احتمال وضع  قوانین آنتی دامپینگ برای ایران

رقابت های برخی از شرکت های ایران در بازارهند ،خطر آنتی دامپینگ هندی ها را برای تعدادی از محصولات صادراتی کشورمان به وجود آورده است

رقابت های برخی از شرکت های ایران در بازارهند ،خطر آنتی دامپینگ هندی ها را برای تعدادی از محصولات صادراتی کشورمان به وجود آورده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، این روز ها و با ورود به دوران پسا تحریم، صادرات انواع محصولات غیر نفتی ایران به بازارهای بین المللی از جمله هند در حال افزایش است اما رقابت های نامناسب برخی از شرکت ها سبب شده است تا تعادل در بازار با چالش مواجه شود.

در این میان یکی از صنایعی که از نظرکارشناسان در بازارهای هند با خطر وضع  قوانین آنتی دامپینگ مواچه است محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره احتمال وضع  قوانین آنتی دامپینگ اظهار کرد: این خطر وجود دارد چون  برخی از شرکت ها محصولات خود را با هدف صادرات بیشتر با قیمتی بسیار پائین عرضه می کنند و این برای بازار خوشایند نیست.

 مهدی شریفی نیک نفس افزود: صادرات باید هدفمند شود و در صورت رقابت سالم و نیز برنامه ریزی برای صادرات می توانیم بازارهای از دست رفته را احیا کنیم و اکنون هر گونه رقابت ناسالم سبب از دست رفتن مقاصد صادراتی می شود و نباید بازار بزرگ هند را به آسانی از دست داد.

 وی ادامه داد: وضع تعرفه آنتی دامپینگ  موجب کاهش قدرت چانه زنی در بازارهای صادراتی خواهد شد و این به ضرر اقتصاد ایران است  و برای صادراتی هدفمند باید با زبانی واحد و در قالب شرکتها و یا کنسرسیوم های بزرگ اقدام به صادرات کنیم.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز،حجم کل معاملات ایران و هند  طی سال های اخیر در نوسان بوده است ودر سال های اخیر به دلیلی تحریم حجم مبادلات دو کشور افت محسوسی را تجربه کرد اما اکنون فضا برای افزایش همکاری دو کشور بیش از گذشته فراهم شده است و در چند ماه گذشته چندین هئیت بزرگ اقتصادی از دوشکر بازدید کرده و توافق های خوبی را رقم زده اند.

 در این میان مقام های اقتصادی ایران و هند اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری مشترک بانکی دو کشور و بازگشتن گشایش اعتبارات اسنادی به مسیر طبیعی خود، امكان ظرفیت افزایش حجم معاملات دو کشور به 25 میلیارد دلار وجود دارد.

  اگرچه تحقق این موضوع نیازمند در نظر گرفتن انواع مشوق‌های حمایتی است که باید در دستور کار وزارتخانه‌های اقتصادی هر دو کشور قرار گیرد.

 به اذعان کارشناسان، هندوستان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر و برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند از شرکای تجاری مهم ایران در آینده نزدیک باشد؛ چنانچه صادرات این کشور طبق آخرین آمارها بیش از 160 میلیارد دلار و واردات آن حدود 250 میلیارد برآورد شده است.

 بر اساس آمار منشر شده در نیمه نخست امسال سه میلیون و 367 هزارو 803 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 366 میلیون و 758 هزا رو 943 دلار از ایران به هند صادر شد. این میزان صادرات به هند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 48.69 درصد و از نظر ارزشی 18.26 درصد افزایش را نشان می دهد.

 هند چهارمین مقصد کالاهای صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری بوده است. در شهریور ماه نیز 604 هزار و 237 تن کالا به ارزش 228 میلیون و 354 هزار و 978 دلار از ایران به هند صادر شد. این میزان صادرات درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته از  نظر وزنی 35.76 درصد و از نظر ارزشی 3.15 درصد افزایش را نشان می دهد.

کد خبر 4551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =