تولید ۱.۹۸ میلیون تن محصولات پلیمری در سال ۱۴۰۰

نگاهی به آمارها حکایت از آن دارد که میزان تولید مواد پلیمری در سه ماه نخست سال گذشته برابر با ۱.۹۳ میلیون تن بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱.۹۸ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد مواد پلیمری ۲ درصد تغییر داشته اند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گزارشی وضعیت تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰و سه ماه ابتدای امسال را بررسی کرده است.

در این گزارش که آمار آن از سازمان‌های مختلف تهیه شده است، براساس آمار سامانه جامع تولید و فروش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در بخش تولید در سه ماه سال جاری بالغ بر ۱۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شده که از این میزان، ۱.۹ میلیون تن مواد پلیمری، ۶.۸ میلیون تن مواد پایه و شیمیایی و ۶۳ میلیون تن سایر محصولات توسط ۵۵ مجتمع پتروشیمی تولید شده که در مقایسه با سه ماه نخست سال قبل، دو درصد رشد را نشان می‌دهد. با تاکید بر بخش مواد پلیمری، نگاهی به آمار این سامانه نشان می‌دهد که میزان تولید مواد پلیمری در سه ماه نخست سال گذشته برابر با ۱.۹۳ میلیون تن بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۱.۹۸ میلیون تن رسیده است که نشان می‌دهد مواد پلیمری هم دو درصد تغییر داشته اند.

نگاهی به وضعیت توزیع بورسی انواع محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که از حجم ۴.۸۸۰ هزار تن محصولات پتروشیمی که در ۳ ماه نخست سال در داخل کشور به فروش رسیده است، ۱.۲۱۷ و ۵۱۲ هزار تن ذیل گروه‌های پلیمری و شیمیایی بورس کالای ایران و ۲۶۶ هزار تن محصولات پایه در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل عرضه به میزان۴ درصد، تقاضا به میزان ۳۹ درصد و حجم معاملات به میزان ۲۳ درصد افزایش داشته است. این میان سهم گروه کالایی پلیمری، در ۳ ماه نخست سال گذشته در بخش عرضه ۱.۱۹۲ هزارتن، در بخش تقاضا ۱.۱۲۵ هزارتن و در بخش معامله ۷۸۸ هزار تن بوده که این ارقام در ۳ ماه نخست امسال به ترتیب به ۱.۲۱۷ هزار تن در بخش عرضه، ۱.۷۷۱ هزار تن در بخش تقاضا و ۱.۰۷۲ هزار تن در بخش معامله رسیده است. در واقع مقایسه ۳ ماه نخست امسال و سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میزان عرضه ۲ درصد، تقاضا، ۵۷ درصد و معاملات ۳۶ درصد تغییر داشته است.

براساس گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در بخش قیمت نرخ پایه و نرخ معامله شده محصولات پلیمری در خرداد سال جاری نسبت به فروردین سال ۱۴۰۰ تقریبا ثابت بوده است. همچنین در ۳ ماه نخست سال جاری در ۵۵ درصد از محصولات پتروشیمی، رقابت قیمتی حادث شده که در مجموع بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال به بهای تمام‌شده تولید صنایع پایین‌دست اضافه شده است. آمارها نشان می‌دهد بالاترین رقابت‌ها مربوط به کالاهای « پلی وینیل کلراید گرید ۶۵»، « پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی »، « پلی پروپیلن شیمیایی» و « پلی‌اتیلن سنگین لوله» بوده است که مجموع ۶۵ درصد از ارزش کل رقابت را در برمی‌گیرد.

 ۳۶ درصد از کل ارزش فروش داخلی سهم بطری، مخزن و …

سازمان حمایت در بخش دیگری از گزارش خود به عملکرد خریداران در سال ۱۴۰۰ و ۳ ماه نخست سال جاری پرداخته است که بر اساس آن در زمینه فروش داخلی، حدود ۳هزار واحد تولیدی در سه ماه نخست سال جاری از بازار اصلی بورس کالا محصولات پتروشیمی خریداری کرده‌اند که از این تعداد، یک‌هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی با سهم ۵۰ درصد از ارزش کل معاملات بورس کالا، اطلاعات تولید، فروش داخلی و صادرات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کرده‌اند. با در نظر گرفتم ارزش کل کل فروش داخلی واحدهای تولیدی پایین‌دست، بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال انواع کالای نهایی و واسطه‌ای مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین ۳۶ درصد از کل ارزش فروش داخلی به محصولات طبقه کالایی «ملزومات و قطعات پلاستیکی مورد مصرف در بسته‌بندی و نگهداری کالا» شامل بطری، مخزن، کیسه و … تعلق دارد.

صادرات سه ماهه محصولات تولیدی صنایع پایین‌دستی هم بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، حاکی از آن است که در ۳ ماه اخیر۲۲۳ هزار تن کالای تولیدی از سوی خریداران محصولات پتروشیمی از بورس صادر شده است که تحت عنوان مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، ۴۳ درصد رشد داشته است.

چالش‌های فعلی بازار محصولات پتروشیمی

براساس گزارش سازمان حمایت، نخستین چالشی که بازار محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی با آن رو به رو است، اجرایی نشدن واردات تلفیقی محصولات دارای کمبود است و نکته قابل توجه در بحث واردات تلفیقی به تعویق افتادن مداوم تحویل کالای وارداتی است و به خریداران این پیام را می‌دهد که ازم جدی برای واردات از طرف تامین کنندگان وجود ندارد و این موضوع سبب شده است که رقابت ها به بازار بازگردد که ادامه روند فعلی و عدم واردات سبب می‌شود که صنایع پایین دست با رشد قیمت پایه محصول داخلی مواجه خواهند شده و در نتیجه آن تولیدکنندگان اقدام به افزایش قیمت کالاهای تولیدی خود کرده، در نهایت مصرف‌کنندگان کالاهای نهایی تاثیر آن را می پذیرند.

چالش دیگری که در بازار محصولات پتروشیمی وجود دارد، قیمت گذاری و چالش های آن است که چهار رویکرد در این زمینه بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده است مدل اول احصای قیمت فوب ایران از نشریات جهانی مدل دوم راجع به بازارهای هدف صادراتی مدل سوم نرخ گذاری بر مبنای ضوابط قیمت گذاری هیئت تعیین و تصویب قیمت ها و مدل چهارم بر اساس توافق میان فروشندگان و خریداران است.

کد خبر 55386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =