به گزارش اگزیمنیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران با حضور عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات برگزار شد.
افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو و بالا رفتن ظرفیت ریسکپذیری آن خبری بود که عضو هیاتمدیره این سازمان با حضور در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران اعلام کرد.
در این نشست آرش شهرآیینی، عضو هیاتمدیره صندوق ضمانت صادرات با بیان این مطلب که صندوق توانست در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار در قالب خدمات به صادرات، اقدامات پوششی انجام داد، گفت: متاسفانه سطح استفاده صادرکنندگان از خدمات این صندوق همچنان پایین است. حضور بنگاههای کوچک و متوسط برای بهرهگیری از خدمات صندوق یکی از برنامههایی است که با همکاری اتاق ایران پیگری میشود.
وی سطح استفاده SME ها از خدمات صندوق ضمانت صادرات را کمتر از ۱۰ درصد عنوان کرد.
شهرآیینی در ادامه به تشریح مجموعه خدماتی که از سوی صندوق در اختیار صادرکنندکان قرار میگیرد پرداخت.
در این بین برخی مشکلاتی که در مواجه با فرآیند کار صندوق وجود دارد نیز از سوی اعضای کمیسیون صادرات اتاق ایران تشریح شد؛ طولانی بودن فرآیند آزادسازی وثایق، وجود قوانین و بروکراسی پیچیده، پایین بودن سطح تسهیلاتی که صندوق برای صادرکنندکان قائل میشود و زمانبر بودن پروسه اعتبارسنجی مشتریان، از جمله مواردی بودند که در این نشست مورد تاکید قرار گرفتند.
در ادامه جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این مطلب که مدتی است مثلث همکاری بین کمیسیون صادرات اتاق ایران، کنفدراسیون صادرات و صندوق ضمانت صادرات در راستای حل مشکلات پیش رو و یافتن راهکارهای تسهیلکننده برای استفاده از خدمات صندوق ایجاد شده است، گفت: یکی از برنامههایی که دنبال میکنیم ایجاد هایپرهایی در مناطق مرزی کشور و امکان فروش و عرضه محصولات صادراتی در فروشگاههای زنجیرهای سایر کشورها بر اساس انعقاد قرارداد صندوق با این فروشگاهها به صورت مستقیم است.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه درباره صندوق این است که وظیفه اصلی آن پوشش ریسک صادرات است و نه سودآوری. بنابراین صندوق ضمانت صادرات باید تمام توان و ظرفیت خود را در این مسیر معطوف کند.
وی همچنین بر تغییر رویکردها و نگرشها در صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد و خواستار کاهش بروکراسی در این مجموعه شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود از نبود فرهنگ صادرات در ایران انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که فرهنگ و رویکرد صادراتگرا در ایران شکل نگیرد، تحولی رخ نخواهد داد.
نفر از برنامهریزیهای کوتاه مدت و نبود نگاه کلان در حوزه صادرات انتقاد کرد و افزود: وقتی برای صادرات کشور نگاه کلان نداریم و برنامهریزیهای خود را در این بخش روزانه تغییر میدهیم، نباید انتظار توسعه صادرات داشته باشیم.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران تغییر سیاستهای صادراتی با توجیه تنظیم بازار داخلی را یک چالش جدی برشمرد و خواستار توقف این نوع نگاهها شد.
به باور وی تنظیم بازار داخل باید هوشمندانه صورت گیرد. در ابتدای هر سال باید میزان تولید هر محصول، حجم مصرف داخل و میزان صادرات آن تخمین زده شود و بر اساس همین برنامهریزی جلو رفت.
در ادامه این نشست پرویز محمدنژاد، نماینده مجلس که با هدف آشنایی با چالشها و دغدغههای صادرکنندگان در این نشست حضور پیدا کرد از اعضای کمیسیون صادرات اتاق ایران خواست تا پیشنهادهای خود را برای ایجاد یک رگولاتور در بخش صادرات کشور در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند تا به عنوان یک طرح در مجلس بررسی و تصویب شود.
به اعتقاد او وجود رگولاتور در این حوزه میتواند نقش موثری داشته باشد و سطح هماهنگی و انسجام را افزایش دهد.
این نماینده مجلس معتقد است اگر قرار باشد تغییری در نظام صادراتی کشور روی دهد این تغییر از بین خود صادرکنندگان آغاز میشود. او بر افزایش سطح مطالبهگری صادرکنندگان چه از دولت و چه از نمایندگان مجلس تاکید کرد.
وی همچنین ارتباط بین کمیسیونهای اتاق ایران با کمیسیونهای متناظر در مجلس را موثر خواند.
نظر شما