محسن احتشام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر ضرورت لزوم توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: براساس علم بازاریابی جهانی به طور قطع یکی از بهترین و اقتصادی ترین بازارها برای گسترش مبادلات تجاری، بازارهایی هستند که کمترین فاصله را تا مبداء دارند زیرا این بازارها به دلیل نزدیکی و هزینه های پایین حمل و نقل سبب کاهش هزینههای صادرکننده و در نهایت تنزل قیمت تمامشده برای بازار مصرف میشوند.
وی که درباره ویژگی های مثبت توسعه همکاری با کشورهای همسایه سخن می گفت، اضافه کرد: قرابتهای فرهنگی، مذهبی و دیگر مشترکات از جمله زبان، باعث شده که بازار این کشورها محل خوبی برای افزایش صادرات باشد چون مردم این مناطق تمایل زیادی به مصرف کالاهای تولید ایران دارند.
احتشام ادامه داد: در بسیاری از بازارهای منطقه به دلایل مختلف، کالای ایرانی با استقبال خوب مصرف کنندگان مواجه است. به عنوان مثال کشورهای حوزه خلیجفارس، عراق و یمن به دلایل مذهبی و افغانستان نیز بخاطر نزدیکی فرهنگی، ترجیح میدهند تولیدات ایرانی را مصرف کنند لذا جدا از توجه به این ویژگی ها نباید از فضای رقابتی بازار غفلت کرد.
وی با بیان اینکه ایران در مرکز یک بازار صادراتی ۳۰۰ میلیون نفری واقع شده است، تصریح کرد: از آنجا که در بازار تجارت، رقابت یک اصل است، کالای داخلی باید با کیفیت و بهره گیری از فناوری های روز دنیا تولید شود وگرنه برغم تمام آنچه گفته شد نمیتوان در بازار کشورهای همسایه به موفقیت چشمگیری دست یافت.
این فعال حوزۀ اقتصاد تأکید کرد: متأسفانه به دلایلی مانند تشدید تحریم ها، افزایش قیمت ارز، فرسودگی ماشینآلات کارخانجات و همچنین ناتوانی در واردات فناوری روز و به روزسازی خطوط تولید، قادر نخواهیم بود حضور در بازار منطقه را تداوم بخشیم که این امر نیز سبب جایگزینی کشورهای دیگر از جمله تولیدات ترکیه در بازار منطقه خواهد شد.
نظر شما