توسعه ترانزیت جنوب به شمال با احداث راه‌آهن جیرفت

اسلامی با اشاره به اهمیت راه‌آهن جیرفت در تکمیل کریدور ترانزیتی جنوب به شمال گفت: مردم و بخش خصوصی باید در تامین مالی پروژه‌های عمرانی مشارکت کنند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت راه‌آهن جیرفت در تکمیل کریدور ترانزیتی جنوب به شمال گفت: مردم و بخش خصوصی باید در تامین مالی پروژه‌های عمرانی مشارکت کنند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بم- جیرفت، ضمن تشکر از رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، استاندار کرمان و فرماندار بم گفت: مفتخرم که امروز در جمع شما مردم عزیز جنوب کرمان حضور یافتم.

وی ابراز داشت: نمایندگان مجلس بسیار کوشا و پی گیر آغاز پروژه بم- جیرفت بودند. 

اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه متوازن برای دولت گفت: آسیب‌ها وهزینه های سنگینی که معمولا در جامعه مشاهده می‌شود، عملا ریشه در غفلت از این مهم دارد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه ریلی را یک ضرورت برای کشور دانست و اضافه کرد: بحمدالله با استفاده از این تفکر رویکردهایی که برای توسعه ملی در کشور اتخاذ می‌شود، شتاب خوبی گرفته است.

وی ادامه داد: آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور در برنامه‌های خود اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور را وعده داده است که با اهتمام ویژه دواستان یعنی همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده‌اند و ۳ استان دیگر نیز درآینده نزدیک به این شبکه متصل خواهند شد.

اسلامی  توسعه کریدورهای تزانزیتی را یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه دولت در هر شرایطی توصیف کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که درآسیای میانه و شمال کشور وجود دارد، نیازبه تقویت محور شرق و کریدور شمال- جنوب دارد. یکی از این محورها به بندر چابهار متصل می‌شود و کریدور دیگری که در توسعه سواحل مکران مصوب شده و دولت  با جدیت آن را دنبال می‌کند، مبتنی بر بندر جاسک است.

وی ادامه داد: جاسک با ایجاد پایانه نفتی و بزرگترین شهرک صنعت کشور یک فرصت بی‌نظیر است و یک محور مهم اقتصادی خواهد بود که مسیر ریلی آن حتما از مسیر جیرفت  می‌گذرد و به شبکه سراسری ریل متصل می شود.

این عضو کابینه دوازدهم  با اشاره به آغاز عملیات احداث راه‌آهن بم- جیرفت گفت: این اقدام نقطه آغاز احداث این کریدور مهم است که امروز محقق می شود و جاسک را به شمال کشور متصل می‌کند.

اسلامی افزود: با توجه به اجازه‌ای که قانون به ما داده است، این پروژه باید از اعتبارات خصوصی برای تامین مالی استفاده کند و تبدیل به یک پروژه دولتی نشود. اعتبارات دولتی محدود است و این پروژه‌ها پروژه‌های هنگفت و استراتژیک هستند.

وی ادامه داد: برای آنکه شکوفایی اقتصادی منطقه و بهره‌مندی آن از این محورتراتزیت حاصل شود، این پروژه‌ها را آغاز کردیم و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب طرح جامع جیرفت در شورای عالی شهرسازی گفت: از همان موقع ایجاد یک پارک لجستیک در جیرفت پیش‌بینی شده است. این پارک لجستیک نیز باید با سرمایه‌گذاری مردم و بخش خصوصی احداث شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه ۴ یا ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این منطقه تولید می‌شود، باید اتصال این منطقه به صنایع تبدیلی و جانبی محقق شود و این اتفاق شکوفایی اقتصادی منطقه، رونق زندگی جمعیت ساکن، ایجاد اشتغال و به را به دنبال خواهد داشت.

اسلامی در ادامه ایجاد پارک لجستیک و توسعه روش‌های مختلف حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و هوایی را یک ضرورت دانست و گفت: نقش اصلی بر عهده مردم است. دولت به تنهایی قادر به سرمایه‌گذاری در این حجم عظیم از فعالیت اقتصادی نیست. مردم باید با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی توسعه صنایع تکمیلی در این منطقه را تضمین کنند تا انشالله در سال‌های آینده شاهد افزایش کیفیت زندگی مردم در این منطقه باشیم.   

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری گفت: بازآفرینی شهری برای دولت یکی از برنامه‌های بسیار مهم است. این یکی از برنامه هایی ست که بحمدالله آٰغاز شده و با همکاری اداره کل راه و شهر سازی استان، شهرداری، فرمانداری و با پشتیبانی شرکت بازآفرینی شهری، نوسازی بافت فرسوده کلید خورده است. انشاله شاهد جیرفت سرحال و بانشاط  باشیم.

اسلامی در پایان گفت: انشالله در این دوره بازآفرینی شهری، یعنی در سال ۱۴۰۰ ، شهر سالم و با نشاط و ساختمان‌های آن مقاوم و مصون از هر گونه آسیب باشد.

کد خبر 25728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =