همزمان با ورود به دوران پسا تحریم و پایان تحریم ها، صنعت خودرو ایران بزودی شاهد تحول چشمگیری خواهد بود و با همکاری بزرگان خودروئی جهان ایران می تواند قطب بزرگ خودروسازی خاورمیانه شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، صنعت خودرو سازی ایران که در چند سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است امید دارد تا یکبار دیگر بتواند در تمام بخش ها جانی تازه گرفته و وارد عرصه رقابت شود.
کارشناسان خودرو اعتقاد دارند باید شرایطی فراهم شود که پس از عملیاتی شدن کامل توافق ها و رفع تحریم ها، کشورهای صاحب فناوری و دانش روز دنیا در همکاری مشترک و در قالب جوینت ونچر و مشارکت اقدام به تولید در ایران کنند و واردات محصول نهایی و مونتاژ کاری محور نباشد، چرا که قطعاً این امر به نفع صنعت خودرو ایران نخواهد بود و هیچ گونه انتقال دانش و تکنولوژی را به همراه نخواهد داشت. پی از توافق ایران خودرو با پژو که ماه گذشته همزمان با سفر رییس جمهوری به فرانسه محقق شد اکنون تهران کانون مذاکره شرکت های معتبر خودروسازی برای همکاری با شریکان ایرانی خود در اینده نزدیک است.
در ماه های اخیر خودروسازان آلمانی ، فرانسوی و کره ای چندین بار از علاقه برای حضور در صنعت خودرو ایران خبر داده اند و مذاکره ها همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگردر سومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران که این روزها در تهران در حال برگزاری است ، چهار تفاهمنامه در حوزه های تولید خودرو، همکاری انجمن های قطعه سازی و همچنین همکاری های علمی به امضا رسید که سه مورد آن با کشورهای سوئد، ترکیه و هند است.
نخستین تفاهمنامه را «مظفر فردوس» مدیرعامل شرکت ماموت ایران و «هنریک هندرسون» مدیرعامل اسکانیا امضا کردند ودومین تفاهمنامه را انجمن قطعه سازان ایران و انجمن قطعه سازان ترکیه به امضا رساندند.
سومین تفاهمنامه بین دانشگاه صنعتی شریف و گروه خودروسازی سایپا توسط محمود فتوحی رئیس دانشگاه و مهدی جلالی مدیرعامل سایپا امضا شد؛ در این تفاهمنامه 11 پروژه همکاری دانش بنیان دیده شده است.
افزون بر این تفاهمنامه ای نیز میان انجمن قطعه سازان ایران و انجمن قطعه سازان هند به امضا رسید؛ براساس آن انجمن های ایران و ترکیه وظیفه هماهنگی روابط بین قطعه سازان دو کشور را برعهده گرفته اند
نکته ای که همگان بر ان تاکید دارند این است که زمانی که محصول به روز با کیفیت، رقابتی و در مقیاس اقتصادی تولید و ارائه شود، قیمت نیز رقابتی شده و کیفیت نیز در کلاس جهانی خواهد بود و خدمات هم متناسب با آنها رشد خواهد کرد و همه اینها رضایتمندی مشتری را به همراه خواهد داشت.
امروز صنایع زیادی در کشور از جمله صنعت خودرو از نظر تامین مواد، قطعات و تکنولوژی به خارج از کشور وابسته است، به همین دلیل نقش توافق اخیر بر صنعت و تولید کشور کاملا روشن است و افزون بر نقش مثبت بر جریان کمی و کیفی تولید خودرو، سبب حضور بهتر شرکت های خارجی و همکاری مشترک با خودروسازان داخلی خواهد شد.
یاد آوری این نکته ضروری است که با گسترش همکاری با خودروسازان خارجی، بخش قابل توجهی از منابع و تکنولوژی مورد نیاز در این صنعت تامین و موجب تنوع در تولید خودرو می شود.
صنعت خودرو ایران در چند سال گذشته با چند چالش جدی رو برو بوده است که یکی از آنها افزایش هزینههای تولید به دلیل افزایش نرخ ارز (که به افزایش قیمتها، نارضایتی مشتریها و کاهش تقاضا در بازار منجر شد) است و دیگری ادامه داشتن افت شدید تولید بوده که میتوان گفت با محدودیتهای بینالمللی ارتباط فراوانی دارد، هر چند که سال 94 سال خوبی برای خودرو سازان بود و تولید جهش مطلوبی را تجربه کرد.
هرچند افزایش هزینههای تولید و قیمت تمام شده در کاهش تقاضا و کاهش تولید نقش داشتهاند، اما کارشناسان عقیده دارند اگر ارتباطات بینالمللی خودروسازان با شرکایشان دچار مشکل نمیشد و قطعات یا مواد اولیه آنها هرچند با قیمتی بالاتر تامین میشد، افت تولید با این شدت ادامه پیدا نمیکرد.
فعالان بازار خودرو، با اشاره به افزایش ورود برخی از خودروهای بی کیفیت به کشور بر این اعتقاد هستند که در سالهای گذشته قیمت پایین برخی خودروهای خارجی موجب شد که خودروسازان به جای توجه به ارتقای تولید در داخل ، اقدام به عرضه برخی از خودروهای کم کیفیت و گاهی بی کیفیت در داخل کنند که به طور قطع، آسیب های جدی را به صنعت خودرو داخل خواهد زد.
در این میان باید در نظر داشت که هر گونه تلاش برای همکاری مشترک و افزایش رقابت پذیری با شرکتهای خودروساز دنیا ضمن اینکه نیازمند حضور در بازارهای جهانی است بلکه برای دستیابی به این شرایط باید برنامه ها و اهداف دراز مدت خودروسازی کشور نیز مورد بررسی مجدد و بازنگری جدی قرار گیرد.
نظر شما