محمدرضا نجفی منش روز چهارشنبه در گفتوگو با اگزیم نیوز درباره منابع مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، گفت: در حال حاضر خودروسازان برای افزایش تولید به ۲۷ هزار میلیارد تومان و قطعه سازان ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید نیاز دارند.
وی توضیح داد بخشی از ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز خودروسازان صرف قطعه سازی خواهد شد، هرچند که نباید این طور برداشت کرد این دو صنعت در مجموع به ۵۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی نیاز دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مهمترین مشکلی که صنعت خودروی کشور با آن روبهروست، ۴۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته باقی مانده از سالهای گذشته است.
رییس انجمن همگن قطعهسازی درباره اینکه بهترین راه تامین مالی صنعت قطعهسازی کشور چیست، گفت: در صورتی که قیمتگذاری دستوری از صنعت خودرو برداشته شود، نه تنها صنعت خودرو بلکه صنعت قطعهسازی نیز نیازمند تامین مالی از منابع بانکی یا انتشار اوراق نیست. نظر من این است که بگذارند قیمت خودرو، توسط بازار تعیین شود.
نجفیمنش درباره اینکه الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تا چه اندازه میتواند بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر بگذارد، گفت: این تاثیر تنها مربوط به نرخ ارز نیست؛ الحاق به FATF از ۲ مسیر مختلف بر قیمت خودرو تاثیر میگذارد.
وی توضیح داد: الحاق به این گروه، باعث کاهش نرخ ارز و همزمان کاهش قیمت خودروهای خارجی و از سوی دیگر باعث میشود تا بخشی از صنعت قطعهسازی و خودروی کشور نیز حرکت شتابانتری داشته باشد که این ۲ موضوع در مجموع قیمت خودروهای خارجی را به شدت کاهش خواهد داد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: هر زمان نرخ ارز افزایش پیدا میکند، قیمت خودروهای خارجی بیش از افزایش نرخ ارز در بازار رشد میکند ولی وقتی نرخ ارز کاهش پیدا میکند، قیمت خودروهای خارجی چسبندگی داشته و کاهش کمتری نسبت به نرخ ارز دارند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اینکه الحاق به FATF میتواند تا ۵۰ درصد قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد، اظهار داشت: من نمیتوانم عدد دقیقی را در این زمینه اعلام کنم اما به طور حتم الحاق به این گروه، باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهد شد.
نظر شما