حبیب نایبپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به مشکلات و دغدغههای ناشی از نبود نقشه راه مطلوب برای تولید محصولات با کیفیت، افزود: ولی هر اندازه که کشور در دیپلماسی اقتصادی، توسعه روابط سیاسی و یا دیگر جنبههای بازار صادراتی حتی تثبیت قوانین و مقررات و یکپارچه کردن نظام سیاستگذاری و تصمیمگیری درگیر شود، در نهایت آنچه ضامن حضور گسترده و عمیق محصولات ایرانی در بازارهای جهانی است، کیفیت استاندارد و قیمت منطقی است.
وی با بیان اینکه اولین اصل برای توسعه صادرات، ارتقا کیفی و کمی تولیدات است، ادامه داد: در واقع خط تولید صنایع و تولیدیهای مختلف باید به استانداردهای جهانی برسند و با استفاده از فناوری روز، محصولات با کیفیت مورد نیاز بازارهای هدف را تولید و در کمترین زمان و با نازل ترین قیمت صادر کنند.
نایبپور گفت: مادامی که این توان در کشور وجود نداشته باشد، دیگر شاخصها نمیتواند در این بازار رقابتی بیرحم اما سالم، سهم ایران را در بازار صادراتی افزایش دهد.
وی افزود: کشورهای توسعه یافته تمام شاخصهای صادراتی خود را بر مبنای توان تولیدی بنا کرده اند و به همین دلیل توانسته اند خیلی زود در بازارهای جهانی نفوذ کرده و به جایگاه برتر دست پیدا کنند.
نایبپور اظهار داشت: از سوی دیگر، این کشورها با شناخت دقیق ظرفیتها و توانمندیهای خود، اولویتهای اصلی تولید را تعیین کرده اند. مثلاً برخی از آنها روی قطعات الکترونیک و بعضی در حوزههای آیتی و آیسیتی، صنعت خودرو، محصولات پتروشیمی، کشاورزی و باغی و حتی برخی از کشورها در صنعت گردشگری و توریسم سرمایهگذاری کرده اند که میتوان مثالهای متعددی در این خصوص عنوان کرد.
این تولیدکننده در پایان تاکید کرد: دستگاههای مسئول در حوزه های تولید و صادرات باید با بهره گیری از تجارب دیگر کشورهای جهان، بستر بهره گیری بیشتر از پتانسیل های متعدد موجود در کشور و در نتیجه رشد متوازن و بالندگی و پویایی اقتصاد کشور را فراهم کنند.
نظر شما