به گزارش خبرنگار اگزیمنیوز، معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت کالایی ایران طی سه فصل نخست امسال پرداخته و نوشته است: ۲۰ مقصد برتر صادراتی ایران طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ سهمی ۹۴ درصدی از کل صادرات بدون نفت خام ایران داشتهاند.
براساس این گزارش ایران در ۹ ماهه نخست امسال ۲۵.۱ میلیارد دلار صادرات بدوئن نفت خام داشته است که نسبت به صادرات ۳۱.۵ در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ رقمی معادل ۲۰.۳ درصد کاهش یافته است.
همچنین واردات ایران در ۹ ماهه نخست امسال ۲۶.۸ میلیارد دلار بوده که ۱۶.۲ درصد از مدت زمان مشابه سال گذشته کمتر است. ایران در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ رقمی معادل ۳۲.۰۴ میلیارد دلار کالا وارد کرده بود.
حجم کل تجارت ایران طی این مدت نیز ۱۸.۲ درصد افت کرده و از ۶۳.۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست سال گذشته به ۵۱.۹ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست امسال رسیده است.
تراز تجاری ایران طی این مدت نیز منفی ۱.۲ میلیارد دلار بوده است. با این حال نکته مهم در صادرات غیرنفتی ایران، متنوع نبودن مقاصد صادراتی است به نحوی که تمرکز بالایی در ۵ و ۲۰ مقصد نخست صادراتی وجود دارد.
براساس این گزارش کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه ۱۰ مقصد نخست صادراتی ایران طی این مدت بودهاند. بعد از این کشورها نیز مهمترین مقاصد صادراتی ایران، به ترتیب کشورهای تایلند، عمان، ارمنستان، سنگاپور، آلمان، قطر، ونزوئلا، کویت، قزاقستان و میانمار بودهاند.
طی این مدت صادرات ایران به این کشورها، به استثنای کشورهای امارات، آذربایجان، روسیه، سنگاپور، آلمان و ونزوئلا کاهش یافته است.
بیشترین افزایش مقداری و ارزشی صادرات طی ۹ ماهه نخست امسال مربوط به کشورهای روسیه و آذربایجان بوده است. بیشترین افت مقدار و ارزش صادرات در بین ۱۰ مقصد برتر صادراتی کشور مربوط به کشورهای ترکیه، اندونزی، هند، چین و پاکستان بوده است.
کارشناسان و فعالان اقتصادی بارها نسبت به متنوع نبودن مقاصد صادراتی ایران هشدار داده و میگویند لازم است از تمرکز صادراتی از چین، عراق، افغانستان، ترکیه و امارات کاسته شده و روند صادرات به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه افزایش یابد.
نظر شما