مزیت های نسبی ایران در دوره تحریم کدامند؟

رضا پدیدار: تولید متنوع با قیمت مناسب بر اساس مزیت های کشور در حوزه انرژی یک امتیاز بینظیر برای کشور است؛ قطعا دنیا در هر شرایطی از محصولات پتروشیمی متنوع با قیمت پایین استقبال خواهد کرد.

مریم خورشیدی- رضا پدیدار در گفتگو با اگزیم نیوز ایران را دارای مزیت­های نسبی مشخص در حوزه انرژی دانست که می تواند در شرایط تحریم برگ برنده ایران برای عبور از موانع و مشکلات باشد. وی در این خصوص گفت: تولید متنوع با قیمت مناسب بر اساس مزیت های کشور در حوزه انرژی یک امتیاز بینظیر در شرایط حاضر برای ماست؛ قطعا دنیا از محصولات پتروشیمی متنوع با قیمت پایین استقبال خواهد کرد.

 رضا پدیدار در ادامه توضیح داد: ایران در مرکز بیضی انرژی جهانی قرار دارد؛ روس­ها و ترکمنستان در شمال، منابع غنی نفت و گاز، در غرب، عراق معادن نفت دارند و عربستان و قطر در جنوب مراکز مهم نفت و گاز هستد و قرار گرفتن ما در این مرکز بیضی انرژی عملا باعث شده است که از بهترین مزیت تجمیع توان در تولید و صادرات بتوانیم بهره­مند شویم.

 وی افزود: یکی دیگر از مزایای مهم ما در این زمینه پایین بودن قیمت تمام شده استخراج و تولید محصولات هیدروکربنی از نفت خام گرفته تا محصولات صنایع پایین دستی است. به عنوان مثال هزینه نفت خامی که در غرب کارون استخراج می­کنیم زیر 10 دلار برای هر بشکه است و در این زمینه عربستان هم وضعیت مشابهی دارد. در صورتی که در سایر کشورها مانند نروژ و انگلستان بالاتر از 30 تا 35 دلاربرای هر بشکه هزینه می­شود؛ این مزیتی که ما در اختیار داریم را حتی روس­ها هم ندارند. این مسأله در مورد گاز هم صادق است. ما در پایین­ترین نقطه هزینه تولید و بهره­برداری هر متر مکعب گاز نیز قرار داریم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی  با ذکر این مهم که این مزیت در صنایع میان دستی و پایین دستی مانند پالایشگاه و پتروشیمی نیز جاری است، گفت: با این وجود عمده معضل کشور، عدم توسعه صنایع نفت و گاز است؛اگر این توسعه صورت پذیرد و محصولاتمان را تولید کنیم با توجه به این که قیمت تمام شده تولید نفت و گاز ما پایین تر از میانگین قیمت جهان و منطقه خاور میانه – که شامل 15 کشور است – می­توانیم زیر فوب خلیج فارس بفروشیم و این یک مزیت بزرگ است.

به گفته این فعال حوزه انرژی در دنیا بیش از 87 نوع محصول توسط صنایع پتروشیمی تولید و به صنایع پایین دستی تحویل داده می شود. حال آنکه در ایران تنها37 نوع محصول تولید میشود که نشان می دهد صنایع پتروشیمی جای ارتقا و توسعه فراوان دارد.

 وی با تاکید بر اینکه  به دلایل یاد شده مزیت های نسبی ما در دست خودمان قرار دارد، بیان داشت: ضروری است در اینباره هوشمندانه رفتار کنیم  و با فراهم آوردن زیرساختهای لازم محصولات متنوع و زیرقیمت تولید کنیم، سپس خود دنیا مجبور می­شود که از ما خرید کند.

 وی با تاکید بر این نکته که استقبال از محصولات داخلی کشور به دلیل ارزان بودن آنهاست،اظهار داشت: محصولات تولید داخلی، مزیت نسبی ما در صادرات همین است. چرا پسته ما را می­خرند؟ چرا مس ما  در دنیا خریدار دارد؟ جواب همه این پرسشها این است که محصولات ما ارزان هستند؛ مس و فلزات رنگی ایران زیر قیمت بورس لندن ارائه می شود و این به معنای قدرت رقابت است که می توان با تکیه بر آن همه محدودیت ها را دور زد؛ همواره  وقتی شما قیمتتان منطقی باشد و سود متعارفتان را هم کسب کنید، در دنیایی که برای یک سنت چانه می­زنند، یک برتری بزرگ برای صادرات دارید چه برسد به این که 5 تا 10 دلار زیر قیمت ارایه دهید.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران پیش شرط بهره مندی از این امتیاز را توسعه زیر ساخت­ها دانست و گفت: مزیت نسبی ما در محصولاتی چون زعفران و پسته نیز بینظیر و ساختار بازار صادراتی مان نیز مطلوب و کارآمد است و تنها باید با توسعه زیرساختها و بررسی شکاف های صادراتی امکان بهره مندی از مزیت های این بخش ها را فراهم آورد.

