به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور را در بهمن سال ۹۴ منتشر کرد.
شاخص کل در بهمن ماه عدد ۲۳۲.۲ را نشان میدهد که در مقایسه با ماه قبل یک دهم درصد کاهش داشته است.
افزایش شاخص کل در مقایسه با مدت مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) ۸ درصد میباشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۸.۴ درصد کاهش یافته است.
همچنین درصد تغییرات شاخص کل در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۴ در مقایسه با پارسال (نرخ تورم روستایی) ۱۱ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۴ (۱۱.۵ درصد) کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، توجه به این نکته دارای اهمیت است که سبدهای مصرفی خانوارهای شهری و روستایی با یگدیگر متفاوت است و در نتیجه نرخ های متفاوتی از تورم در مورد شهر و روستا دیده می شود.
کالاهای اساسی و مواد غذایی سهم عمده سبد خانوارهای روستایی را تشکیل میدهد و لذا هر گونه تغییری در قیمت کالاهای اساسی تاثیری مستقیم بر هزینههای زندگی این طبقات میگذارد.
این در حالی است که سبد کالاهای مصرفی خانوادههای شهری تنها محدود به کالاهای اساسی نمیشود و خدمات، پوشاک و موارد دیگر را هم در بر میگیرد.
نکته اصلی این ماجرا در دو بحث اصلی خلاصه میشود. مورد اول اینکه اصولا تغییرات نرخ تورم رابطه خاصی با بالا یا پایین بودن نرخ اقلام ندارد، بلکه میزان تغییرات قیمتی اقلام خوراکی، غیر خوراکی و خدماتی به عنوان ملاکی برای محاسبه تورم در نظر گرفته میشود.
نکته دوم اینکه هر کدام از اقلام در روستا و شهر از ضریب اهمیت خاصی برخوردارند که ممکن است افزایش قیمت یک کالای مشابه در شهر و روستا تغییرات تورمی متفاوت ایجاد کند و در عین حال تغییرات قمیتی یکی از اقلام به صورت غیر مستقیم تاثیری بر اقلام مربوط به آن بگذارد. برای مثال حمل و نقل یکی از مهمترین مولفههایی است که تاثیر زیادی در تورم روستاها دارد، بنابراین افزایش نرخ بنزین میتواند تورم حمل و نقل را در روستاها با سرعت بیشتری افزایش دهد.
شاخص گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۵۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش نشان می دهد.
شاخص گروه اصلی خوراکیها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۵۰.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد کاهش نشان میدهد. شاخص گروه اصلی خوراکیها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۸ درصد افزایش نشان میدهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۱۰.۴ درصد است.
شاخص گروه عمده خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۶ افزایش نشان میدهد و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه ۹۴، (۱۰.۳) کاهش یافته است.
همچنین شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در بهمن ماه ۹۴ به رقم ۲۱۸.۳ رسید که ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان میدهد، میزان افزایش گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۲ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۱۱.۸ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه ۹۴ (۱۲.۵ درصد) کاهش یافته است.
نظر شما