به گزارش اگزیم نیوز، مديرعامل شركت سازهگستر سایپا در تازه ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که با تخصيص منظم منابع مالی از سوی گروه سایپا به قطعهسازان زنجيره تامين، رونق توليد در این گروه محقق شده است.
معصوم نجفیان عنوان کرد با برنامه مدیریت ارشد گروه سایپا در زمینه مدیریت جریان مواد، اطلاعات و نقدینگی، استراتژی لازم در زمینه همکاری با زنجیره تامین و قطعهسازان تدوین شده و براساس آن، تا پایان سال، مطالبات این شرکتها بهصورت منظم و عادلانه پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه در چندماه گذشته با تدبیر مدیریت کنونی گروه سایپا، همکاری با قطعهسازان بهبود یافته و برآوردها، نشاندهنده رضایت آنان از نحوه همکاری سایپا است، یادآور شده است همکاری مناسب با قطعهسازان و تامین بهموقع خطوط سایپا، موجب شد سال ۹۸ با ضریب مناسب تولیدی برای این گروه آغاز شود و سایپا بتواند با تخصیص منابع مالی بهینه، تیراژ محصولات خود را افزایش دهد.
این گزارش می افزاید براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی در ماه گذشته تعداد خودروهای معوق دو خودروساز را ۲۹۰ تا ۳۰۰هزار دستگاه خودرو اعلام کردند. این در حالی است که بر اساس هدفگذاری تولید امسال، مقرر است تولید خودرو در هر یک از دو خودروساز بزرگ حداقل به ۵۵۰ هزار دستگاه برسد. در حالیکه کل تولید خودرو، اعم از خودروهای پرتیراژ و سایر خودروها، از ابتدای سال تا پایان اردیبهشتماه امسال، فقط کمی بیشاز 132هزار دستگاه اعلام شده است.
به این ترتیب برای تحقق هدف تولید در این بخش، خودروسازان باید بتوانند تا پایان سال، به ازای هر ماه حداقل 97هزار دستگاه خودرو تولید کنند. این در شرایطی است که بیشتر تامینکنندگان و قطعهسازان، به دلیل مشکلات ناشی از تامین نقدینگی و چالشهایی که در زمینه تامین ارز با آن هستند، به سختی میتوانند تولید خود را ادامه دهند.
در همین زمینه محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان حدود 22 هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهارداشت: از مبلغ چهار هزار میلیارد تومان وعده داده شده فقط سه هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان در سه ماهه پایانی سال گذشته پرداخت شد. از آن زمان تا کنون هیچ مطالبه ای دریافت نشده است که با توجه به کمبود نقدینگی در این صنعت و احتمال رکود کامل خواستار آن هستیم که پرداختی های قطعه سازان به صورت ماهانه بعد از دریافت سفارش انجام شود.
وی با تاکید براینکه چنانچه این روند ادامه پیدا کند قطعه سازان به ناچار به سمت توقف کار حرکت می کنند، یادآور شد: در این زمینه ضروری است که سازمان هایی مانند امورمالیاتی کشور و تامین اجتماعی نیز مانند سال گذشته ملاحظاتی را که در مورد صنعت قطعه سازی داشتند ادامه دهند و در ابتدا 7 درصد وصول داشته باشند تا زمانی که قطعه سازان بتوانند پول خود را حداکثر یک ماهه پرداخت کنند.
نجفی منش با علت ناقص مانده خودروها در انبارهای خودروسازان را عدم تامین نقدینگی از سوی قطعه سازان دانست و گفت:حتی یک یورو از مبلغ ارزی وعده داده شده به قطعه سازان تاکنون دریافت نشده است و همین موضوع سبب شده تا در نبود نقدینگی، قطعه سازان نیز نتوانند به تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان بپردازند. البته معاونت امور صنایع وزارت صنعت تاکید دارد که پرداختی ارزی به شیوه مناسبی انجام شود و قطعه سازان با پرهیز از ریسک بازپرداخت ارز، خواستار آن هستند که مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی یاد شده را به صورت ریالی دریافت کنند.
به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور 4هزار میلیارد تومانی که سال گذشته به قطعهسازان دادند، صرف پرداخت عیدی وحقوق کارگران و بازگرداندن تعدادی از نیروهای تعدیلی شد و حتی مطالبات ۱۲۰ روزه از خودروسازان را پاک نکرد. براین اساس دامنه مشکلات این صنعت در حالی هر روز بیشتر میشود که تامین مواد اولیه نیازمند نقدینگی است؛ هزینههای کارگری نیز از آغاز امسال حدود ۴۵ درصد افزایش یافته و دیگر مانند گذشته خبری از خرید اعتباری نیست و به نوعی همه خریدها نقدی انجام میشود.
وی افزود: برای تحویل حدود20هزار خودرو از بیش از120هزار خودرو تهنشین شده در خودروسازیها، هفته گذشته و در تعطیلات، خودروسازان و قطعهسازان در تمام شیفتهای کاری فعالیت داشتهاند.
نظر شما