رفع ۲۶ مانع لجستیک و ترانزیت در سال ۹۷

مهرداد تقی زاده: ۱۴ مشکل ترانزیت کشور پارسال برطرف شد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ۲۶ مانع دیگر در سال ۹۷ رفع می‌شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مادامی ‌که مشکلات زنجیره لجستیک و ترانزیت رفع نشود، بازرگانان بین‌المللی مسیر‌های دیگری برای عبور بار تعریف می‌کنند.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده در پنجمین کارگروه لجستیک از افزایش تعداد مشکلات فرایند ترانزیت در مطالعات جدید - از 66 مورد به 77 مورد - خبر داد و گفت: 14 مشکل ترانزیت کشور پارسال برطرف شد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، 26 مانع دیگر در سال 97 رفع می‌شود.

وی «عدم اجرای بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص مرجعیت شورای عالی ترابری در تصمیمات مرتبط با ترانزیت»، «ابلاغ کالاهای مشمول محدودیت ترانزیت بدون وجود فرجه سه‌ماهه جهت اطلاع شرکت‌ها»، «صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مربوط به ایجاد محدودیت و ممانعت از ترانزیت بدون هماهنگی با متولیان ترانزیت» و «سیستماتیک نبودن فرایند صدور پروانه ورود موقت کامیون‌های خارجی و مشکلات ناشی از آن» را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که در سال گذشته برطرف شده است.

به گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، «نبود محل‌های مناسب جهت توقف وسایط نقلیه ترانزیتی در برخی مبادی ورودی و خروجی از جمله بندرعباس»، «نبود هماهنگی کامل بین مدهای مختلف حمل‌ونقل در مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی»، «چندگانگی در نهادهای متولی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزه ترانزیت» و «گسسته بودن ارتباط بین بخش‌های تجارت و حمل‌ونقل فی‌مابین کشورها» از دیگر مشکلات ترانزیتی برطرف شده است.

تقی زاده در بخش دیگری از سخنان خود، مشکلات مربوط به ارز را موقتی دانست و گفت: نامه‌ای با موضوع مشکلات ارزی به امضا وزیر راه و شهرسازی تنظیم‌شده است و قرار است به دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی موضوع بندر خشک را بحث اصلی کارگروه نشست امروز کارگروه لجستیک عنوان کرد و افزود: طبق آخرین بررسی‌ها و مکان‌یابی انجام‌شده در قالب یک مدل ریاضی توسط معاونت حمل‌ونقل، 50 نقطه به‌عنوان مراکز لجستیک کشور شناسایی‌شده است.

تقی زاده ادامه داد: گزارش مکان‌یابی و شناسایی مراکز لجستیک کشور برای وزیر راه و شهرسازی و معاونان بخش حمل‌ونقل نیز ارائه‌شده و مقرر شده است هیچ‌گونه تصمیم‌گیری دیگری به‌منظور تغییر مکان مراکز لجستیک کشور اتخاذ و اعمال نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نقش حمل‌ونقل مسافر بین‌المللی اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات جدید صورت گرفته در معاونت حمل‌ونقل، ترانزیت مسافر یا جابجایی مسافران در سطح بین‌المللی موجب ارتقای روابط بین کشورها، بهبود روابط تجاری بین کشورها و اقتصادی شدن کریدورهای حمل‌ونقلی می‌شود. ازاین‌رو فعالان حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز به کارگروه لجستیک دعوت شدند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصادی شدن کریدور به اشتغال‌زایی، توسعه مناطق اطراف کریدور، معیشت مردم ساکن پیرامون کریدور و رشد و توسعه صنعت کمک می‌کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید بیان داشت: درگذشته وزارت راه و شهرسازی فقط روی هدف سامان‌دهی حمل‌ونقل متمرکز بود، ‌اما امروز سامان‌دهی حمل‌ونقل در گرو بهبود روابط با سیر دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های صنفی است و این پیروی ازاین ‌رویه در سطح استان‌ها نیز باید مورد تأکید قرار گیرد.

کد خبر 24312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =