پیشتازی  عراق از مجموع۴۰ میلیارددلار صادرات غیرنفتی

حجم صادرات محصولات غیرنفتی ایران به عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی تا کنون نزدیک به ۹ میلیارد دلار است که به این ترتیب ایران از ترکیه پیشی گرفته و عراق بازار اول صادراتی ایران شده است. متوسط صادرات ایران به عراق درسال جاری ماهانه حدود ۷۵۰ میلیون دلار بود

 

به گزارش اگزیم نیوز، وزیراموراقتصاد و دارایی روزگذشته در نشست استانداران کشور که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، با اعلام رقم خالص صادرات غیر نفتی کشور در یازده  ماهه امسال به میزان ۴۰ میلیارد دلار و واردات کشور به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار، یادآورشد که با توجه به تنگناهایی که همه به آن واقف هستیم، این عملکرد بسیار مطلوب، رضایت بخش و امیدآفرین است.

فرهاد دژپسند خاطرنشان ساخت که امروز نه صرفه جویی افراطی و نه سرکوب هزینه‌ها، ولی صرفه جویی عقلایی و انسداد مجاری هدر رفت منابع دولت، برای ما یک جهاد محسوب می‌شود.

براین اساس باتوجه به بودجه سال آینده باید صادرات غیر نفتی به 1.5 برابر صادرات نفتی برسد. صادرات غیرنفتی امسال متوازن با صادرات نفتی است اما با توجه به رویکرد دولت به صادرات و توجه به آن در بودجه سال 98، پیش بینی می‌شود سال آینده شاهد سبقت درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی از درآمدهای نفتی باشیم. آمار اعلام شده حاکی از این است که 780 میلیون دلار برای کمک به توسعه صادرات برای سال آینده پیش بینی شده است.

درهمین زمینه سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه حجم صادرات محصولات غیرنفتی ایران به عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود که به این ترتیب ایران از ترکیه پیشی گرفت و عراق بازار اول صادراتی ایران شد، اظهارداشت: متوسط صادرات ایران به  عراق در سال جاری ماهانه حدود 750 میلیون دلار بود. براین اصل ایران در سال 2018 با صادرات 8 میلیارد و 750 میلیون دلار کالا به عراق، توانست جای ترکیه را در بازار عراق بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه 21 درصد از مجموع صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری به کشور عراق صادر شده است، یادآورشد: افزایش 67 درصدی صادرات غیر نفتی ایران به عراق تاثیر قابل توجهی در رشد تجارت خارجی ایران داشت.

حسینی با تصریح براینکه عراق یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران در خاورمیانه و آسیا است، ابراز داشت: در شش ماه نخست سال جاری برابر با تمام سال گذشته صادرات مصنوعات فلزی به عراق داشتیم  که در این زمینه می توان گفت صادرات کاشی و لوازم ساختمانی از افزایش قابل توجهی برخوردار بود.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضرورت توجه صادرکنندگان در شرایط تحریم به بازارهای کشورهای همسایه الزامی است زیرا این بازارها ظرفیت و پتانسیل خرید محصولات ایرانی به خصوص در بخش صنایع سنگین را دارند. درهمین زمینه می توان یادآور شد که یک سوم صادرات ایران محصولات پتروشیمی و فرآوردهای نفتی، یک سوم محصولات کشاورزی و یک سوم دیگر مواد معدنی است. براین اساس ما می توانیم صادرات قابل توجهی در بخش فولاد، آلومینیوم، مس، سرب، روی و فولاد به کشورهای خاورمیانه داشته باشیم.

حسینی با بیان اینکه با توجه به اهداف تعیین‌شده در سند 1404، مقرر شده است که روابط تجاری برد-برد با همسایگان در اولویت برنامه های تجارت خارجی ایران قرار گیرد، خاطرنشان ساخت: در این مورد یکی از مهم‌ترین همسایگان ایران کشور عراق است که به دلیل وسعت مرزهای مشترک و بازارچه های مرزی گسترش تجارت با این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع، ایران در سال‌های اخیر بحث صادرات گاز به عراق را در دستورکار قرار داد و اکنون روزانه حدود 45میلیون متر مکعب گاز از عسلویه به عراق صادر می‌شود. همچنین بحث گسترش بازارچه‌های مرزی و رونق تجارت بین دو کشور نیز پیشرفت مناسبی داشته که می تواند الگوی مناسبی برای گسترش روابط تجاری با سایر همسایگان باشد.

پیش بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به عراق تا پایان ۹۷

 روز گذشته رییس کل گمرک ایران در استان کردستان اعلام کرد که صادرات غیرنفتی ایران در 11 ماه سال جاری به 40 میلیارد دلار رسیده و سهم عراق از این میزان 8 میلیارد و 750 میلیون دلار است.

مهدی میراشرفی درجمع هیات بلندپایه گمرک اقلیم کردستان عراق، مدیران گمرکات مرزی و معاونین استانداری کردستان و کرمانشاه با بیان اینکه عراق و به خصوص اقلیم کردستان بزرگترین شریک تجاری ما است، عنوان کرد: پیش بینی می شود، رقم صادرات ما به عراق تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

معاون وزیر اقتصاد در این نشست ضمن تشریح دستاوردهای سفر اخیر خود به مرز باشماق مریوان و بیان مشکلات در گمرکات مشترک در دوسوی مرز، همکاری و یکپارچگی سازمان های دخیل در تشریفات گمرکی را در داخل کشورها و میان گمرکات دو طرف لازم و ضروری دانست و ادامه داد: بر اساس آنچه که سازمان جهانی گمرک اعلام کرده است، هر یک روز توقف کالا یک درصد هزینه کالا را بالا می برد و ما باید با توسعه همکاری های مشترک معطلی در مرزهای گمرکی را به حداقل برسانیم.

به گفته رییس کل گمرک ایران عراق درحوزه صادرات انواع کالا فقط با اختلاف ۱۰۰ میلیون دلار پس از چین در رتبه دوم قرار گرفته که این آمار حکایت از آن دارد این کشور به زودی شریک اول تجاری ایران در بخش صادرات غیر نفتی خواهد بود .

کد خبر 26624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =