فریدون همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به تبعات نامطلوب کمبود امکانات و زیرساخت های شبکه های حمل و نقل در بخش صادرات غیرنفتی، گفت: متاسفانه در ایران شرکتهای حمل و نقل قدرتمندی نداریم و همین امر سبب افزایش نابسامانی ها در ناوگان حمل و نقل کشور و در نتیجه تشدید چالش ها در حوزه صادرات از این طریق شده است.
وی افزود: شرکتهای قدرتمند در دنیا میتوانند به راحتی نیازهای موجود در بازار را پوشش و براساس کیفیت و نرخ مصوب، خدمات بهینه را به صادرکننده و تاجر ارائه دهند. با این حال شرکتهای ایرانی توان انجام این امور را ندارند به طوری که عموماً نه میتوانند کانتینرهای لازم را فراهم و نه قیمتها را کنترل کنند که این امر تاکنون خسارات فراوانی را به بخش صادرات کشور وارد کرده است.
وی معتقد است چالش های حوزه حمل و نقل در حوزه صادرات نه تنها باعث شده هزینه های تحمیلی این بخش به کل صادرات غیرنفتی تعمیم یابد بلکه امکان دستیابی به کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی کاهش یابد و یا حداقل به کندی صورت گیرد.
این فعال بخش خصوصی با بیان آنکه هزینههای بالای حملونقل، نوسانات نرخ ارز و قوانین دست و پاگیر اداری قدرت رقابت کالاهای صادراتی ایران در بازارهای جهانی را تا حدودی گرفته است، افزود: متاسفانه در فرآیند صادراتی نه یخچال به اندازه کافی وجود دارد و نه کانتینر و صدالبته نه قیمت مصوب برای جابجایی کالا که این امر به مرور باعث بیاعتمادی بازار جهانی به تاجر ایرانی در توانایی انجام تعهدات قراردادها میشود. یعنی به همین راحتی تمام تلاشهایی که برای به دست آوردن بازار انجام شده بود، بینتیجه میماند.
این صادرکننده محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون قیمت حمل و نقل دریایی از بندرعباس به بمبمئی در هندوستان به شدت و به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و این در حالیست که عملاً هیچ نظمی در سفرهای تجاری کشتیهای موجود نیز وجود ندارد. این روند و این بیبرنامگی به خوبی نشان میدهد که چرا در سالهای اخیر بخش صادرات کشور با مشکلات عدیدهای مواجه بوده است.
همتی بیان کرد: تعدد و ناهماهنگی نهادهای دخیل در بخش حملونقل و لجستیک کشور، عدم شکلگیری مطلوب شرکتهای تخصصی صادراتی، یکسر بار بودن حملهای صادراتی به دلیل نداشتن اطلاع فعالان حوزه از بارهای قابل سفارش در مسیرهای برگشت، نبود برقراری جریان یکپارچه اطلاعات در فرآیندهای صادرات جادهای، ناکارآمدی نظام مالی در پشتیبانی از بخش حملونقل، کمبود ناوگان یخچالدار و بعضا فرسودگی ناوگان موجود از جمله مشکلات شناسایی شده اولویتدار تاثیرگذار بر صادرات جادهای کشور هستند.
وی در پایان به راهکارهایی چون گسترش تعاملات با کشورهای همسایه (بخصوص عراق)در زمینه تسهیل تجارت و حملونقل فرامرزی و تسهیل ورود ناوگان ایرانی به خاک کشورهای همسایه و تقویت امکانات زیرساختی در مرزهای ایران با کشورهایی چون عراق، افغانستان و آذربایجان در راستای تسهیل صادرات جادهای اشاره کرد.
نظر شما