 وی در ادامه مزیت های اقتصادی را در دو بعد آشکار و پنهان معرفی کرد که امکان  بروز در صنعت و  تولید، در سطح استانداردهای بین المللی را دارد وی تاکید کرد:

باید یک مطالعه تطبیقی در این زمینه صورت بگیرد تا نشان دهد که در این شرایط فعلی که از یک سو با تهدیدهای بین المللی مواجهیم و از سوی دیگر با بد اخلاقی ها و یک کلاغ، چهل کلاغ کردن در اقتصاد، به نوعی با خودتحریمی نیز در داخل کشور درگیر هستیم، تا چه اندازه می توانیم از فرصت ها استفاده کنیم. البته باید توجه داشت که نباید جزییات سیاست های اقتصادی را برای دشمن فاش کرد و لازم است در این زمینه مدیران ارشد اقتصادی سنجیده تر عمل کنند.

  این فعال حوزه اقتصادی مکانیسم های اقتصادی کشور را مزیت پنهان کشور دانست و گفت: مزیت­های پنهان ما به مکانیزم سیاست اقتصادی مان بر می­گردد. به این صورت که ما می­توانیم کالا را تولید کنیم و در زمانی که در دنیا کمبود وجود دارد، به بازار تزریق بنماییم. بی شک همه مشتاق آن کالا خواهند بود؛ اگر بخواهیم به طور کلی مزیت­های نسبی مان را با سایر کشورهای رقیب در آسیا، اروپا، آمریکا و ... مقایسه کنیم، آن وقت خواهیم گفت صادرات ما فقط پسته یا زعفران یا صنایع دستی یا نفت و محصولات پتروشیمی نیست.

 وی از 9 صنعت بعنوان مزیت های آشکار کشور نام برد و گفت: صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، صنایع کانی (که خود به شش گروه تقسیم می­شد)، صنایع غذایی و خدمات فنی و مهندسی بعنوان مزیت های اقتصادی کشور شناسایی شده اند؛ خصوصا در حوزه خدمات فنی و مهندسی بسیار خوب هستیم و نیروهای متخصص ما در بالاترین مناصب شغلی دنیا مشغول به کار می­شوند.

 پدیدار با اظهار تاسف از اعمال سیاست های غلط اقتصادی در طی چهار دهه گذشته اذعان داشت: سیاست خارجی ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، سیاست، منجر به بسته شدن درها به سوی کشور شده و باعث گردیده که نتوانیم به درستی جریان توسعه یافتگی را طی نماییم؛ از آن­جا که دنیا می­داند علاوه بر مزیت­های آشکار، مزیت­های پنهان بسیاری داریم که اگر استفاده شود در دکان آن­ها تخته می شود، به همین جهت سنگ اندازی می­کنند و مانع این امر می­شود.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از تولید کنندگان از بالا بودن قیمت تمام شده  و عدم توان و قابلیت رقابت گلایه مندند، گفت: این مربوط به بخشی از کالاهایی است که دلال بازی برای آن اتفاق می­افتد. شما اگر دلالی را از چرخه حدف کنید و کالا را از تولید کننده مستقیم به دست خریدار نهایی برسانید، کالای ما خیلی ارزان است. رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از رانت بعنوان معضل مهم اقتصاد یاد کرد و گفت: بارها رییس جمهور بر حذف واسطه ها تأکید داشت. به عنوان مثال کالا از مرحله خروج از کارخانه تا رسیدن به بندر،پنج بار دست به دست می­چرخد، آن وقت چطور می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده آن رقابتی شود.

به گفته پدیدار ادبیات مزیت­های اقتصادی ادبیاتی است که در ابتدا به روابط داخلی مرتبط است و سپس به روابط خارجی مربوط می­شود و لذا به اصلاح از درون هم باید پرداخت.

 وی بیان داشت: در اقتصاد اصطلاحی وجود دارد به نام تئوری مزیت مطلق که این مزیت مطلق را کشور دارد؛ در تولید کالاهایی مزیت مطلق داریم چرا که از توان تولید با هزینه پایین برخورداریم؛این تئوری مزیت مطلق است و کمتر درباره آن صحبت شده و به آن پرداخته اند؛ این­ها مطالبی علمی است که در دنیا بدین صورت کار می­شود اما متأسفانه در کشور ما به بحث مزیت­ها به صورت بازاری پرداخته می­شود.

 

 

 

کد خبر 24989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =