دولت سیزدهم در حوزه های مختلف اقتصادی با چالش های جدی روبرو است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی متعقد است: دولت سیزدهم بواسطه افزایش تعهدات مالی پیش بینی شده با هدف تامین بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، صادرات، تجارت و معدن چالش‌های سختی پیش رو دارد.

یاور دشتبانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره  صحت و سقم رشد ۸۰ درصدی صادرات صنعتی کشور، اظهار داشت: وزارت صمت در دو سال اخیر یکسری برنامه ها و سیاست هایی را اجرا کرد که  تامین مالی مردمی  در حمایت از صادرات یکی از آنها بود که خوشبختانه رویکرد موفقی داشت و در حوزه صادرات تاثیرگذار بود اما اینکه استمرار داشته باشد منوط به عملکرد دولت آینده  در این بخش است.

وی افزود: از منظر علم اقتصاد زمانی که ترکیب صادرات یک کشور از صادرات نفت به دلیل تحریم ها کاهش می یابد خواه ناخواه، سهم آن کشور از صادرات چه در سطح تجارت منطقه ای و چه در سطح تجارت بین الملل حفظ می شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: رشد صادرات صنعتی ایران در دو سال اخیر ناشی از فشاری بود که به ترکیب صادرات نفتی کشور وارد شد و این رویکرد سبب شد تا برخی از معیارهای ما در حوزه صادرات تغییر کند و در نتیجه ما با رشد صادرات غیرنفتی مواجه شویم.

دشتبانی تصریح کرد: دولت سیزدهم علی‌رغم رشد صادرات غیرنفتی بدون شک به دلیل تعهدات مالی در حوزه صادرات و بودجه عجیب و غریب ۱۴۰۰ و تاثیر منفی این بودجه بر بخش صنعت، تجارت و معدن، دشواری بسیاری بر سر راه خواهد داشت که نیازمند اتخاذ یک برنامه مدون و مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: نامشخص بودن وضعیت برجام و اینکه برگشت به برجام به چه صورت است و در نهایت اینکه تحریم ها کاهش می یابد یا خیر؛ می‌تواند منجر به ایجاد فضای ناامنی نزد صادرکنندگان و واسطه گران شود و بسیاری از فعالان این حوزه بخصوص در ایامی که دولت تغییر می کند، دست از فعالیت بردارند رویکردی که حوزه صادرات را قطعا با مشکل روبه رو می‌کند.

دشتبانی با بیان اینکه دولت سیزدهم علی القاعده باید از یکسری گشایش اعتبارات در حوزه صادرات  استفاده کند، تاکید کرد: دولت آینده باید از تیم قوی اقتصادی در بدنه کابینه خود بهره گیری کند چرا که در سال اول دولت جدید به دلیل نامشخص بودن تحریم ها و وضعیت برجام هرچقدر هم دولت همت کند، نمی‌تواند تاثیر مثبتی در عرصه اقتصادی بگذارد چه برسد به حوزه صادرات، از این رو پیشنهاد ما به جناب رئیسی این است با واقعیت‌های اقتصادی امروز کشور در جهت حل مشکلات گام بردارند.

کد خبر 45051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =