تولید در انتظار ثبات ارزی

افزایش قیمت ارز اولین اثر را روی بخش تولید می گذارد بنابراین تولیدکنندگان به دنبال ثبات ارزی هستند

قیمت ارز در بازار ازاد روند نزولی در پیش گرفته و روز گذشته به کانال 12هزار تومان وارد شد. کارشناسان دو دلیل عمده را برای این موضوع بیان می کنند. به عقیده آنها ورود بخشی از ارزهای صادراتی به بازار یکی از دلایل کاهشی شدن قیمت ارز در روزهای اخیر است.

برخی دیگر نیز سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را دلیل این امر می دانند و معتقدند بازار منتظر پیام احتمالی آبه است که می تواند مذاکرات ایران و آمریکا را به همراه داشته باشد. به این ترتیب دیروز قیمت دلار به کف 4 ماهه خود رسید و در قیمت 12 هزار و 700 تومان ارام گرفت که خبر بسیار خوبی برای اقتصاد کشور و نقویت نسبی پول ملی است.

در این ارتباط عده‌ای معتقدند نزول قیمت درهم زمینه‌ساز افت قیمت دلار در بازار آزاد شده و گروه دیگری بر این باورند که میزان اسکناس نقدی در بازار افزایش زیادی یافته بود. در این میان، عده دیگری معتقدند از بعدازظهر روز شنبه خالی‌فروشی معامله‌گران بزرگ به میزان زیادی در بازار زیاد شده است.

این عده از فعالان باور دارند معامله‌گران بزرگ از اخباری اطلاع پیدا کرده اند که معامله‌گران عادی از آن خبر ندارند و همین موضوع موجب شد که به استقبال افت قیمت‌ها بروند. کارشناسان می گویند روند کنونی بازار ارز در صورتی که ادامه یابد می تواند شرایط خوبی را برای بخش تولید کشور ایجاد کند.

در این ارتباط یک کارشناس اقتصادی می گوید افزایش نرخ ارز مشکلات بخش تولید را تشدید می کند و تصمیم گیری برای تولیدکنندگان را دشوار می کند و به عبارتی شرایط پرریسکی را ایجاد می کند که خوشبختانه در ماه های اخیر این روند ملایم شده و به سمت ثبات و بهبود در حرکت است.

امینی با اشاره به این که سیاست تثبیت بازار ارز باید منطقی و علمی و منطبق بر قواعد بازار باشد می گوید در سال های گذشته دولت ها به طور مصنوعی بازار ارز را در ثبات نگه می داشتند و این امر باعث می شد در برهه هایی فنر ارزی با جهش روبرو شود و این مساله ضربه اول را متوجه بخش تولید کند. بنابراین وقتی سخن از ثبات بازار می شود منظور ثبات واقعی و مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی است که در شرایط فعلی به نظر می رسد ثبات بازار از این نوع باشد.

به گفته وی با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده تولید افزایش می یابد و با توجه به کنترل های قیمتی که در کشور ما وجود دارد نمی توان این هزینه ها را با افزایش متناسب قیمت پوشش داد درنتیجه تولید ضربه می خورد از سوی دیگر در چنین شرایطی دولت ها روی صادرات تمرکز بیشتری دارند و سعی می کنند با سیاست های محدودکننده جلوی صادرات را بگیرند تا در بازار داخل با مشکل روبرو نشویم در نتیجه در وضعیت افزایش بهای ارز تولید به مشکل بر می خورد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که یکی از مشکلات حال حاضر ما این است که در حمایت از بنگاه هایی که در حال ورشکستگی هستند دچار ضعف هستیم گفت: از طرف دیگر عدم شفافیت و ناکارآیی در برخی از نهادهای حاکمیتی نیز به مشکلات تولید و تولیدکنندگان دامن زده است.

امینی افزود: محدودیت های موجود در محیط کسب و کار از جمله مالیات، بیمه وسایر موارد کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است و در شرایطی که بسیاری از بنگاه ها دچار آسیب و ضرر هستند فضایی را برای بهبود کسب وکار درنظرنگرفته ایم تا در یک مدت زمان حداقل یک ساله شرایط برای تولیدکنندگان مناسب شود.

وی افزود: افزایش نرخ ارز موجب کاهش قدرت خرید مردم شده لذا تقاضای موثر نیز در روند نزولی قرار می گیرد که همین امر نیز منجر به رکود خواهد شد و علاوه بر این مسئله، فشار بر تولیدکنندگان نیز موجب می شود نتوانند متناسب با تورم دستمزد و حقوق کارگران را افزایش دهند. بنابراین واضح است که ثبات و روند کاهشی در قیمت ارز برای تولید به مراتب بهتر است.

به گفته وی یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در بازار ارز معطوف به مدیریت نهادهای سیاست گذار، تصمیم گیرنده و ناظر است که این امر به نوبه خود در شرایط فعلی مستلزم تلاش و فعالیت و انگیزه بالاست و باید متناسب با نوع صنایع و تکنولوژی آنها حمایت ها متنوع باشد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

کد خبر 28142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =