احسان قمری با اشاره به حکم سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت طی حکمی، حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران را به عنوان مسئول شورای تجارت خارجی کشور منصوب کرده است؛ این در شرایطی است که تشکیل شورای تجارت خارجی در راستای نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» و همچنین اجرایی کردن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در جهت درونزایی و برونگرایی اقتصاد صورت گرفته است.
وی افزود: در واقع، هدف سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم کردن مقدمات برنامه توسعه صادرات و مدیریت واردات به عنوان یکی از راهبردهای محوری این وزارتخانه در سال جاری است.
به گفته مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، تشکیل مجمعی با حضور بخشهای اثرگذار بر تجارت خارجی کشور از جمله بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان نهادهای فعال در حوزه تامین مالی صادرات، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد برگزارکننده نمایشگاههای بینالمللی در داخل و خارج از کشور، دفتر مقررات صادرات و واردات به عنوان بخش قانونگذاری و مقرراتگرایی در حوزه تجارت خارجی و مرکز ملی فرش به عنوان متولی صادرات یکی از کالاهای اثرگذار و استراتژیک، با مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی و نهاد حاکمیتی در حوزه تجارت خارجی، بیانگر اهمیت صادرات در شرایط فعلی به عنوان پیشران توسعه است.
قمری گفت: با وجود تحریمهای ظالمانه علیه ملت شریف ایران از یکسو و کاهش قیمتهای جهانی نفت از سوی دیگر، فرصتی برای تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل اقتصاد ایران فراهم شده است که تشکیل شورای تجارت خارجی نیز در این راستا است و به نظر میرسد که با تشکیل این شورا، میتوان انتظار داشت که همه مسائل و موضوعات مرتبط با تجارت خارجی و علیالخصوص صادرات در حوزه حاکمیتی در این شورا، مورد بررسی قرار گرفته و مصوبات آن اجرایی گردد.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: تجربه مفید تشکیل کارگروه توسعه صادرات و یا کمیته کارشناسی شورایعالی صادرات که از اواسط سال گذشته به صورت جدی و با برنامههای از پیش تعیین شده، برگزار گردید این دیدگاه را ایجاد کرد که بسیاری از مشکلات فراروی تجارت خارجی کشور، درون دستگاهی بوده و بخشهای مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی مرتفع کردن مشکلات پیش رو را دارند؛ لذا تشکیل بیش از ۲۰ جلسه کمیته کارشناسی یا کارگروه توسعه صادرات و بررسی مشکلات در حوزههای کالایی و خدماتی، کشورهای هدف و استانهای سراسر کشور با استفاده از نظرات تشکلها و صنوف از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف در جمعبندی مسائل جهت طرح در شورایعالی صادرات غیر نفتی و همچنین شورای تجارت خارجی از اهمیت شایانی برخوردار است.
به اعتقاد قمری، امروز صادرات یک سرگرمی و تفریح و یک فعالیت لوکس نیست، بلکه به دغدغه آحاد مردم تبدیل شده؛ ضمن این که صادرات ۴۳ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۸ و واردات تقریبا به همین میزان حاکی از تلاش بی وقفه جامعه صادرکنندگان بوده و این امیدواری را ایجاد می کند که با هماهنگی و تعامل هر چه بیشتر میان بخشهای دولتی و خصوصی نیل به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه کمی و کیفی صادرات غیر نفتی کشور باشیم.
نظر شما