به گزارش روز سهشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اصغر مصاحب» افزود: ظرفیتهای متنوع و خوبی برای توسعه بیشتر صنعت پیمانکاری فرعی کشور (ISPX ) وجود دارد که یکی از آنها صنعت قطعهسازی است.
وی بیانداشت: پارسال قراردادهای مناسبی توسط قطعهسازان مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور منعقد شده و امسال نیز به دنبال افزایش تعداد قرارداد بهخصوص برای صنایع کوچک در این زمینه هستیم.
مصاحب بیانداشت: از دیگر اهداف مهم نظام مبادلات پیمانکاری فرعی، شناسایی، ایجاد و توسعه بازار، توسعه فرآیند پیمانسپاری، ارتقاء و توانمندسازی پیمانکاران صنعتی، تسهیل ارتباطات کارفرمایان و پیمانکاران، الگوبرداری از چگونگی فعالیت بنگاههای صنعتی کوچک با کلاس جهانی برای افزایش توان رقابتی واحدهای صنعتی داخلی است.
وی گفت: دبیرخانه قطعات و مجموعههای خودرو نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران در استان خراسانرضوی از ابتدای امسال فرصتهای صادراتی متعددی برای شرکتهای قطعهسازی خودروی کشور در حوزه میللنگ، میلبادامک، بلوک سیلندر، شاتون، چرخدنده، استارت و کارتر تراکتور در کشور روسیه شناسایی و در قالب نقشههای فنی به شرکتهای ایرانی ارائه کرده است.
احصای ۶۵ نیازمندی فناورانه راهآهن روسیه
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، همچنین با اشاره به دستاورد بهوجود آمده درباره احصای ۶۵ نیازمندی فناورانه راهآهن روسیه، خاطرنشانکرد: در شرایطی که کشور با تحریمهای متعدد بینالمللی روبهرو بوده، شرکتهای ایرانی موفق به اخذ استاندارد Gost-R روسیه در زمینه تولید میللنگ شدهاند و برای نخستین بار یکی از این شرکتها ضمن صادرات این محصول به روسیه، موفق به اخذ کد OEM برای محصولات خود شده است.
وی بیانداشت: بیش از ۱۰ میلیارد ریال فعالیتهای توانمندسازی در حوزه صادرات از طریق دبیرخانه قطعات و مجموعههای خودرو به شرکتهای عضو ISPX ارائه شده و بیش از هفت شرکت موفق به اخذ استانداردهای بینالمللی در این حوزه شدهاند.
مصاحب اظهارداشت: در سالهای اخیر شاهد روند نزولی انعقاد قرارداد در بخش خودروسازی با شرکتهای قطعهساز بودهایم که این موضوع، اهمیت توجه به صادرات و توسعه بازار خارج از کشور را بیش از پیش نشان میدهد.
وی افزود: توسعه بازار شرکتهای قطعهسازی نیازمند توسعه مشارکتهای بین بنگاهی، سرمایهگذاری برای ارتقای سامانهها و فناوریهای تولید، توسعه مراکز طراحی قطعات و حمایت از بنگاههای تولید ماشینسازی و تجهیزات مرتبط با این صنعت است.
گفتنی است، اکنون از حدود یکهزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل هستند.
نظر شما