مریم خورشیدی- رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز حجم مبادلات تجاری ایران را علی رغم مزیت های جغرافیایی و فرصت پیش آمده طی چالش قطر با کشورهای عربی همسایه در یکسال اخیر، متناسب با ظرفیت های تجاری دو کشور ندانست و گفت: صادرات ما به قطر قبل از تنش این کشور با کشورهای همسایه حدود 70 تا 80 میلیون دلار بود و بعد از آغاز بحران قطر با کشورهای عربی تا پایان سال 96، حجم صادرات ما به 250 تا 260 میلیون دلار رسید.
عدنان موسی پور افزود: هرچند در این مدت رشد صادرات ما به قطر چشمگیر بوده اما نباید فراموش کرد که این رقم در تجارت بین الملل و مقایسه با سایر شرکای تجاری قطر رقم ناچیزی است؛ هرچند این حرکت یک شروع خوب به حساب می آید اما واقعیت این است که صادرات ما به نسبت سایر کشورها عدد قابل توجهی نیست و نباید مسحور اعداد و ارقام شد.
وی به مشکلاتی چون عدم رعایت استانداردهای بسته بندی، کمبود زیرساخت های حمل و نقل و موانع بانکی در از دست دادن فرصت طلایی صادرات به قطر اشاره کرد و گفت: ما در رقابت با سایر کشورها در حوزه صادرات بازار را واگذار کرده ایم و رتبه نوزدهم بین صادرکنندگان کالا به این کشور به هیچ عنوان با موقعیت و توان صادراتی کشور همخوانی ندارد و باید برای رفع مشکلات موجود در این مسیر به صورت جدی چاره اندیشی کرد.
وی مشکلات صادرات به قطر را در دو بخش دسته بندی کرد و گفت: بخشی از مشکل مرتبط به کل صادرات کشور می شود؛ سیاست های دولت به اندازه کافی مشوق صادرات و تولید صادرات محور نبوده است. از طرفی نباید فراموش کرد که ما در بازار قطر تنها نیستیم و رقبایی چون ترکیه و کشورهای اروپایی در بخش هایی از بازار قطر راه پیدا کرده اند که ما به هیچ عنوان ناتوانسته ایم ورود پیدا کنیم؛ بعنوان مثال عملا در بخش محصولات کشاورزی از ترکیه عقب افتاده ایم و تنها می توانیم در حوزه مصالح ساختمانی مدعی حضور موثر در بازار قطر باشیم.
موسی پور اذعان داشت از مهمترین مسائل موجود در رابطه با عدم توفیق در بازار قطر نداشتن یک دیپلماسی اقتصادی واحد برای صادرات به این کشور است؛ متاسفانه هر ارگان، استان و اتاق بازرگانی به سبک خود در این حوزه تصمیم گیری می کنند و گاها با یکدیگر به رقابت می پردازند؛ این تکثر در تصمیم گیری ها مانع دستیابی به هدف در بازار قطر می شود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر از سفر سی هیات تجاری از ایران به قطر در سال گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه به جرات می توان اعلام کرد که بیش از 80 درصد ملاقات های انجام شده دستاورد ملموس و قابل اعتنایی را به دنبال نداشته است.
موسی پور اذعان داشت: اتاق ایران و قطر این ظرفیت را دارد که محور دیپلماسی واحد در رابطه با قطر باشد و مشکلات موجود در این رابطه را به سرعت حل کند؛ این اتاق از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه به صورت رسمی درخواست نموده که اتاق مشترک ایران و قطر را بعنوان نهادی واحد برای این منظور معرفی کند تا همه صادرکنندگان با نام ایران و برای معرفی کالای ایرانی در بازار قطر وارد این عرصه شده و در راستای تقویت برند تجاری کشور گام بردارند.
به گزارش اگزیم نیوز بر اساس تازهترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۲۱۶ هزار و ۵۸۵ تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.
صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی ۱.۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۶۵ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل میشود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافتکننده کالا از ایران در رتبه ۱۹ قرار میگیرد.
این در حالی است که در دو ماهه نخست سال گذشته ۱۳۱ هزار و ۸۱۴ تن کالا از ایران به قطر صادر شده بود که ارزش آن تنها هشت میلیون و ۸۹۹ هزار دلار بوده است و صادرات ایران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۰.۷۴ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۱۴ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت یاد شده بود.
به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قطر در دوماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۶۴ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۴۳۵ درصد افزایش یافته است.
نظر شما