توان شرکت های مدیریت صادرات در ساماندهی صادرات کشور

محمدرضا گنجی، حسن حضور شرکت های خدمات مدیریت صادراتی را در تضمین کیفیت و استاندارد کالای ایرانی در مقاصد صادراتی دانست که از عواقب صادرات بی برنامه که منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور می شود، جلوگیری به عمل می آورد

 محمدرضا گنجی حضور انجمن ها را در شرکت های خدمات فنی و مهندسی باعث ارتقا توان این شرکت ها در توسعه صادرات کشور دانست و گفت: بخشی از صادرات مواد لبنی کشور با کیفیت نازل صادر می شود و این موضوع می تواند در بلند مدت به صادرات این دسته از محصولات ضربه وارد کند؛ حسن حضور شرکت های خدمات مدیریت صادراتی این است که تضمین کند که کالای صادراتی ما در حد استانداردهای کشور هدف خواهد بود و از عواقب صادرات بی برنامه در این حوزه جلوگیری کند.

 وی افزود: بیش از پنجاه شرکت بزرگ در حوزه صادرات محصولات لبنی با ظرفیت بالای صد تن زیر مجموعه انجمن ها هستند و حضور حتی یک انجمن در شرکت های خدمات مدیریتی می تواند عملکرد این شرکتها را تسهیل کند.

گنجی بسته شدن مرزها در ایام مذهبی را یک مشکل بزرگ برای صادرات  دانست و گفت: این اقدام ضرر و زیان زیادی خصوصا به شرکت های صادراتی لبنی فعال در بازار عراق وارد کرد؛ با توجه به اینکه کالای تولیدی صنعت لبنیات کشور فسادپذیر بوده و مدت ماندگاری کوتاهی دارد، بسته شدن و یا حتی کندی مبادلات در مرزهای غربی در این ایام ضرر و زیان زیادی متوجه صادرات این محصولات می کند و لازم است برای آن چاره جدی اندیشیده شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فراورده های لبنی کشورجهش نرخ ارز را باعث تشدید هزینه برگزاری نمایشگاههای تجاری در کشورهای دیگرعنوان کرد و گفت: تهیه دلار برای سفرهای تجاری و شرکت در نمایشگاهها برای فعالان اقتصادی بالاست و موضوع ارز لازم برای تامین هزینه های برنامه هایی از این دست باید از سوی دولت و با پیگیری اتاق بازرگانی حل شود؛ چرا که ارز تخصیصی به این موضوع کفاف هزینه های موجود را نمی دهد.

 گنجی در ادامه  با اشاره به اینکه در سه ماهه اول نخست سال جاری نزدیک به 20 درصد کاهش صادرات به عراق را در حوزه محصولات لبنی شاهد بوده ایم، گفت: افت صادرات محصولات لبنی به عراق به دلیل افزایش روزانه نرخ ها در داخل است؛ ما عملا نمی توانیم یک قیمت ثابت برای محصولات خود تعیین کنیم و این عدم ثبات ضربه مهلکی به این صنعت وارد می کند؛ نرخ ثابت محصولات رقیب، برگ برنده انها در بازار عراق محسوب می شود که حتی قیمت پایین محصولات ما نمی تواند در برابر آن کاری از پیش ببرد.

وی با اذعان به اینکه مقصد قریب به 80 درصد صادرات محصولات لبنی ما، کشور عراق است، گفت:  حجم قابل توجه صادرات محصولات لبنی ما به عراق، لزوم حفظ بازار محصولات لبنی ایران را به این کشور روشن می کند؛ ضروری است اتاق مشترک با استفاده از راهکارهای مناسب و انتقال مشکلات فعالان عرصه صادرات محصولات لبنی به سیاستگذاران صادراتی، مشکلات صادرات را در این صنعت کاهش دهد.

 به گزارش اگزیم به نقل از دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، با وجودی که لبنیات با صادرات بیش از ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار همچنان عمده‌ترین محصولات صادراتی غذایی کشور است اما صادرات این محصولات لبنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد به لحاظ وزنی و ۱۴ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است زرگران روند کاهشی محصولات لبنی کشور را مرتبط به افزایش تعرفه‌های عراق  بر ورود محصولات لبنی کشور می داند که  و با وجود پیگیری مسوولان همچنان ادامه دارد.

 

کد خبر 25033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =