به گزارش خبرنگار اگزیمنیوز، براساس بخشنامه مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درخصوص تکالیف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» و ابلاغ مصوبه ی چهل و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ مبنی بر تمدید مهلت اجرای تبصره یک ماده (۲۱) مکرر الحاقی به قانون مزبور تا پایان سال جاری، فرجه زمانی ارایه شده، غیرقابل تمدید بوده و ممنوعیت ظهرنویسی چک در زمان انتقال و الزام به ثبت، تایید و انتقال چک از طریق سامانه صیاد از ابتدای سال آتی (۱۴۰۰) اجرایی می شود.
در این بخشنامه آمده است: براین اساس برنامه زمان بندی پروژه های مرتبط با چک شامل نسخه ی دوم صیاد، صیاد (پیچک) و چکاوک ۴ و همچنین توزیع و شخصی سازی برگه چک های جدید به شرح پیوست با نظرداشت بهترین زمان اجرا و سررسید مهلت زمانی اعلام می دارد:
در راستای همراهی با شبکه ی بانکی کشور و تا زمان ارایه خدمات سامانه صیاد از طریق سامانه متمرکز بانکی، اداره مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در نظر دارد از طریق پرتال بانک مرکزی (موسوم به درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی) خدمات مربوط به استعلام و لغو چک را به شبکه بانکی ارایه کند، و به تدریج نیز سایر سرویس های سامانه مذکور را در بستر یاد شده عملیاتی کند.
براین اساس دسترسی به سرویس های بالا از طریق آدرس Portal.pbn.net، منوی خدمات و سامانه ی صیاد مهیا خواهد بود.
با این حال در این بخشنامه آمده است: بدیهی است این مساعدت نافی مسوولیت های شبکه بانکی در اجرای سریع و به موقع سامانه ی موصوف نخواهد بود.
در این بخشنامه تاکید شده است: به منظور رصد مستمر بر عملکرد شبکه بانکی در اجرای برنامه های تشریح شده، به صورت هفتگی اقدامات صورت پذیرفته از سوی هر بانک/ موسسه اعتباری غیربانکی مورد بررسی و نظارت قرار خواهد گرفت، لذا خواهشمند است دستور فرمایید مساعی لازم در راستای اجرای مناسب اقدامات ذکر شده صورت پذیرد.
با توجه به مفاد بخشنامه ی فوق و در خصوص جدول زمان بندی پیوست، مقتضی است اقدامات لازم توسط واحد های ذیربط به شرح ذیل در مهلت مقرر صورت پذیرد:
الف) مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری مدیریت امور شعب و بازاریابی، معاونت مالی و عنداللزوم سایر واحدهای ذیربط:
۱- اقدامات مندرج در ردیف ۱ جدول شامل:
- آماده سازی درگاه های نوین جهت استفاده مشتری (اینترنت – موبایل) + سایر درگاه ها (تلفن بانک و خودپرداز) و پیاده سازی سرویس های پایه شامل ثبت، تایید، انتقال و استعلام دارنده و ترجیحاً استعلام صادر کننده.
-آماده سازی امکان کنترل چک در شعب به منظور عدم پرداخت چک ثبت نشده در صیاد (پیچک) به صورت درون بانکی (عملیاتی نمودن سرویس های نقد شوندگی در سامانه ی متمرکز بانکی (سرویس های استعلام نقد شوندگی، نقد کردن درون بانکی، ابطال، مسدودی، رفع مسدودی)
۲-اقدامات مندرج در ردیف ۳ و ۴ جدول.
ب) اداره کل آموزش با همکاری مدیریت امور شعب و بازاریابی:
اقدامات مندرج در ردیف ۱ جدول شامل:
**آموزش کارکنان شعب در استفاده از پرتال بانک مرکزی در زمان پرداخت چک به صورت دورن بانکی (تا زمان پیاده سازی سرویس های قید شده در بند ۱ در سامانه متمرکز بانکی)
**آموزش کارکنان شعب +مراکز تماس+ تارنما و...
ج) اداره کل روابط عمومی و بین الملل با همکاری مدیریت امور شعب و بازاریابی: اطلاع رسانی به مشتریان پیرامون موارد مندرج در ردیف یک جدول از طریق ارسال پیامک و چاپ بروشور و تیزر.
د) معاونت مالی با همکاری مدیریت امور برنامه ریزی و بهبود روشها: اقدامات مندرج در دریف ۲ در خصوص سفارش چاپ دسته چک جدید (صیاد۲) و توزیع دسته چک جدید در تمامی شعب.
نظر شما