی، هزینه ساخت به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد.
وی درباره زمان ساخت این پروژه نیز گفت: در صورت تأمین منابع مالی و تملک اراضی، این خط ریلی حداکثر طی ۴ سال ساخته خواهد شد.
نظر شما