مذاکره با روس‌ها برای تامین مالی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از قطعات بسیار مهم که باید هرچه سریع تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم، مسیر ریلی رشت – آستارا است که در حال حاضر مذاکراتی با روسیه برای تامین مالی برای اجرای این پروژه در حال انجام است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، امین ترفع درباره جزییات توافق‌های اخیر با هندی‌ها برای افزایش حمل بار از طریق چابهار نیز اظهار داشت: حضور هندی‌ها در این بندر موضوع جدیدی نیست و از چند سال گذشته اپراتوری فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بر عهده یک شرکت هندی بوده‌ و از ابتدا هم هدف این بود که هند با حضور در این بندر به عنوان اپراتور طرح توسعه بتواند به جذب بار در مسیر یادشده کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به رقبای منطقه‌ای هند، این کشور بسیار علاقه‌مند است که بتواند جای پای خود را در آسیای مرکزی باز کند و به طور قطع بهترین محل برای تحقق این امر، بندر چابهار است چرا که این بندر به بنادر هند نزدیک است و موقعیت اقیانوسی دارد و از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند نیازهای هند را برطرف سازد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی افزود: اما در این مدت محدودیت‌ها و موضوعات ساختاری ناشی از تحریم‌ها مانع از تحقق این اهداف شده‌ است. اخیرا جلساتی با هندی‌ها تشکیل شده و مذاکراتی داشته‌ایم که بتوان با رفع موانع و مشکلات از ظرفیت بالقوه چابهار در طرح توسعه تعریف شده استفاده کرد.

وی از ابراز تمایل سایر کشورها برای حضور در چابهار خبر داد و گفت: کشورهای دیگری هم برای حضور در چابهار علاقه مند هستند از جمله افغانستان که قبل از تحولات اخیر مذاکراتی هم انجام شده‌ بود، همچنین ازبکستان اخیرا مذاکراتی را برقرار کرده مبنی بر اینکه در چابهار حضور داشته باشد. البته کشورهای آسیای مرکزی عموما این نگاه را به بندر چابهار دارند و هند هم به عنوان اپراتور یکی از ترمینال‌های بندر شهید بهشتی در چابهار مشغول به کار است.  

ترفع درباره مذاکرات با هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در پسکرانه‌های بنادر چابهار، اظهار داشت: فعلا با هندی‌ها موضوع سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌ها مطرح نیست و هنوز عملیاتی نشده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فرصت ترانزیتی ایجاد شده در قرارداد خرید زغال سنگ هند از روسیه، تاکید کرد: حدود یک ماه پیش قراردادی بین روسیه و هند برای خرید زغال سنگ منعقد شد. از انجا که نیروگاه‌های هند برای تولید برق با زغال سنگ کار می‌کند و با محدودیت و کمبود این منابع مواجه است برای رفع کمبود، با روسیه قرارداد خرید ۴۰ میلیون تن زغال سنگ در سال را منعقد کرده‌ که این  قرارداد می‌تواند یک اتفاق بسیار بزرگ ترانزیتی در منطقه باشد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که طرفین این قرارداد در مبدا و مقصد مسیر کریدور شمال – جنوب قرار دارند. ایران با همین زیرساخت‌های فعلی می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن از جابه جایی این محموله را در مدت زمان بسیار سریع  پذیرش و منتقل کند و ظرفیت درآمد ۶ میلیارد دلاری ترانزیتی از همین قرارداد هند و روسیه برای ایران وجود دارد.     

ترفع گفت: اجرای این قرارداد هنوز شروع نشده‌ و ایران برای ورود به این قرارداد باید در داخل کشور بسترسازی و هماهنگی‌هایی را انجام دهد. در جنوب کشور هم در بنادر شهید رجایی، هم  در بندر شهید بهشتی و هم بندر امام این ظرفیت وجود دارد و در شمال کشور هم  از سمت شرق دریای خزر و هم از سمت غرب دریای خزر به صورت ترکیبی ظرفیت پذیرش این بار را داریم.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تکمیل برخی از کریدورها برای کشور حیاتی است، گفت: یکی از قطعات بسیار مهم که باید هرچه سریع تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم، مسیر ریلی رشت – استارا است که در حال حاضر مذاکراتی با کشور روسیه برای تامین مالی این پروژه در حال انجام است و این تمایل از سوی دو طرف وجود دارد.

کد خبر 49054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =