احمد دلیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه های مناسب برای حضور مداوم و مستمر در بازارهای جهانی، افزود: امروزه حضور در بازارهای جهانی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. ضرورتی که توسعه و پیشرفت محصولات و تولیدات داخلی و به تبع آن بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و در یک کلام توسعه و تعالی جامعه به آن وابسته است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این مهم، هیچ راهی جز ارتقاء کیفیت محصولات وجود ندارد، افزود: تولیدات داخلی حتی آنهایی که استانداردهای داخلی را در بالاترین کیفیت رعایت میکنند نیز باید خود را به بالاترین استانداردهای جهانی برسانند چراکه امروز، کیفیت برتر و قیمت مناسبتر، حرف اول را در بازار میزند و دیگر عوامل مثل اشتراکات فرهنگی و یا موقعیت جغرافیایی و حتی ارتباطات سیاسی، در ردههای بعدی اهمیت قرار دارند.
دلیری با بیان اینکه استاندارد تنها تولید با کیفیت نیست، ادامه داد: منظور از استاندارد تنها در مرحله تولید خلاصه و محدود نمیشود بلکه دیگر بخشهای صادرات از جمله برندسازی، بستهبندی و ترانزیت را هم در برمیگیرد.
وی اظهار داشت: در واقع، شرایط مطلوب زمانی است که تولیدات با کیفیت و استاندارد در یک بستهبندی استاندارد و تحت یک برند شاخص و معتبر با بالاترین کیفیت ترانزیتی و بیشترین سرعت و صدالبته مناسبترین قیمت به بازار هدف برسد. در این چرخه هرگونه اختلال و یا هر کمبودی در هر یک از بخشها سبب کاهش سهم کشور در بازارهای جهانی خواهد شد.
دلیری در پایان با اشاره به لزوم شناخت بازار هدف، خاطرنشان کرد: در رقابت صادراتی، کیفیت هر محصول با توجه به نوع بازار و قدرت خرید آن تعیین میشود. به عبارت بهتر نمیتوان محصولات را با یک کیفیت واحد به همه بازارهای مختلف جهان از کشورهای توسعه یافته گرفته تا کشورهای در حال توسعه و تا جوامع کمبرخوردار صادر کرد چرا که هر بازار اقتضائات، ظرفیت و شرایط خاص خود را دارد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما باید آنها را مدنظر قرار دهند.
نظر شما