هرچند وعده مسئولین برای اعلام قیمتهای جدید خودرو کماکان اجرایی نشده اما گمانه زنی ها نشان می دهد به زودی شاهد تحقق این وعده و خروج خریداران و فروشندگان خودرو از بلاتکلیفی خواهیم بود؛ تداوم وقفه در قیمت گذاری و نیز تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک از عواملی است که بر رکود حاکم بر بازار خودرو دامن می زند؛ پیش از این مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صنعت نیز از اعلام سیاست های وزارت صنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمت گذاری و سایر خودروها هم در گفتوگو با خبرنگار ما از اعلام سیاستهای وزارت صنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمتگذاری و سایر خودروها در 13 دی ماه داده بود.
محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در اینباره گفت: دو دسته خودرو در جریان قیمت گذاری مد نظر قرار دارند؛ دسته اول خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان که بازار در مورد آنها رقابتی نیست و در گذشته معمولا بر اساس مصوبات شورای رقابت مجاز به تغییر قیمت بوده اند و دسته دوم خودروهای با قیمت بالای ۴۰ میلیون تومان که قیمت گذاری آنها با هماهنگی هیات مدیره خودروسازان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان انجام می پذیرفته است.
وی افزود: تا جایی که من در جریان هستم بناست خودروسازان خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان خود را پنج درصد پایین قیمت بازار عرضه کرده و از امکان فروش فوری نیز برخوردار باشند؛ضمن اینکه موظف شده اند که تیراژ تولید خود را افزایش دهند.
عضو هیات مدیره پارس خودرو اظهار داشت: سازمان حمایت در خصوص خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان، ساز و کاری را پیش بینی کرده است که بر اساس آن قیمت های مشخصی برای افزایش خودروهای زیر چهل میلیون تومانی در نظر گرفته که جزییات آن اطلاع رسانی می شود.
وی تاکید کرد: خودروهایی که در گمرک دپو شده اند امکان ترخیص خواهند داشت و تنها خودروهایی که صرفا ثبت سفارش آنها انجام شده و هنوز به گمرک وارد نشده اند طبیعتا فعلا ادامه مسیر و وارد شدن به کشور را ندارند و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود.
به گفته این کارشناس حوزه خودرو، خودروهای دپو شده در گمرک بر اساس تصمیم گیری های انجام شده مشکلی برای ترخیص ندارند؛ به نظر می رسد مانع خاصی برای اجرایی شدن این دستورالعمل وجود نداشته باشد.
نظر شما