صنعت خودرو سازی ایران این روز ها و در دوران پسا تحریم به دنبال ایجاد تحرک و مشارکت با شرکت های صاحب نام بین المللی برای حضور دوباره درایران است تا با توجه به فضای موجود در کشورافق های تازه در تولید خودرو های باکیفیت محقق شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز این روزها خودروسازان ایرانی که به دلیل تحریم در سال های اخیر به چالش های گوناگونی مواجه بودند امیدوار به بازگشت شرکای قدیمی خود هستند و در این میان مصرف کنندگان نیز دیگر خودروهای وارداتی و یا مونتاژی چینی را یکه تاز بازار نمی دانند.
واردات بی رویه خودرو های بی کیفیت چینی و مونتاژ برخی از آنها در کشور که می رفت صنعت خودرو سازی ایران را به یک مونتاژ کار صرف تبدیل کند خوشبختا نه با رفع تحریم ها اکنون دیگر تهدیدی برای کشورمان به شمار نمی اید.
از سوی دیگر باید در نظر داشت که صنعت خودروسازی ایران با قدمتی دیرین هنوزهم در پیچ و خم چالش کیفیت به سر می برد و به نظر می رسد كه خودرو سازان ایرانی با وجود تمام تلاش های انجام شده نتوانسته اند کیفیت محصولات خود را به حد استانداردهای روز جهان برسانند
ایران خودرو و سایپا به عنوان ٢ غول خودرو ساز کشور اعلام کرده اند که خودرو های تولیدیشان استاندارد یورو ٤ را به دست آورده اند و این شرکت ها در کنار شرکت های کوچکتر به دنبال کسب بالاترین استانداردهای بین المللی هستند اما پرسش اینجاست که تا چه حد توانسته اند موفق باشند و آیا بازگشت شرکت هایی مانند پژو، رنو ویا شرکت های بزرگ خودرو ساز ژاپنی، کره ای و آلمانی می تواند جان تازه ای به صنعت خودرو سازی ایران ببخشد.
آرش قربانی کارشناس خودرو بر این اعتقاد است که حتی اگر خودروهای تولید داخل موفق به کسب همه استانداردهای یورو ٤ شده باشند اما مردم با وجود قیمت بالای خودرو های داخلی از حق انتخاب بیشتر محروم بوده و مجبور به خرید خودرو های داخلی در رده قیمتهای ٢٠ تا ٥٠ میلیونی هستند.
مجادله بر سر کیفیت خودروهای تولید داخل در چند سال گذشته در حالی بالا گرفته که مونتاژ خودروهای چینی بر روی خط تولید خودروهای ایرانی انتقاد های بسیاری را به دنبال داشته است.
بدون تردید، کیفیت،یکی از اصلیترین پرسش های آنها بوده و حساسیت بر سر این موضوع تا جایی است که برخی کارشناسان ورود خودروهای چینی به خط تولید را در کشورمان خطری برای صنعت خودرو سازی ایران می دانند.
خودروهای چینی در شرایطی با قیمتی به مراتب گرانتر از خودروهای ایرانی به فروش میرسند که در جدول ردهبندی کیفی از کیفیت پایینتری نسبت به خودروهای داخلی برخوردارند.
اکنون تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی در داخل کشور وجود ندارد و هرروز یک خودرو جدید به جمع خودرو های تولید داخل افزوده می شود.
قربانی در مورد خودروهای چینی تولیدی در ایران اظهار کرد: این خودروها دارای ظاهری خوب و مشتری پسند هستند و حتی برخی از آنها در بازارهای اروپایی هم حضور دارند اما نکته اینجاست که به لحاظ فنی هنوز کارکردشان روشن نیست که در بلند مدت به چه شکلی باشد.
وی تصریح کرد: خودروهای چینی تولیدی در ایران نباید صنعت خودروسازی کشورمان را تحت تاثیر خود قرار بدهند و سازندگان را از توانایی ساخت داخل دور کنند. در نتیجه همین نبودتناسب، کیفیت خودروهای چینی که با قیمت های بالایی در بازار ایران تولید شده و به فروش میرسند به مراتب پایینتر از کیفیت خودروهای ایرانی است که با قیمتهایی کمتر از خودروهای چینی عرضه میشوند.
در حالی که مونتاژ خودروهای چینی در صنعت خودرو درحال افزایش است، کارشناسان از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده و معتقدند ادامه این روند به چینی شدن صنعت خودرو ایران منجر خواهد شد و در این مسیر شاید همکاری با شرکت های بزرگ خودروساز خارجی بتواند سبب تنوع تولید در سبد خودرو های ایرانی شود.
هستند در این میان، به نظر می رسد چینی ها همچنان در حال سیطره بر دوغول خودرو ساز داخلی و هر روز یک خودروی جدید مونتاژ چین به بازار معرفی می شود و تداوم این امر تهدیدی برای صنعت خودرو سازی ایران به شمار می رود. امروز و در فضای جدید به وجود امده در تعاملات کشورمان با جهان تمام کارشناسان اعتقاد دارند که باید خودروسارزان ایرانی با نگاهی بلندمدت، به ارتقای کمی و کیفی محصولات و نیز متنوع کردن سبد خودروهای تولیدی خود اقدام کنند.
در این میان باید در نظر داشت که شرکتی مانند ایران خودرو با سابقه طولانی در همکاری با شرکت های خودرو ساز فرانسوی به عنوان یک برند بین المللی شناخته می شود و نباید خود را به خودروهای چینی وابسته کند و یا سایپایی ها که همواره با کره ای ها و خودروسازان صاحب نام سابقه همکاری دارند نباید به چینی ها در صنعت خودرو وابسته شوند.
کارشناسان، ورود بی ضابطه خودروهای چینی را به صنعت خودرو ایران خطری بزرگ برای این صنعت ارزیابی کرده و معتقدند درصورت ادامه این روند، صنعت خودرو ایران هم از نظر حیثیتی و هم از نظر کیفی سازی و فناوری تولید، آسیب خواهد دید و به زبانی دیگر مونتاژکار چینی ها خواهد شد.
از سوی دیگر به نظر می رسد که خودروهای چینی سهم عمده ای از تولید خودرو در کارخانه های بخش خصوصی را در اختیار دارند و بقیه خودروهای چینی فعلا به طور کامل وارد می شود تا سپس مقدمات مونتاژ آنها فراهم شود. همانطور که پیشتر اشاره شد، قضاوت درباره خودروهای چینی موجود در بازار نیز نمیتواند یکسان باشد زیرا برندهایی معتبر و با کیفیت از خودروهای چینی همچنان در بازار ایران حضور دارند، مشابه این گونه قراردادها در بخش خودروهای سنگین نیز دیده می شود.
با نگاهی به سابقه چینی ها در صنعت خودرو سازی جهان باید گفت که چینیها به مراتب دیرتر از ایران و کره جنوبی به خودروسازی روی آوردند، ولی جهت گیری منطقی و راهبرد اصولی آنها در این حوزه شتاب مضاعفی به این بخش داد که هم اینک رتبه ممتازی را در صنعت خودروسازی برای آنها به ارمغان آورده است.
قربانی، کارشناس خودرو در مورد این که چرا چینی ها توانستند به این راحتی بازار های ایران را در اختیار بگیرند، گفت: قیمت های متعادل و نبود خودروهای خارجی دیگر در محدوده قیمتی این خودرو ها مردم را به خرید این خودرو ها راغب کرده است و نباید این نکته را فراموش کرد که متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز هم به تولید خودروهای دارای فناوری ٣٠ سال قبل ادامه می دهند و به طور انحصاری بازار را در اختیار دارند.
وی ادامه داد: زیر ساختهای تولید خودرو در کشور مطلوب است ولی باید در انتقال دانش فنی و طرحهای مشارکتی با کشورهای صاحب نام تلاش بیشتری کنیم تا مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
گفتنی است که چینیها با حمایت صنایع فلزی و پتروشیمی ابتدا به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری روی آوردند و به تدریج با محکم شدن جایگاه خود در بازار داخلی و خارجی،تولید انبوه خودروهای سواری ارزانقیمت را در تیراژ بالا پیش گرفتند و افزون بر این نیروی کار فراوان و ارزان در چین، خودروسازان بزرگی نظیر تویوتا، نیسان، هوندا، سوزوکی، مزدا، دایهاتسو، میتسوبیشی، ایسوزو(ژاپن)، فیات (ایتالیا)، فورد و جنرال موتورز(آمریکا)، پژو- سیتروئن(فرانسه) و فولکس واگن (آلمان) را به سرمایهگذاری در صنایع قطعه سازی این کشور ترغیب کرده است..
جمهوری خلق چین هم اینک دارای ۳۸ شرکت بزرگ خودروسازی است که سالانه بالغ بر ۱۹ میلیون دستگاه خودرو تولید میکنند. این کشور در سال ۲۰۱۰ با ثبت آمار تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۴ هزار دستگاه خودرو در رده دوم خودروسازی جهان قرار گرفت و در سه سال اخیر با افزایش تولید خودرو درداخل و سرمایهگذاری در دیگرکشورهای همجوار به مقام نخست خودروسازی جهان رسیده است.
به هر حال این روزها خیابانهای کلانشهرهای کشورمان جولانگاه خودروهای چینی شده است و نظرسنجی صورت گرفته نشان میدهد که مشتریان ایرانی رضایت بیشتری از خودروهای چینی بیکیفیتتر نسبت به خودروهای داخلی با کیفیتتر داشتهاند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران چندی پیش نتیجه نظرسنجی خود را از مشتریان در زمینه میزان رضایت از کیفیت خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در شش ماهه دوم سال گذشته منتشر کرد.
آمارها همگی از افت کیفیت خودرو های داخلی حکایت داشت و حتی تعدادی از خودروهای چینی نیز رتبه های آخر را به خود اختصاص دادند و از سوی دیگر برخی خودروها که تیراژ بسیار پایینی دارند نیز همچنان صدرنشین هستند. کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که برخی خودروهای چینی عرضه شده در کشور سابقه کمتری در بازار ایران داشته و به دلیل جدید بودن ظاهرشان، رضایت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی که سالهاست در کشور تولید میشوند کسب میکنند. بنابراین بیشتر مشتریان توجهی به مسائل کیفی و از جمله رده بندی های کیفی منتشره درباره کیفیت خودروها نداشته و بیشتر براساس ظاهر خودرو و به اصطلاح شیک بودن ظاهری آن قضاوت میکنند.
در این میان، باید این واقعیت را پذیرفت که هر چند خودرو های چینی امتحان خود را از نظر فنی در کشور پس نداده اند اما نسبت به خودروهای داخلی که سالهاست در حال تولید هستند از مصرف کمتری برخور دار بوده و آلایندگی کمتری دارند.
تحلیلگران بازار خودرو امیدوارند که باتوجه به فضای مثبت کنونی در کشور صنعت خودرو سازی ایران نیز تحولی جدید را تجربه کند و ایرانی ها هم بتوانند با قیمتی مناسب خودرو های با کیفیت در اختیار داشته باشند.
نظر شما