سقوط قیمت خودرو با آغاز واردات/ قرعه‌کشی خودرو تا چه زمانی ادامه دارد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، قطعاً روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ ها به نظر مشتری نزدیک‌تر شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، "منوچهر منطقی" در یک برنامه تلویزیونی درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: از اواخر سال ۹۷ سران قوا یک مصوبه‌ای گذاردند که به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو را به مدت ۳ سال ممنوع کردند و این مدت ۳ سال تا آخر اردیبهشت‌ماه تمام می‌شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

وی افزود: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر اساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق‌العاده زیاد در این زمینه، آیین‌نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد حال می‌توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است.

منطقی بیان داشت: دو دهه اول را در نظر بگیریم خودروها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم‌شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق‌های خاص که بتواند دهک‌های پایین را هم پوشش دهد به‌طور مثال تعرفه پایین‌تری برای دهک پایین گذاشتند.

وی ادامه داد: بحث دیگر نیم‌نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو ۳ وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به‌صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفاً برای واردات انجام می‌دادیم، اما یکی از بحث‌هایی که خیلی از کشورها هم از آن استفاده می‌کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجرا شود و مبحث بعدی ورود به بخش خودروهای جدید و به‌روز و به‌خصوص خودروهای برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اضافه کرد: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به‌طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند واردات کنند.

منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به‌عنوان‌مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروسازها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

وی گفت: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعاً روی قیمت خودرو اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام‌آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

معاون وزارت صمت درباره قرعه‌کشی‌ها که ادامه خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه‌کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می‌کنند؛ پیش‌بینی می‌کنم تا اواخر سال آینده همان‌طور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه‌کشی‌ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیازهای مردم خواهیم رفت.

کد خبر 52751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =